Milion kierowców ma problem z paliwem E10. Co na to rząd?

Paliwo E10, które z początkiem stycznia zastąpiło na stacjach 95-oktanową benzynę E5, może zaszkodzić starszym samochodom. Ich właściciele zmuszeni są do tankowania benzyny 98-oktanowej, w której dodatek biokomponentów pozostał na "starym" - maksymalnie 5-proc. poziomie. W efekcie najmniej zamożni kierowcy muszą teraz płacić za tankowanie więcej niż reszta zmotoryzowanych. Niestety, rząd nie widzi możliwości rozwiązania tego problemu.

Wielu kierowców w Polsce musi obecnie tankować droższe paliwo
Wielu kierowców w Polsce musi obecnie tankować droższe paliwoNewsLubuskiEast News

Przypomnijmy, od 1 stycznia benzyna bezołowiowa 95-oktanowa z maksymalnie pięcioprocentową domieszką biokomponentów (E5) zastąpiona została nowszą, bardziej ekologiczną odmianą E10. Problem w tym, że większa zawartość biokomponentów niekorzystnie wpływa na uszczelki i przyspiesza korozję aluminiowych elementów układu paliwowego, jak np. obudowy filtrów par itp. Jej stosowanie w starszych autach potęguje więc ryzyko wycieków i - w konsekwencji - pożaru.

Kto może tankować paliwo E10?

Bez obaw paliwo E10 tankować mogą właściciele większości samochodów wyprodukowanych po 2010 roku, ale pamiętajmy, że średni wiek auta w Polsce to około 15 lat. W efekcie, by nie narażać się na dodatkowe wydatki u mechaników, część kierowców tankować musi droższą benzynę 98-oktanową. Ta wciąż oferowana jest na stacjach z maksymalnie 5-procentowym dodatkiem biokomponentów, czyli w odmianie E5.

Wprowadzenie 95-oktanowej benzyny E10 najmocniej uderzyło więc po kieszeni najmniej zamożnych kierowców, którzy często nie mogą pozwolić sobie na zakup nowszego pojazdu. Dość przypomnieć, że według aktualnych notowań e-petrol litr benzyny E10 kosztuje obecnie średnio 6,43 zł, a litr paliwa 98-oktanowego (E5) - aż 7,09 zł. Różnica 66 groszy na litrze oznacza, że przy średnim zużyciu paliwa w okolicach 10 l/100 km i średniorocznym przebiegu około 15 tys. km, właściciel starszego auta wyda na paliwo nawet 1000 zł więcej, niż gdyby tankował auto benzyną 95-oktanową.

Miliony kierowców bez wyboru. Poseł interweniuje w sprawie E10

Taka sytuacja zaniepokoiła posła PiS Daniela Milewskiego, który zwrócił się do Ministerstwa Klimatu i Środowiska z interpelacją w tej sprawie. Parlamentarzysta zauważył, że nowe paliwo to "uderzenie w miliony Polaków" i zapytał resort:

o możliwość przedłużenia okresu obowiązywania możliwości tankowania klasycznego paliwa (95) na kolejne lata, tak aby dać możliwość przystosowania się uboższym warstwom społecznym do proponowanych zmian

W jaki sposób resort środowiska ustosunkował się do sprawy?

E10 nie wróci na stacje

Odpowiedź Ministerstwa Klimatu i Środowiska nie pozostawia złudzeń. 95-procentowe paliwo E5 nie wróci do obrotu. Jak czytamy w oficjalnym stanowisku resortu:

Problem z możliwością tankowania samochodów osobowych benzyną E10 o liczbie oktanowej 95 nie dotyczy milionów Polaków, lecz znacznej mniejszości grupy kierowców. W związku z powyższym Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie planuje przedłużenia możliwości tankowania benzyny E5 o liczbie oktanowej 95.
argumentuje Miłosz Motyka Podsekretarz Stanu Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Resort środowiska powołuje się tutaj na dane Ministerstwa Cyfryzacji, z których wynika, że pośród wszystkich zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) samochodów osobowych z silnikiem benzynowym, których jest 11 624 747, niedostosowanych do nowego rodzaju paliwa może być ok. 8,65 proc, czyli mniej niż milion.

W związku z powyższym Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie planuje przedłużenia możliwości tankowania benzyny E5 o liczbie oktanowej 95
Miłosz Motyka, Podsekretarz Stanu Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Która auta nie mogą jeździć na E10

Na szczęście większość samochodów na rynku, także tych  starszych, może bez przeszkód jeździć na benzynie E10. Warto jednak  wcześniej upewnić się, czy faktycznie nasze auto też toleruje nowe  paliwo, ponieważ w niektórych przypadkach problemy mogą dotyczyć tylko konkretnych silników albo roczników. Poniżej publikujemy listę marek i  modeli z informacjami, czy można do nich tankować benzynę E10. 

  • Alfa Romeo - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2011 r., a także modele: MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 oraz 8C: 4.7 32V.
  • Audi - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004).
  • BMW - wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do E10.
  • Chevrolet - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki wyprodukowane od 2006 r.
  • Chrysler - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG).
  • Citroen - wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
  • Dacia - do używania paliwa E10 przystosowane są wszystkie silniki benzynowe.
  • Dodge - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).
  • Fiat - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V.
  • Ford - do benzyny E10 przystosowane są wszystkie benzynowe modele sprzedawane w Europie od 1992 roku. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007. W tym przypadku tankowanie E10 spowodować może awarie układu wtryskowego.
  • Honda - do benzyny E10 dostosowane są wszystkie europejskie modele z silnikami benzynowymi wyposażonymi w elektroniczny układ wtryskowy (HONDA PGM-FI).
  • Hyundai - wszystkie silniki benzynowe tej marki dostosowane są do benzyny E10.
  • Jaguar - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.
  • Jeep - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).
  • Kia - wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Lancia - do używania E10 przystosowane są wszystkie modele spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.
  • Lexus - do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątki, gdzie nie należy stosować paliwa E10, dotyczą IS250 z silnikiem 2.5 l V6 (4GR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2005 r. do września 2007 r., GS300 z silniiem 3.0 V6 (3GR-FSE) wyprodukowanych od stycznia 2005 r. do września 2007 r. oraz LS460 z silnikiem 4.6 l V8 (1UR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2006 r. do września 2007 r.
  • Mercedes - wszystkie modele są dostosowane do benzyny E10 z wyjątkiem C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, a także samochodów wyposażonych w gaźnik i wyprodukowanych przed 1993 r.
  • Mitsubishi - do benzyny E10 są przystosowane wszystkie samochody z silnikami benzynowymi z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wyprodukowanych do 2007 roku.
  • Opel - do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (m.in. Vectra, Signum, Zafira).
  • Peugeot - wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
  • Renault - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli: 19, Megane I gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740), Laguna II gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), a także następującymi modelami wyprodukowanymi pomiędzy 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.: Laguna II z silnikiem 2.0 Turbo, Espace 4 z silnikiem 2.0, Velsatis z silnikiem 2.0 l, Avantime z silniiem 2.0 l.
  • Seat - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Toledo 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.) oraz Altea 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.).
  • Skoda - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW.
  • Toyota - do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątek stanowi model Avensis z silnikami 2,0 1AZ-FSE (od 07.2000 do 10.2008 r.) oraz 2,4 2AZ-FSE (produkowany od 06.2003 do 10.2008 r.).
  • Volkswagen - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Lupo 1.4 o mocy 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI o mocy 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI o mocy 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI o mocy 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI o mocy 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI o mocy 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI o mocy 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI o mocy 110 kW (10.2003 do 05.2004).
  • Volvo - do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody produkowane od 1976 roku. Wyjątkiem jest model S40/V40 z silnikiem 1,8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.
Policyjny pościg za pijanym rolnikiem na traktorzePolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas