Najgorsze auta używane w Polsce. "Wyjazd do bramy i się nie znamy"
Silnik, klimatyzacja i układ oczyszczania spalin najczęściej psuły się w polskich autach w czerwcu, lipcu i sierpniu tego roku. Wiemy też, jakie marki przysparzały polskim kierowcom najwięcej problemów w czasie tegorocznych wakacji. Jak prezentuje się polska lista marek, których modele najbardziej "boją się" wyjazdów w trasy?

W skrócie
- W wakacje w Polsce najczęściej w używanych autach psuły się silnik, klimatyzacja i układ oczyszczania spalin.
- Aż 61 proc. zgłoszonych awarii dotyczy samochodów, które nie przejechały jeszcze 5 tysięcy kilometrów od zakupu.
- Alfa Romeo okazała się marką z największą liczbą awarii podczas wakacyjnych tras — aż 71 proc. z aut objętych "rozszerzoną gwarancją" dotknęły wakacyjne awarie.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
GetHelp.pl podzieliło się z naszą redakcją informacjami dotyczącymi usterek samochodów w Polsce w czasie tegorocznych wakacji. Firma współpracuje z przeszło 4 tys. polskich komisów oferując nabywcom używanych aut "rozszerzoną gwarancję", czyli tzw. ubezpieczenie od kosztów naprawy.
Co najczęściej psuło się w polskich samochodach w wakacje?
Najnowsze dane obejmują okres od początku czerwca do końca sierpnia bieżącego roku i bazują na zgłoszonych przez kierowców szkodach (awariach). Te wciąż świadczą niestety o słabej jakości oferty samochodów używanych na rynku wtórnym.
Wakacje to czas wyjazdów, a dla wielu nowych właścicieli auta - pierwszy test na długiej trasie. Klienci kupują samochód i od razu ruszają w drogę, często na urlop. Niestety, statystyka nie kłamie - aż 26% awarii w wakacje pojawia się już do 1000 km od zakupu - mówi Dominika Dorobek, kierownik obsługi klienta GetHelp.pl.
Do bramy i się nie znamy. Smutna prawda o samochodach używanych w Polsce
Dane GetHelp.pl to bezcenna kopalnia wiedzy, bo - w przeciwieństwie do raportów ADAC, TUV czy Dekra - mowa o samochodach zarejestrowanych w Polsce i wykorzystywanych przez polskich kierowców. Firma oferuje możliwość zakupu polisy o "rozszerzonej gwarancji" dla aut w wieku do 20 lat i przebiegu do 350 tys. km. Przypomnijmy - średni wiek samochodu w naszym oscyluje dziś wokół 15 lat.
Z zestawienia wynika, że najwięcej uwag zgłaszanych jest przez nowego właściciela przed upływem miesiąca od zakupu (33 proc.) i przejechaniem 1000 km (26 proc.). Oznacza to, że mimo zauważalnego cywilizowania się rynku używanych aut, na w komisach nie brak "odpicowanych okazji", a wielu handlarzy wciąż funkcjonuje jeszcze w myśl zasady "do bramy i się nie znamy".
Ogólnie rzecz biorąc aż 61 proc. ze wszystkich awarii zgłaszanych jest na dystansie 5 tys. km od zakupu samochodu.
Co psuło się w polskich autach w wakacje?
W czasie ostatnich wakacji najwięcej problemów sprawiały kierowcom:
- silniki (15 proc. ogółu zgłoszonych usterek),
- klimatyzacja i ogrzewanie (14 proc. usterek),
- układ oczyszczania spalin (13 proc. usterek)
Przy okazji warto przypomnieć dane GetHelp.pl dotyczące kosztów usunięcia awarii. Wynika z nich, że średnia cena naprawy silnika samochodu osobowego w Polsce wynosi 4461 zł. Naprawa klimatyzacji pochłania statystycznie 1450 zł, a koszt usunięcia awarii układu oczyszczania spalin to około 2075 zł.
Najgorsze marki samochodów używanych. Lista z Polski
Wiemy też, jak prezentuje się lista marek, których samochody przysparzały w czasie ostatnich wakacji najwięcej problemów polskim kierowcom.
W takim zestawieniu niekwestionowanym wakacyjnym liderem awarii jest Alfa Romeo. Wakacyjna usterkowość na poziomie 71 proc. oznacza, że na 100 sprzedanych przez firmę "rozszerzonych gwarancji", aż 71 usterek zgłoszonych zostało przez właścicieli tych pojazdów właśnie w okresie ostatnich trzech miesięcy. Śmiało można więc zasugerować twierdzenie, że poniższa lista dotyczy pojazdów, które przysparzać mogą największych kłopotów swoim właścicielom w trasie.
Pierwsza dziesiątka najbardziej usterkowych producentów prezentuje się następująco:
- Alfa Romeo - usterkowość 71 proc.,
- Mini - usterkowość 60 proc.,
- Fiat - usterkowość 44 proc.
- Opel - usterkowość 44 proc.,
- Audi - usterkowość 44 proc.,
- Mitsubishi - usterkowość 44 proc.,
- Mercedes-Benz - usterkowość 43 proc.,
- BMW - usterkowość 42 proc.,
- Volkswagen - usterkowość 41 proc.,
- DS - usterkowość 40 proc.