Renault Clio

Renault Clio to najchętniej kupowane francuskie auto w historii. Pierwsza generacja tego kultowego pojazdu z segmentu B zyskała tytuł „Samochodu Roku 1991”. Ten sukces udało się powtórzyć przy 3. generacji w 2006 roku.
Renault Clio - najważniejsze informacje
Renault Clio jest następcą Renault 5. /materiały prasowe

Renault Clio - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1990

Renault Clio to najchętniej kupowane francuskie auto w historii. Pierwsza generacja tego kultowego pojazdu z segmentu B zyskała tytuł „Samochodu Roku 1991”. Ten sukces udało się powtórzyć przy 3. generacji w 2006 roku.

Historia Renault Clio

Renault Clio zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 1990 roku i z miejsca zyskało popularność wśród dziennikarzy i zwykłych kierowców. 
W efekcie niewielki miejski pojazd francuskiego producenta otrzymał miano „Samochodu Roku 1991”. Jest to też jedyne auto obecne na rynku, które dwukrotnie zwyciężyło ten plebiscyt. Clio odzyskało wspomniany tytuł w 2006 roku.

Clio jest następcą Renault 5. Nazwa modelu pochodzi z mitologii greckiej, a dokładniej – od imienia Klio, czyli muzy historii.

Od 2019 roku jest produkowana 5. generacja Renault Clio. Wszystkie egzemplarze sprzedały się już w ponad 11 milionach sztuk, co czyni ten samochód najpopularniejszym pojazdem francuskiej produkcji. Clio jest obecnie bestsellerem w Polsce oraz jednym z najczęściej kupowanych aut w Turcji.

Renault Clio – generacje

Francuski producent wypuścił dotychczas 5 generacji Renault Clio.

Renault Clio I (1990–1998) sprzedało się w 4 milionach egzemplarzy i zyskało kilka wersji specjalnych (w tym luksusową Baccarę, młodzieżową Graffiti i sportową Williams). W 1994 roku model przeszedł gruntowną modernizację. Objęła ona aspekty wizualne wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz istotne poprawki bezpieczeństwa (wykorzystano m.in. technologię pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa).

Renault Clio II produkowano przez 14 lat (1998–2012). W tym czasie samochód 4-krotnie przeszedł lifting – w 2000 roku (Phase 2), w 2003 roku (Phase 3), w 2005 roku (Phase 4) i w 2009 roku (Phase V). Za każdym razem nieco odświeżano wygląd pojazdu.

Produkcji Clio II nie wstrzymano nawet po premierze kolejnej generacji. 

Renault Clio III produkowano równolegle z poprzednikiem w latach 2005–2012. Na początku ta generacja występowała wyłącznie w wersji hatchback, później wprowadzono też nadwozie kombi z dopiskiem Grandtour. Zbudowano ją na platformie współtworzonej z Nissanem. Przez to samochód jest konstrukcyjnie zbliżony do nissanów Micra i Note.

Clio IV wyjechało z fabryki w 2012 roku, a ostatni egzemplarz wyprodukowano w 2020 roku. Od poprzedników różniła się tym, że po raz pierwszy zrezygnowano z 3-drzwiowego nadwozia. Postawiono też na bardziej sportowy wygląd.

Najnowsze Renault Clio V wygląda podobnie do poprzedników, zostało jednak zbudowane od podstaw z wykorzystaniem nowej platformy należącej do koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi. Jest to też pierwsze Clio z napędem hybrydowym.

Renault Clio – dane techniczne

  • Renault Clio I – pojemność silników: 1,1–2 l; moc silników: 45–150 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 4b i 5b, automatyczne 3b lub 4b;
  • Renault Clio II – pojemność silników: 1,1–3 l; moc silników: 58–255 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 5b, automatyczna 4b;
  • Renault Clio III – pojemność silników: 1,1–2 l; moc silników: 65–203 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 4b;
  • Renault Clio IV – pojemność silników: 0,9–1,6 l; moc silników: 73–220 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 6b;
  • Renault Clio V – pojemność silników: 1–1,6 l; moc silników: 65–140 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna 7b.

Renault Clio – opinie kierowców

Kierowcy wyraźnie rozgraniczają wrażenia z jazdy standardowymi wersjami Clio od oznaczonymi symbolem RS, czyli sportowymi. Zwykłe Clio to raczej spokojne i niewielkie auta do miasta o niskiej mocy i spalaniu (sięgającym 5–6l/100 km w mieście).

Dwie pierwsze generacje są obecnie traktowane jako przestarzałe pojazdy, które mogą nadać się do nauki jazdy. Wśród niektórych dalej wywołują sentyment.

Modele z ostatnich kilkunastu lat cechuje bezawaryjność i ogólnie niskie koszty eksploatacji. Są to proste samochody z małymi silnikami o niewielkiej mocy, które jednak wystarczą do codziennych dojazdów do pracy.

Model oferuje więc dobry stosunek ceny do jakości, co jest jednym z czynników dużej popularności modeli Renault Clio na świecie.

Temat Renault Clio znajdziesz również w serwisie:

Więcej na temat Renault Clio

Renault Clio - Wiadomości

Renault Clio - Zdjęcia