Kupno jednego z tych aut, to najgorsze co możesz zrobić. Mechanicy ostrzegają

Kiedy mówi się o najgorszych samochodach używanych, jakie można kupić, zwykle chodzi o modele najbardziej usterkowe. Tymczasem jest to spojrzenie jednowymiarowe i nie tylko podwyższone ryzyko wystąpienia usterek jest powodem, dla którego mechanicy odradzają konkretne auta.

Które samochody są najbardziej problematyczne według polskich mechaników?
Które samochody są najbardziej problematyczne według polskich mechaników?123RF/PICSEL

Rankingi samochodów używanych zwykle opierają się na statystykach dotyczących ich usterkowości. To ważna informacja dla potencjalnych kupujących na temat tego, czy powinni przygotować się na podwyższone wydatki. Lecz to nie jedyna informacja, jaka jest dla nich cenna.

Osobna kwestia to skomplikowanie napraw. Dany model może być trwały i bezproblemowy, ale co z tego, kiedy ma skomplikowaną budowę i nawet standardowe czynności serwisowe, potrafią sprawiać problemy? Do tego dochodzi także kwestia jakości podzespołów takich jak śruby czy łączenia, ich podatności na korozję czy ułatwionego dostępu umożliwiającego szybki i bezproblemowy demontaż lub wymianę części. To wszystko może mieć wpływ na koszty ewentualnych napraw w warsztacie samochodowym - każda dodatkowa roboczogodzina to kolejne koszty, które podnoszą rachunek końcowy. Wpływa również na to, jak dany model odbierają mechanicy.

Jakie samochody najbardziej lubią polscy mechanicy?

Czy mechanicy najbardziej lubią samochody bezawaryjne? Niekoniecznie. Oni raczej biorą pod uwagę takie kwestie, jak dostępność części, łatwość demontażu, poziom skomplikowania układów. Między innymi dlatego mechanicy wolą samochody, które są częściej dotykane przez drobne awarie, ale są przemyślane i zbudowane w taki sposób, że nie sprawiają żadnych kłopotów w naprawie, a części można znaleźć w każdym sklepie motoryzacyjnym. Serwis motofocus.pl zadał 160 mechanikom z całej polski pytanie o to które samochody są najłatwiejsze w naprawie.

Pytanie brzmiało:

Samochody, której marki/grupy marek są twoim zdaniem najprostsze w obsłudze serwisowej?

Odpowiadając, mechanicy mieli uwzględnić następujące czynniki:

  • dostęp do poszczególnych elementów pojazdu,
  • jakość mocowań i połączeń (podatności na korozję, zapiekanie się śrub itd),
  • dostępność części zamiennych
  • praktyczne rozwiązania techniczne ułatwiające serwis.

Które japońskie samochody są najtrudniejsze w naprawie?

Doskonałym przykładem zależności o której mowa, jest pozycja dwóch japońskich marek, które zajęły ostatnie miejsca w rankingu. Mowa o Hondzie i Suzuki, które wcale nie przeczą one ogólnemu przeświadczeniu, że japońskie auta są mało awaryjne. Przyczyn tej sytuacji należy prawdopodobnie doszukiwać się jednak w tym, że większość modeli tych producentów nie bywa częstymi gośćmi w serwisach, zatem mechanicy nie mają tak dużego doświadczenia w ich naprawach. Poza tym dodatkowym problemem może być tu dostępność części, która jest zdecydowanie mniejsza niż w przypadku bardzo popularnych na naszym rynku samochodów niemieckich i francuskich marek.

Jakie samochody są najbardziej awaryjne i trudne w naprawach?

Dużą rolę w ocenie mechaników z pewnością odgrywa wysoki poziom skomplikowania, a także częste awarie dotyczące elektroniki. Ten pierwszy powód może być przyczyną dość niskiej pozycji w rankingu Mercedesa, bowiem choć auta niemieckiego segmentu premium uznawane są za raczej bezawaryjne, to jeśli chodzi o stopień skomplikowania układów jest już nieco gorzej. Mercedes jest znany z tego, że stosuje nietypowe, dość skomplikowane własne rozwiązania, które mogą powodować trudności w naprawie. Inny stereotyp mówi, że części do Mercedesów są drogie i trudno dostępne.

Oba wyżej wymienione powody mogą być też przyczyną niepochlebnej opinii mechaników o autach produkcji francuskiej. Samochody marek Peugeot i Citroen zajmują dopiero 8. miejsce w rankingu, a przyczyn można doszukiwać się w dość nieintuicyjnym projektowaniu samochodów - nawet naprawy drobnych elementów mogą nastręczać problemów mechanikom. Do tego dochodzi dość duża częstotliwość drobnych awarii, często dotyczących elementów elektryki i elektroniki, co powoduje że zlokalizowanie problemu i jego naprawa bywają problematyczne. Uzasadnieniem mogą być też częste zmiany przeprowadzane w konstrukcji francuskich samochodów.

Jednym z największych zaskoczeń jest bardzo słaba pozycja samochodów marki Ford, bowiem to auta oparte na niemieckiej inżynierii i do tego bardzo popularne na polskich drogach, zatem mechanicy nie powinni mieć problemów ze znajomością tych samochodów. Problemem może być zatem niskiej jakości części i połączenia podatne na korozję, która znacznie utrudnia pracę mechanikom. Choćby w przypadku popularnego modelu Mondeo często zdarza się, że śruby łączące elementy zawieszenia czy napędu są na tyle marnej jakości, że szybko poddają się korozji, a zapieczone zaciski hamulcowe - zwłaszcza z tyłu to zupełna norma.

Które modele samochodów są najłatwiejsze w naprawie?

Nie powinno być zaskoczeniem, że ulubione modele Polaków, są także lubiane przez naszych mechaników. Chodzi o popularne niemieckie modele, głównie z Grupy Volkswagena, które okazują się przemyślane i dość proste w naprawach. Z pewnością jest to również związane z ogromną popularnością samochodów marki Audi, Skoda, Seat czy Volkswagen - duża częstotliwość (nie prze częste awarie, a raczej przez dużą popularność tych samochodów) pojawiania się w serwisie sprawia, że naprawę takich modeli jak Passat, Skoda Fabia, Audi A4 czy Skoda Octavia mechanicy mają dobrze przećwiczoną.

Nawet jeśli potraktowanie różnych marek tej grupy jako jednej jest nieco niesprawiedliwe, bowiem poziom skomplikowania na przykład Skody czy Volkswagena trudno porównać do znacznie bardziej zaawansowanych samochodów Audi, ale jeśli chodzi o stosowanie rozwiązania serwisowe i jakość podzespołów, są one na podobnym poziomie. Zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, dużą unifikację szczególnie wśród tańszych modeli - przykładowo A3, Octavia, Leon i Golf od zawsze korzystają z tych samych podzespołów. Samochody grupy VAG wygrały ranking z miażdżącą przewagą - zagłosowało na nie aż 37% ankietowanych.

Co ciekawe wysokie drugie miejsce zajęła Toyota z wynikiem 17,1 proc. głosów. Nie musi to znaczyć, że jest znacznie bardziej bezawaryjna niż Honda czy Suzuki. Po prostu Toyota jest bardzo popularna w Polsce (ostatnio to lider sprzedaży), więc nie ma problemów zarówno z dostępnością części, jak i z doświadczeniem mechaników.

Warto też zwrócić uwagę na wysoką, trzecią pozycję Fiata. Włoska marka nigdy nie imponowała pod względem bezawaryjności, jednak w kwestii łatwości przeprowadzania napraw na Fiata zagłosowało aż 10,3 proc. ankietowanych. Może to świadczyć o tym, że jakość wykonania Fiatów znacząco się poprawia.

Cieszy też wysoka, czwarta pozycja marek koreańskich - Hyundai i Kia (8,2 proc. ankietowanych). Te auta są coraz popularniejsze na polskich drogach, a wynik w rankingu pozwala mieć nadzieję na to, że koszty ewentualnych napraw nie będą zawyżone. Piąte miejsce - pośrodku rankingu - zajęły samochody z grupy BMW/Mini (4,8 proc. ankietowanych).

Ranking najlepszych marek samochodów według polskich mechaników

Cały ranking, który ograniczył się do 10 marek prezentuje się następująco:

  1. VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) - 37 proc. głosów uczestników ankiety,
  2. Toyota - 17,1 proc.
  3. Fiat - 10,3 proc.
  4. Hyundai/Kia - 8,2 proc.
  5. BMW/MINI - 4,8 proc.
  6. Opel - 4,1 proc.
  7. Mercedes-Benz - 3,4 proc.
  8. Peugeot/Citroen - 2,7 proc.
  9. Ford - 2,4 proc.
  10. Honda i Suzuki - 2,1 proc.
Ford e-Tourneo Custom i e-Transit Courier na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Elektryzujące premieryInteria.plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas