Europejski rynek motoryzacyjny pod kreską. Liderzy z problemami
Czerwiec przyniósł kolejny spadek sprzedaży nowych aut w Europie. Eksperci wskazują, że przyczyn takiej sytuacji należy doszukiwać się w słabnącym popycie na części rynków i wysokich kosztach finansowania. Na tle ogólnego trendu wyróżniły się jednak niektóre europejskie marki oraz - niezmiennie - producenci z Chin, którym udało się znacząco zwiększyć sprzedaż

W skrócie
- Sprzedaż nowych aut w Europie spadła w czerwcu o 6 proc., przy czym największe spadki dotknęły marki Volkswagen, Toyota, Audi i Hyundai.
- Mimo ogólnego trendu spadkowego, takie marki jak Renault, Skoda, Mercedes i Peugeot poprawiły swoje wyniki, a segment aut elektrycznych odnotował wzrost.
- Najwyższe wzrosty sprzedaży zanotowali producenci z Chin, jak BYD, Chery i Polestar, osiągając rekordowy 5,5-procentowy udział w europejskim rynku.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Według danych opublikowanych przez Automotive News Europe, w czerwcu 2025 roku liczba zarejestrowanych nowych samochodów w Europie zmniejszyła się o 6 proc., osiągając poziom 1 190 592 sztuk. Największe spadki sprzedaży dotknęły marki Volkswagen, Toyota, Audi i Hyundai. Zdaniem analityków, poza trudną sytuacją wewnętrzną wielu producentów, na pogarszające się wyniki sprzedaży wpływa również osłabiony popyt na kluczowych rynkach oraz coraz wyższe koszty kredytowania zakupu pojazdów.
Volkswagen, Toyota i Audi z największymi spadkami sprzedaży
Volkswagen, mimo utrzymania pozycji lidera sprzedaży w Europie, zmagał się w czerwcu z poważnymi problemami. Marka zanotowała spadek sprzedaży o prawie 10 proc., a największy cios odczuła na swoim rodzimym rynku - w Niemczech, gdzie liczba sprzedanych egzemplarzy spadła aż o 21 proc., do poziomu 48 247 sztuk.
Jeszcze większy spadek sprzedaży niż Volkswagen odnotowała w czerwcu Toyota - japoński producent zakończył miesiąc ze stratą na poziomie 17 proc. Tak znaczny regres sprawił, że marka spadła z drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej na piątą pozycję. Problemy nie ominęły również segmentu premium - należące do Volkswagena Audi znalazło się dopiero na dziewiątym miejscu w europejskim rankingu sprzedaży, po tym jak jego wyniki zmalały o 12 proc. w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku. Tymczasem - jak podają wstępne dane serwisu Dataforce - brytyjski Jaguar zarejestrował w Europie w czerwcu zaledwie 70 sprzedanych egzemplarzy.

Renault, Skoda, Mercedes i Peugeot nie mają powodów do narzekań
Na tle ogólnoeuropejskiego spadku sprzedaży pozytywnie wyróżniły się takie marki jak Renault, Skoda, Mercedes, Peugeot. Renault, mimo niewielkiego spadku sprzedaży w czerwcu, zajęło drugą pozycję w rankingu sprzedaży w Europie, wyprzedzając tym samym Toyotę. Francuski producent czerpie korzyści z rozbudowywanej oferty elektrycznych pojazdów. Jak podaje Automotive News Europe - segment ten odnotował w czerwcu wzrost aż o 23 proc.
Skoda, należąca do Grupy Volkswagena, zanotowała znaczący awans w czerwcowym zestawieniu - z piątej pozycji w analogicznym okresie ubiegłego roku przesunęła się na trzecie miejsce pod względem ogólnej sprzedaży w Europie. Na ten sukces w dużej mierze wpłynął rosnący popyt na elektryczny model Elroq. Pojazd ten dodał w czerwcu 9480 sprzedanych egzemplarzy do ogólnego wyniku marki, co przełożyło się na wzrost wolumenu sprzedaży Skody o 11 proc.

Także Mercedes-Benz odnotował w czerwcu wzrost sprzedaży o 3 proc., co umożliwiło marce awans z siódmej na szóstą pozycję w europejskim rankingu. Szczególnie dobrze poradził sobie bestsellerowy SUV marki, model GLC, którego sprzedaż wzrosła aż o 24 proc. Również Peugeot poprawił swoją pozycję - według wstępnych danych Dataforce, dzięki 6,3 proc. wzrostowi sprzedaży w zeszłym miesiącu, marka przesunęła się z dziewiątego na siódme miejsce w zestawieniu.
Chińskie marki trzęsą europejskim rynkiem
Najwyższe wzrosty sprzedaży na rynku europejskim zanotowali producenci z Chin. BYD zaskoczył rynek, notując aż 302 proc. wzrost sprzedaży w czerwcu - co pozwoliło mu przeskoczyć takie marki jak Mini, Jeep, Land Rover, Porsche i Mitsubishi. Chiński gigant awansował aż o dziesięć miejsc, lądując na 24. pozycji w zestawieniu. Ale to nie wszystko - koncern Chery dorzucił do tego sukcesu nowo wprowadzone marki Jaecoo i Omoda, które łącznie dodały ponad 8800 sprzedanych aut. W tyle nie pozostał także Polestar - należący do Geely producent zanotował 112 proc. skok sprzedaży, napędzany premierami SUV-ów Polestar 3 i 4.
Wzrost sprzedaży marek BYD, Chery oraz Polestar przyczynił się do osiągnięcia przez chińskich producentów rekordowego udziału w europejskim rynku motoryzacyjnym, który w czerwcu wyniósł 5,5 proc.