Porsche

Poniedziałek, 5 grudnia 2022 (15:39) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (10:50)
Porsche to niemieckie przedsiębiorstwo, które produkuje luksusowe auta sportowe, wyścigowe, osobowe, elektryczne oraz SUV-y. Firma kierowana przez Volkswagen AG oferuje także swoim klientom ciągniki, okulary, zegarki oraz ubrania. 
Porsche - najważniejsze informacje
Obecnie Porsche oferuje auta wyścigowe, osobowe, SUV-y oraz pojazdy sportowe. /materiały prasowe

Porsche - najważniejsze informacje

Porsche to niemieckie przedsiębiorstwo, które produkuje luksusowe auta sportowe, wyścigowe, osobowe, elektryczne oraz SUV-y. Firma kierowana przez Volkswagen AG oferuje także swoim klientom ciągniki, okulary, zegarki oraz ubrania. 

Porsche – historia

Za inaugurację działalności Porsche przyjmuje się rok 1931, kiedy to spółka powołana przez Ferdinada Porsche została zarejestrowana w niemieckim Stuttgarcie. Początkowo firma specjalizowała się w konstrukcji aut oraz doradztwie motoryzacyjnym. 

Warto zaznaczyć, że pierwszym samochodem stworzonym przez właściciela firmy był Garbus. Zlecenie to Porsche otrzymało od Volkswagen AG. W 1947 roku spółka została przejęta przez syna niemieckiego konstruktora – Ferry’ego. Znakiem rozpoznawczym niemieckiej firmy jest charakterystyczne logo z rozpędzonym koniem. Funkcjonuje ono do dzisiaj, w niezmienionej formie.
 
Przyjmuje się, że pierwszym modelem niemieckiego producenta było Porsche 356, którego konstrukcja bazowała na wielu elementach Garbusa.  Pierwowzór dla auta stanowił Typ 64. Kolejna generacja skierowana była do klientów pasjonujących się wyścigami i lubiącymi osiągać wysokie prędkości na drodze. 

Powstał wówczas 550 Spider, a w 1964 r. stworzono legendarne Porsche 911 „boxer”. Na początku lat siedemdziesiątych rodzina założyciela straciła kontrolę nad portfolio marki. Zdecydowano się wówczas rozszerzyć ofertę m.in. o zegarki i okulary przeciwsłoneczne. W 2006 r. Porsche zostało uznane za najbardziej prestiżową markę na rynku motoryzacyjnym. 

Trzy lata później na odejście z firmy zdecydował się producent linii sportowej – Wendelin Wiedeking. Tego samego roku Volkswagen przejął 42 procent akcji spółki, a dwa lata później doszło do pełnej integracji producentów. W 2014 r. niemiecka marka wypuściła na rynek kompaktowego Macana, łączącego cechy auta sportowego i miejskiego.  

Porsche – działalność w Polsce

Pierwsze Centrum Porsche otwarto w Warszawie, w 2006 roku. Wydarzenie to urozmaicił występ znanej piosenkarki – Kayah, a kierowcy rajdowemu, Leszkowi Kuzajowi podarowano model 911 Turbo. Obecnie, na terenie naszego kraju funkcjonuje 8 Centrów Porsche. Działają one w Warszawie (2), Sopocie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi i Krakowie. 

Klienci mogą także skorzystać z oferty oficjalnego sklepu internetowego producenta. Dostępne są tam ubrania, walizki, czy gadżety z logo marki. 

W Lublinie prowadzony jest Klub użytkowników i fanów samochodowych Porsche. Założono go w 2000 r., a 3 lata później, dzięki staraniom prezesa Guldynowicza, organizacja jako 205. na świecie, zyskała akredytację firmy ze Stuttgartu. Honorową członkinią Porsche Club Poland jest Maryla Rodowicz.  

Porsche – popularne modele

Obecnie marka oferuje auta wyścigowe, osobowe, SUV-y oraz pojazdy sportowe. Pierwsze z nich to m.in. 360 Cisitalia, 550 Spyder i 804 Formula 1. Do aut sportowych zalicza się natomiast: 718 Cayman, 911 i 718 Boxter. Kultowym samochodem osobowym jest Panamera, której druga generacja zadebiutowała w 2016 r. Wśród flagowych SUV-ów marki należy wskazać Macana oraz Cayenne. 

Porsche – inna działalność

Marka Porsche, starając się odpowiedzieć na zapotrzebowanie wielu klientów, konstruuje nie tylko samochody, ale również produkty użytkowe, a każdy z nich wyróżnia się wysoką jakością. Wśród asortymentu firmy można wskazać m.in. miniaturki sportowych aut, pojazdy wyścigowe „chodziki” dla maluchów, zegarki, kubki kolekcjonerskie, torby oraz ubrania. 

Lifestyle’owy wizerunek marki promowano od początku jej istnienia. Ferdinand Porsche powołał w tym celu PorscheDesign, której działalność koncentrowała się na produkcji gadżetów motoryzacyjnych z logo niemieckiej firmy. 

Zdecydowano się także podjąć współpracę ze znanymi markami z branży AGD, elektroniki itp. Porsche rozwinęło swoją działalność na rynku rolniczym. Wśród popularnych ciągników sygnowanym jej logotypem warto wskazać: Junior, Super, Master. 

Porsche - Wiadomości

Porsche - Zdjęcia

Porsche - Wideo