Nowe paliwo E10. Do jakich aut można je tankować?
Wraz z początkiem 2024 roku na stacjach benzynowych w Polsce pojawi się paliwo E10, które zastąpi stosowane obecnie paliwo E5. Nowa benzyna ma zwiększony udział biokomponentów, co ma korzystny wpływ na środowisko. Tymczasem wiele aut nie jest dostosowanych do jazdy na tym paliwie. Jakie są różnice między paliwem E10 a E5? Do jakich auto można tankować benzynę E10?
Paliwo E10 to nowy rodzaj benzyny, który zawiera zwiększoną ilość biokomponentów, czyli alkoholu produkowanego z biomasy (np. pszenicy, kukurydzy, buraków lub trzciny cukrowej). Liczba 10 w oznaczeniu E10 odnosi się do zawartości etanolu, a więc 10 proc. składu benzyny.
Benzyna E5 wykorzystywana dotychczas w Polsce zawiera maksymalnie 5 proc. biokomponentów. Wynika z tego, że paliwo E10 jest bardziej ekologiczne niż E5. To główny powód, dla którego nowa benzyna pojawi się na stacjach paliw wraz z początkiem 2024 roku.
Benzyna E10 charakteryzuje się nieco mniejszą kalorycznością, a przy okazji generuje mniejszą ilość szkodliwych substancji do atmosfery niż paliwo E5. Ze względu na ograniczenie produkcji cząstek stałych zyskają także elementy samochodu, np. filtr DPF i katalizator.
Czym się różni benzyna E10 od E5 pod względem spalania? Wzrost zużycia benzyny E10 w porównaniu do E5 jest minimalny. Tak przynajmniej twierdzi niemiecki automobilklub. Jako potwierdzenie wskazuje badania na hamowni, podczas których spalanie wzrosło o około 1,5 proc. po zastosowaniu paliwa E10 zamiast E5. Wykazano też, że praktycznie niemierzalny jest spadek osiągów silnika.
Paliwo E10 nie jest jednak wolne od wad. Najpoważniejszym mankamentem dużej ilości biokomponentów jest negatywny wpływ na elementy aluminiowe, czego przyczyną jest higroskopijność alkoholu. Nowe paliwo może zaszkodzić zwłaszcza starszym silnikom. Dlatego też przed wizytą na stacji benzynowej i zatankowaniem paliwa E10, warto upewnić się, czy samochód jest do niego przystosowany.
Wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane od 1 stycznia 2011 roku są przystosowane do benzyny E10. Szczegółową listę samochodów, które mogą jeździć na paliwie E10 i takich, do których nie wolno tankować tego paliwa, opublikowało stowarzyszenie ACEA. Poniżej przedstawiamy wykaz najpopularniejszych marek i modeli, do których można tankować paliwo E10:
- Alfa Romeo - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2011 r., a także modele: MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 oraz 8C: 4.7 32V.
- Audi - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004).
- BMW - wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do E10.
- Chevrolet - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki wyprodukowane od 2006 r.
- Chrysler - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG).
- Citroen - wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
- Dacia - do używania paliwa E10 przystosowane są wszystkie silniki benzynowe.
- Dodge - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).
- Fiat - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V.
- Ford - do benzyny E10 przystosowane są wszystkie benzynowe modele sprzedawane w Europie od 1992 roku. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007. W tym przypadku tankowanie E10 spowodować może awarie układu wtryskowego.
- Honda - do benzyny E10 dostosowane są wszystkie europejskie modele z silnikami benzynowymi wyposażonymi w elektroniczny układ wtryskowy (HONDA PGM-FI).
- Hyundai - wszystkie silniki benzynowe tej marki dostosowane są do benzyny E10.
- Jaguar - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.
- Jeep - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).
- Kia - wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
- Lancia - do używania E10 przystosowane są wszystkie modele spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.
- Lexus - do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątki, gdzie nie należy stosować paliwa E10, dotyczą IS250 z silnikiem 2.5 l V6 (4GR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2005 r. do września 2007 r., GS300 z silniiem 3.0 V6 (3GR-FSE) wyprodukowanych od stycznia 2005 r. do września 2007 r. oraz LS460 z silnikiem 4.6 l V8 (1UR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2006 r. do września 2007 r.
- Mercedes - wszystkie modele są dostosowane do benzyny E10 z wyjątkiem C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, a także samochodów wyposażonych w gaźnik i wyprodukowanych przed 1993 r.
- Mitsubishi - do benzyny E10 są przystosowane wszystkie samochody z silnikami benzynowymi z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wyprodukowanych do 2007 roku.
- Opel - do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (m.in. Vectra, Signum, Zafira).
- Peugeot - wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
- Renault - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli: 19, Megane I gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740), Laguna II gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), a także następującymi modelami wyprodukowanymi pomiędzy 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.: Laguna II z silnikiem 2.0 Turbo, Espace 4 z silnikiem 2.0, Velsatis z silnikiem 2.0 l, Avantime z silniiem 2.0 l.
- Seat - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Toledo 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.) oraz Altea 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.).
- Skoda - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW.
- Toyota - do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątek stanowi model Avensis z silnikami 2,0 1AZ-FSE (od 07.2000 do 10.2008 r.) oraz 2,4 2AZ-FSE (produkowany od 06.2003 do 10.2008 r.).
- Volkswagen - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Lupo 1.4 o mocy 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI o mocy 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI o mocy 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI o mocy 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI o mocy 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI o mocy 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI o mocy 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI o mocy 110 kW (10.2003 do 05.2004).
- Volvo - do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody produkowane od 1976 roku. Wyjątkiem jest model S40/V40 z silnikiem 1,8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.
Zobacz także:
Na stacjach ciągle można zatankować taniej. Jest na to jeden sposób
Polacy nie kupują samochodów elektrycznych. Europa nam odjeżdża
Co się dzieje z cenami paliw? Analitycy nie mają wątpliwości