Drogowcy dostali pieniądze. Rusza wielka inwestycja na Pomorzu
Ministerstwo Infrastruktury podpisało Programy Inwestycji na przebudowę trójmiejskiej obwodnicy prowadzącej w ciągu drogi ekspresowej S6. Drogowcom gwarantuje to środki na rozbudowę lub zrealizowanie projektów dla trzech węzłów oraz analizę rozbudowy odcinka obwodnicy.

Ministerstwo Infrastruktury podpisało Program Inwestycji na rozbudowę węzłów Kowale, Szadółki i Straszyn na trójmiejskiej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S6. Głównym celem tych inwestycji jest poprawa przepustowości trasy, a w konsekwencji poprawienie bezpieczeństwa.
Co zmieni się na Obwodnicy Trójmiasta?
W ramach prac projektowych przewidziano budowę dwóch rond turbinowych przy węźle Straszyn. GDDKiA ogłosi tutaj przetarg oddzielnie na projekt i na roboty budowlane. Oprócz tego drogowcy zlecą opracowanie projektu koncepcyjnego na rozbudowę drogi S6 do trzech pasów na obu jezdniach na liczącym sześć kilometrów odcinku od węzła Straszyn do węzła Rusocin w ciągu A1 (skrzyżowanie autostrady A1 z drogą krajową nr 6 oraz drogą wojewódzką nr 226) wraz z analizą ruchową powiązanego układu komunikacyjnego. Oprócz tego analiza ma obejmować warianty przebudowy węzła autostradowego w Rusocinie.
Jeśli chodzi o budowę rond turbinowych GDDKiA ma nadzieję, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie uzyskana w drugim kwartale 2027 r., a decyzja ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) w pierwszym kwartale 2028 roku. Planowo inwestycja ma zostać oddana do ruchu w trzecim kwartale 2029 r.
Węzeł Szadółki czeka na przebudowę od 10 lat
W przypadku rozbudowy węzła Kowale (wraz z dojazdami od strony węzłów Szadółki i Gdańsk Południe) Program Inwestycji pozwala GDDKiA przygotować przetarg na projekt budowy i materiały do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja zakłada również dobudowę trzeciego pasa na blisko trzykilometrowym fragmencie drogi ekspresowej S6 wraz z pasem awaryjnym.
Drogowcy zwracają uwagę, że w przypadku węzła Szadółki obecnie za projekt odpowiada Miasto Gdańsk. Po zakończeniu prac z nim związanych, dzięki podpisanemu Programowi Inwestycji, to do GDDKiA będzie należeć zadanie ogłoszenia przetargu na roboty budowlane i realizację całej inwestycji. Oprócz samej rozbudowy wybrany wykonawca będzie miał za zadanie również rozbudować drogę S6 do trzech pasów na odcinku o długości 3,6 km.
W związku z inwestycją w obrębie Kowale i Szadółki przebudowane zostaną także drogi dojazdowe wzdłuż trójmiejskiej obwodnicy oraz poprawione będzie odwodnienie drogi. W związku z tym wybudowane zostaną nowe wiadukty, kładki i przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów, a także zostanie stworzone oświetlenie drogowe.
W przypadku węzła Kowale decyzja środowiskowa już jest - została uzyskana w maju 2022 roku. W przypadku decyzji ZRID wydanie planuje się na pierwszy kwartał 2029 r., a oddanie do ruchu w trzecim kwartale 2033 r. Jeśli chodzi o węzeł Szadółki, decyzja środowiskowa została wydana… niemal 10 lat temu, w grudniu 2015 roku. Uzyskanie decyzji ZRID planowo ma nastąpić w trzecim kwartale 2026 roku, a oddanie do ruchu w trzecim kwartale 2033 roku.
Czy Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej jest już przejezdna?
Oprócz rozbudowy obwodnicy Trójmiasta, kierowcy z regionu oczekują również na inną inwestycję drogową - Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej istniejącą w ciągu drogi ekspresowej S7. Jej realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo oraz Żukowo - Gdańsk Południe. Licząca 32 km Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując tym samym ruch z mocno obciążonej obwodnicy Trójmiasta. Z pierwszego fragmentu trasy, wraz z częścią obwodnicy Żukowa, kierowcy mogą korzystać od czerwca 2025 roku.