Nowe paliwo na stacjach od 1 stycznia. Czy E10 może zepsuć twoje auto?
1 stycznia z polskich stacji paliw zniknie popularna benzyna PB95, a w jej miejsce pojawi się nowy, bardziej przyjazny środowisku, rodzaj paliwa - E10. "Pokoleniowa" zmiana na dystrybutorach niepokoi dużą część polskich kierowców. Czy słusznie?
Od kilku lat na stacjach paliw benzyna 95-oktanowa oznaczana była symbolem E5. System nazewnictwa nie jest przypadkowy. Cyfrą po literze "E" oznacza się bowiem procentowy udział domieszki do paliwa biokomponentów - w tym konkretnym przypadku - bioetanolu.
Zmiany w składzie popularnych paliw podyktowane zostały polityką klimatyczną Unii Europejskiej. Bioetanol powstaje z surowców odnawialnych (biomasy), w efekcie czego jest traktowany jako paliwo "neutralne środowiskowo". Wprawdzie w wyniku jego spalania do atmosfery emitujemy duże ilości CO2, ale można go przecież wytworzyć z roślin, które rosnąc pochłaniają z atmosfery dwutlenek węgla. W ogromnym uproszczeniu można więc przyjąć, że bilans - przynajmniej w teorii - może wyjść na zero.
Do tej pory na stacjach oferowana była benzyna B5 - z 5 proc. domieszką biokomponentów. Przejście na paliwo E10 oznacza w praktyce dwukrotne zwiększenie udziału bioetanolu w paliwie. Taka zmiana powinna zostać "niezauważona" dla zdecydowanej większości współczesnych pojazdów, oznacza bowiem, ze przynajmniej 90 proc. objętości paliwa wciąż stanowi klasyczna benzyna będąca wynikiem rafinacji ropy naftowej. Skąd więc biorą się obawy kierowców?
Alkohol często stosowany jest w roli paliwa chociażby w sporcie motorowym. Od wielu lat paliwa z gigantycznymi wręcz domieszkani bioetanolu (np. E85, które w 85 proc. powstaje z surowców odnawialnych), stosowane są powszechnie chociażby w Szwecji czy krajach Ameryki Łacińskiej. Chociaż alkohol jest paliwem mniej energetycznym niż klasyczna benzyna, co w zauważalny sposób podnosi spalanie, ma też szereg niepodważalnych zalet. Jedną z nich jest szybsze odparowywanie takiego paliwa w samej komorze spalania. Efekt - lepsza ochrona (chłodzenie) gniazd zaworowych czy uszczelki pod głowicą.
Z drugiej strony - by silnik mógł pracować na paliwach z przewagą bioetanolu, trzeba dokonać szeregu zmian w układzie zasilania. Stąd np. w silnikach z rodziny flexifuel (Volvo), producent stosował np. inne przewody paliwowe czy oprogramowanie sterujące. Inne są też np. - pracujące w "kąpieli" pompy paliwowe, bo alkohol - w przeciwieństwie do zwykłej benzyny - doskonale przewodzi prąd.
Obawy dotyczące sprawności pojazdu nie są do końca bezpodstawne. Bioetanol może mieć agresywny wpływ na elementy gumowe lub niektóre tworzywa sztuczne. Alkohol jest też doskonałym środkiem myjącym, więc - przynajmniej w teorii - może "uaktywnić", czyli po prostu wypłukać, nagromadzone w układzie paliwowym osady. Przykładowo, wg najnowszych szacunków, już teraz około 14 proc. kierowców w Niemczech decyduje się na tankowanie swoich aut paliwem E10 i zdecydowana większość z nich nie zauważa jakiejkolwiek różnicy zarówno w zużyciu paliwa, jak i usterkowości pojazdu.
Trzeba jednak pamiętać, że średni wiek samochodu w Niemczech wynosi obecnie 10 lat - czyli o przeszło 5,5 roku mniej u nas - a niemieckie badania techniczne są zdecydowanie bardziej wymagające niż polskie. Mówiąc wprost - zdecydowana większość samochodów osobowych zarejestrowanych u naszych zachodnich sąsiadów jest fabrycznie przystosowana do paliw z większymi domieszkami biokomponentów i - z reguły - znajduje się w dużo lepszym stanie niż statystyczny samochód poruszający się po polskich drogach.
W tym przypadku mówić można o podobnej sytuacji, jak w przypadku "płukanek" silnikowych. Teoretycznie ich stosowanie ma same zalety, ale w przypadku starszych "zmęczonych życiem" silników, uwydatnić może (w postaci wycieków) lata zaniedbań i "rabunkowej" eksploatacji. W przypadku starszych i wyeksploatowanych pojazdów przesiadka na E10 może po kilku miesiącach skutkować pojawieniem się wycieków z układu paliwowego, gdy alkohol spenetruje - nadgryzione zębem czasu (utleniające się i pękające od temperatury) - gumowe oringi czy przewody paliwowe.
Na dłuższą skalę pewnym problemem mogą być np. higroskopijne właściwości alkoholu, przez które dobrze miesza się on z wodą (często skrapla się na ściankach zbiornika paliwa). Większa obecność bioetanolu w paliwie sprawia, że łatwiej łączy się z benzyną w baku, a jej dłuższa obecność w układzie paliwowym będzie mieć katastrofalne skutki dla metalowych elementów potęgując zjawiska korozyjne. Dotyczy to nie tylko przewodów paliwowych, ale też wszelkiej maści zaworów czy np. wtryskiwaczy. M.in. z tego względu paliwa E10 nie zaleca się stosować w starszych jednostkach wyposażonych we wtrysk bezpośredni.
Na szczęście większość samochodów na rynku, także tych starszych, może bez przeszkód jeździć na benzynie E10. Warto jednak wcześniej upewnić się, czy faktycznie nasze auto też toleruje nowe paliwo, ponieważ w niektórych przypadkach problemy mogą dotyczyć tylko konkretnych silników albo roczników. Poniżej publikujemy listę marek i modeli z informacjami, czy można do nich tankować benzynę E10.
- Alfa Romeo - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2011 r., a także modele: MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 oraz 8C: 4.7 32V.
- Audi - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004).
- BMW - wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do E10.
- Chevrolet - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki wyprodukowane od 2006 r.
- Chrysler - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG).
- Citroen - wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
- Dacia - do używania paliwa E10 przystosowane są wszystkie silniki benzynowe.
- Dodge - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).
- Fiat - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V.
- Ford - do benzyny E10 przystosowane są wszystkie benzynowe modele sprzedawane w Europie od 1992 roku. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007. W tym przypadku tankowanie E10 spowodować może awarie układu wtryskowego.
- Honda - do benzyny E10 dostosowane są wszystkie europejskie modele z silnikami benzynowymi wyposażonymi w elektroniczny układ wtryskowy (HONDA PGM-FI).
- Hyundai - wszystkie silniki benzynowe tej marki dostosowane są do benzyny E10.
- Jaguar - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.
- Jeep - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).
- Kia - wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
- Lancia - do używania E10 przystosowane są wszystkie modele spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.
- Lexus - do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątki, gdzie nie należy stosować paliwa E10, dotyczą IS250 z silnikiem 2.5 l V6 (4GR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2005 r. do września 2007 r., GS300 z silniiem 3.0 V6 (3GR-FSE) wyprodukowanych od stycznia 2005 r. do września 2007 r. oraz LS460 z silnikiem 4.6 l V8 (1UR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2006 r. do września 2007 r.
- Mercedes - wszystkie modele są dostosowane do benzyny E10 z wyjątkiem C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, a także samochodów wyposażonych w gaźnik i wyprodukowanych przed 1993 r.
- Mitsubishi - do benzyny E10 są przystosowane wszystkie samochody z silnikami benzynowymi z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wyprodukowanych do 2007 roku.
- Opel - do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (m.in. Vectra, Signum, Zafira).
- Peugeot - wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
- Renault - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli: 19, Megane I gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740), Laguna II gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), a także następującymi modelami wyprodukowanymi pomiędzy 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.: Laguna II z silnikiem 2.0 Turbo, Espace 4 z silnikiem 2.0, Velsatis z silnikiem 2.0 l, Avantime z silniiem 2.0 l.
- Seat - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Toledo 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.) oraz Altea 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.).
- Skoda - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW.
- Toyota - do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątek stanowi model Avensis z silnikami 2,0 1AZ-FSE (od 07.2000 do 10.2008 r.) oraz 2,4 2AZ-FSE (produkowany od 06.2003 do 10.2008 r.).
- Volkswagen - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Lupo 1.4 o mocy 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI o mocy 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI o mocy 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI o mocy 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI o mocy 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI o mocy 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI o mocy 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI o mocy 110 kW (10.2003 do 05.2004).
- Volvo - do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody produkowane od 1976 roku. Wyjątkiem jest model S40/V40 z silnikiem 1,8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.
Spieszymy dodać, że jeśli twój samochód znalazł się na liście pojazdów które "nie tolerują" E10, najprostszym rozwiązaniem będzie tankowanie benzyny 98-oktanowej, w której po 1 stycznia 2024 udział biokomponentów pozostaje bez zmian.