28 kamer na skrzyżowaniu w Warszawie. Kierowcy mają dwie sekundy

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Zły
angry
327
Udostępnij

Zaawansowany system RedLight, który ma za zadanie wykrywać przypadki przejazdu na czerwonym świetle pojawił się na ulicach Warszawy. Rozwiązanie, które zdążyło już udowodnić swoją skuteczność przyczyniając się do wystawienia kilkudziesięciu tysięcy mandatów, zostało zamontowane na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań stolicy.

28 kamer na skrzyżowaniu w Warszawie. Kierowcy mają dwie sekundy
28 kamer na skrzyżowaniu w Warszawie. Kierowcy mają dwie sekundyJakub Kamiński East News

System RedLight to rozwiązanie mające na celu wykrywanie przypadków przejazdu na czerwonym świetle zarówno na skrzyżowaniach, jak i przejazdach kolejowych. Sieć urządzeń jest systematycznie rozwijana, a na mapie drogowej Polski regularnie pojawiają się nowe lokalizacje. Tym razem kamery śledzące zachowanie kierowców zostały zainstalowane w Warszawie, na skrzyżowaniu ulic Hynka, Łopuszańskiej i Alei Krakowskiej.

System RedLight już w Warszawie. 28 kamer skupionych na kierowcach

Od teraz 28 charakterystycznych, żółtych kamer będzie monitorować zachowanie kierowców, rejestrując moment wjazdu pojazdu na skrzyżowanie i porównując go z kolorem światła widocznym na sygnalizatorze. W przypadku przejazdu na czerwonym świetle system zapisze numer rejestracyjny pojazdu oraz wykona zdjęcie. Następnie do kierowcy zostanie wysłany mandat za popełnione wykroczenie.

Włączyliśmy system RedLight (urządzenie rejestrujące niestosowanie się do czerwonego światła) w Warszawie na skrzyżowaniu ulic: Hynka / Łopuszańska / Al. Krakowska. Na skrzyżowaniu działa 28 kamer
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym

Lokalizacja urządzenia została wybrana na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzonej przez Instytut Transportu Drogowego. Badania uwzględniały liczbę kolizji i wypadków w danym miejscu oraz ich przyczyny. W pierwszej kolejności wytypowano miejsca, gdzie niestosowanie się do czerwonego światła stanowiło realne zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego.

System RedLight to rozwiązanie zaskakująco skuteczne

RedLight i odcinkowe pomiary prędkości to rozwiązania bardzo skuteczne, jeśli chodzi o dyscyplinowanie kierowców. Najlepszym dowodem na to są liczby mandatów wystawione w miejscach ich działania. Tylko w samym roku 2023 urządzenia zarejestrowały 44 978 przypadków przejazdu na czerwonym świetle. W tym roku urządzenia działające w ramach systemu RedLight pojawiły się na 20 skrzyżowaniach w 16 polskich miastach. Rozwiązanie można znaleźć m.in. w Poznaniu, Łodzi i Krakowie. Lista prezentuje się następująco:

  • Poznań - Rondo Kaponiera
  • Wieluń - skrzyżowanie ul. Piłsudskiego/Krakowskie Przedmieście/Częstochowska
  • Łódź - skrzyżowanie al. Gen. Wł. Sikorskiego, al. Włókniarzy i ul. Zgierskiej
  • Łódź - skrzyżowanie ul. A. Puszkina/Rokicińska (Rondo Inwalidów)
  • Łódź - skrzyżowanie Al. Jana Pawła II i ul. Obywatelskiej
  • Świdnica - skrzyżowanie ul. Esperantystów i ul. Stęczyńskiego
  • Zabrze - skrzyżowanie ulicy Bytomskiej z ul. P. Stelmacha i ul. Prof. Z. Religii
  • Kraków - skrzyżowanie al. Pokoju z ul. Nowohucką
  • Kraków - skrzyżowanie ul. Brożka, Tischnera, Wadowicka, Zakopiańska
  • Szczecin - skrzyżowanie ulic 26 kwietnia, Gen. St. Taczaka, H. Derdowskiego
  • Olsztyn - skrzyżowanie ul. Tuwima i ul. Synów Pułku
  • Warszawa - skrzyżowaniu ul. Hynka, Łopuszańskiej i Al. Krakowskiej

Jak uniknąć mandatu? Kierowca ma dwie sekundy

Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wyjaśnił, że kamery systemu RedLight są konfigurowane w taki sposób, aby aktywowały się dopiero po upływie dwóch sekund od momentu zapalenia się czerwonego światła. Jest to ukłon w stronę kierowców, którzy mogliby zostać niesłusznie uchwyceni przez system, np. gdy ruszyli na zielonej strzałce, ale przekroczyli linię sygnalizacji już po jej zgaśnięciu. To właśnie z taką sytuacją mieli do czynienia kierowcy z Nowego Sącza. Sprawę tę opisywaliśmy w naszym serwisie.

Warto jednak pamiętać, że sytuacja ta dotyczy wyłącznie skrętu warunkowego, który można wykonać dopiero po uprzednim zatrzymaniu się przed sygnalizatorem. Oznacza to, że w przypadku przejazdu na czerwonym świetle nie będzie możliwe usprawiedliwienie się argumentem, iż światło zmieniło się w momencie mijania sygnalizatora, co uniemożliwiło jego zauważenie.

Przechodzenie w miejscu niedozwolonym przyczyną wypadku. Film ku przestrodze!PolicjaPolicja
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
181
Super
relevant
43
Hahaha
haha
23
Szok
shock
16
Smutny
sad
5
Zły
angry
59
Lubię to
like
Zły
angry
327
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas
Przejdź na