Chińscy producenci samochodów podbijają Europę. Kryzys ich nie dotyka
Ekspansja producentów z Państwa Środka na Starym Kontynencie trwa w najlepsze i nie tylko co rusz przybywa kolejnych marek, ale przede wszystkim rośnie sprzedaż. Chińskie marki osiągnęły rekordowy udział w europejskim rynku w maju, odnotowując wzrost sprzedaży aż o 85 proc.

W skrócie
- Chińscy producenci samochodów odnotowują rekordowe wyniki sprzedaży w Europie, zwiększając swój udział w rynku do 5,4%.
- BYD i Chery osiągają imponujące wzrosty, szczególnie dzięki hybrydom plug-in i nowym markom na rynku.
- Unijne cła skłaniają chińskie firmy do promowania hybryd PHEV kosztem aut w pełni elektrycznych.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Kryzys w branży motoryzacyjnej w Europie zdaje się zupełnie nie dotyczyć producentów z Chin, którzy notują rekordowe wyniki sprzedaży. Podczas, gdy pozostali gracze borykają się ze słabnącym zainteresowaniem i zapowiadają masowe zwolnienia, wschodnie marki przejmują kolejne kawałki rynkowego tortu.
Przy ogólnym wzroście rynku o zaledwie 1,3 proc. do poziomu 1 116 095 sprzedanych aut, chińscy producenci zwiększyli swój udział w rynku europejskim do 5,4 proc. - to dopiero drugi raz w historii, gdy przekroczył on 5 proc. Dla porównania w maju 2024 r. udział wynosił 3 proc., a w kwietniu bieżącego roku 4,6 proc.
BYD odnotowuje największy wzrost. To zasługa modelu Seal U
BYD, czyli "Build Your Dreams" to firma, która na przestrzeni lat przeszła niesamowitą drogę od producenta baterii do jednego z największych na świecie producentów samochodów elektrycznych. Marka ta odnotowała największy wzrost wolumenowy spośród chińskich firm, sprzedając o ponad 10 tys. aut więcej niż w maju poprzedniego roku, osiągając łączny wynik 13 580 sztuk. Rekordowy rezultat to w dużej mierze zasługa modelu Seal U, który - głównie w wersji hybrydowej typu plug-in - sprzedał się w liczbie ponad 7 tys. egzemplarzy.

Chery zalicza wzrost w Europie na poziomie 900 proc.
Powody do zadowolenia ma również koncern Chery, który odnotował największy wzrost na poziomie 900 proc., sprzedając 7 963 samochody w maju. Wynik ten zawdzięcza przede wszystkim markom Jaecoo i Omoda, które zadebiutowały w Europie w zeszłym roku. Dla porównania w maju 2024 r. Chery sprzedało jedynie 796 egzemplarzy.
Najpopularniejszą chińską marką w Europie zarówno w maju, jak i w całym okresie od stycznia do maja, pozostaje MG, które sprzedało 126 493 samochodów. Na drugiej pozycji uplasował się BYD z wynikiem 54 986 sztuk, a podium uzupełnia Chery - 29 539.

Unijne cła skłaniają chińskie marki do przechodzenia na hybrydy PHEV
W listopadzie zeszłego roku Unia Europejska nałożyła dodatkowe cła na importowane z Chin samochody w pełni elektryczne, co sprawiło, że producenci z Państwa Środka zaczęli stopniowo odchodzić od modeli BEV na rzecz hybryd plug-in (PHEV).
W maju sprzedaż chińskich samochodów wzrosła o 85 proc. do 60 215 pojazdów, w tym:
- BEV (w pełni elektryczne): wzrost o 31 proc. do 17 530 sztuk,
- PHEV (hybrydy plug-in): wzrost o 874 proc. do 13 040 sztuk,
- Hybrydy pełne (HEV): wzrost o 991 proc. do 9 560 sztuk,
- Samochody benzynowe: wzrost o 20 proc. do 17 726 sztuk.
Pojazdy benzynowe bez jakiejkolwiek formy elektryfikacji stanowią obecnie niemal 30 proc. sprzedaży chińskich aut w Europie. Ich udział spadł w maju do 29 z 45 proc. rok wcześniej, a w okresie styczeń-maj do 30 z 46 proc. Marka MG odpowiada za dwie trzecie sprzedaży chińskich samochodów z silnikiem benzynowym.