Reklama

Ford

Historia Forda zaczyna się od Forda T, a kończy na samochodach elektrycznych. /materiały prasowe
  • Data powstania:

    1903

  • Kraj:

    Stany Zjednoczone (USA)

Wszystkie Fordy, które znamy – od małych i zwinnych miejskich modeli po imponujące sportowe Mustangi – wywodzą się z początków XX w. Wtedy to za sprawą legendarnego modelu T. Ford jako pierwszy zasłynął z masowej produkcji aut dostępnych prawie dla każdego. Dzisiaj jest jednym z głównych globalnych graczy i ciągle powiększa swoją ofertę.

Historia Forda

Marka Ford wzięła swoją nazwę od jej założyciela – Henry’ego Forda. Ten pochodzący z farmerskiej rodziny Amerykanin już od młodych lat przejawiał zainteresowanie techniką, a w szczególności budową maszyn i silników. 

Koncepcja Henry’ego Forda wpłynęła na dzieje światowej motoryzacji. Jego pomysłem było uruchomienie masowej i taniej produkcji samochodów, które będą dostępne dla każdego. 

Założyciel marki wprowadził do produkcji aut ruchomą taśmę produkcyjną oraz wyspecjalizowany podział pracy. Każdy z pracowników wykonywał określoną, powtarzalną czynność, dzięki czemu wzrastała ich wydajność pracy. Dołożono do tego także trzyzmianowy czas pracy. 

Tak powstała efektywna technologia produkcji, która pozwalała na montaż dużej liczby samochodów w krótkim czasie. Znacząco obniżało to też koszty wyprodukowania jednego samochodu. 

Pierwszym samochodem wyprodukowanym na masową skalę przez fabrykę Forda był wspomniany model T. Wytwarzano go w latach 1908–1927. Powstał w łącznej liczbie 15 mln sztuk. Dzięki produkcji taśmowej samochód stał się dostępny również dla mniej zamożnych Amerykanów, w tym robotników. Tak zaczęła się motoryzacyjna rewolucja.

Do II wojny światowej Henry Ford rozwijał swoje samochodowe imperium. Powstała między innymi fabryka w Wielkiej Brytanii, produkująca na rynek europejski. W czasie wojny produkcję przestawiono na potrzeby wojska. Tworzono m.in. Fordy GPW, które były identyczne z modelem Jeep Willys. 

Po wojnie w ofercie Forda wprowadzano nowe samochody, wydzielono m.in. linię Fordów F, czyli lekkich pick-upów i półciężarówek. Wraz ze wzrastającą konkurencją i zapotrzebowaniem rynku pojawiały się inne modele, w tym sportowe Thunderbird (1954) oraz Mustang (1964). 

W 1967 roku na rynek wprowadzono Forda Escorta, który zapoczątkował erę nowoczesnych modeli produkowanych do dziś.

Ford w Polsce

Pierwsze polskie biuro Forda założono na początku lat 90. w Warszawie, w hotelu Victoria. W ofercie na rodzimym rynku dominowały wtedy modele Sierra, Escort i Fiesta. W 1995 roku powstała montownia samochodów Forda w Płońsku.
 
Pod koniec XX w. marka miała w Polsce ponad 40 punktów sprzedaży. 

Mocną stroną Forda w Polsce do dziś jest sprzedaż samochodów dostawczych, w której ustępuje tylko Renault. Obecnie firma oferuje sporą gamę samochodów odpowiadających różnym potrzebom i oczekiwaniom klientów.

Ford – popularne modele

Poza wspomnianymi historycznymi modelami takimi jak Ford T, Thunderbird czy Mustang, w portfolio marki nie brakuje innych, które na wiele lat zadomowiły się na rynku.

Od lat 60. aż do początku XXI w. w Ameryce i Europie produkowany był Ford Escort. W latach 70. i 80. wprowadzano nowe generacje tego popularnego modelu. W kolejnych latach jego następcą został Ford Focus.

Silną pozycję w portfolio marki ma też produkowana od 1976 r. Fiesta, która obecnie jest oferowana, podobnie jak inne modele, w wersji hybrydowej. Odpowiedzią na oczekiwania rynku są SUV-y i crossovery Puma, Kuga oraz Explorer i Raptor. Głównym autem dostawczym jest Transit, dostępny w wielu konfiguracjach.

Ford – pozostała działalność marki

Spuścizną Henry’ego Forda jest nie tylko znajdująca się w światowej czołówce firma produkująca samochody. W roku 1936 powstała organizacja Ford Foundation, działająca na rzecz promocji demokracji. Jej inne cele to walka z biedą, współpraca międzynarodowa i działania na rzecz edukacji. 

Pomimo że od lat 70. fundacja nie jest bezpośrednio związana z rodziną Fordów, organizacja dynamicznie działa w wielu krajach świata, a budżet, którym dysponuje, to ponad 10 mld dolarów.

Więcej na temat Ford

Wiadomości