Nowy Citroen C3 Aircross to tani sposób na 7 miejsc. Poznaliśmy polskie ceny
Nawet 7 miejsc siedzących w rozsądnych pieniądzach? Jeszcze do niedawna jedyną propozycją na rynku była Dacia Jogger, ale do gry właśnie weszli Francuzi. W segmencie B pojawiła się propozycja spod znaku szewronów, czyli nowy Citroen C3 Aircross. Jest dostępny w wersji benzynowej, hybrydowej i elektrycznej, a na dodatek został konkurencyjnie wyceniony.
Francuzi postawili sobie nowe cele, a do ich realizacji podchodzą bardzo ambitnie. Citroen ze swoimi miejskimi nowościami zamierza stawić czoła Dacii, która w oferowaniu aut przystępnych cenowo nie ma sobie równych. Producent spod znaku szewronów może wkrótce pokrzyżować plany rumuńskiej marki, czego dowodem jest nowy Citroen C3 i Citroen C3 Aircross.
Producent znak Sekwany nie będzie już próbował być lepszy od Opla czy Peugeota, tylko zajmie się rywalizacją z Dacią, która specjalizuje się w budowaniu aut mało skomplikowanych, tanich i wygodnych dla przeciętnej rodziny. Francuzi zamierzają trochę namieszać i zawalczyć o swój kawałek tortu. Zrobią to nowym Citroenem C3 i większym Citroenem C3 Aircross.
Pierwszym mieliśmy już okazję jeździć podczas premierowych jazd w Austrii. Nowość spod znaku szewronów zaskoczyła nas właściwościami jezdnymi, prostotą wykonania i jakością spasowania elementów, a poza tym może się podobać. Citroen C3 występuje z silnikiem spalinowym, ale jest także dostępny w elektrycznej wersji e-C3. Względem poprzednika nowa generacja jest wyższa, dłuższa i bardziej muskularna. Dodajmy do tego, że ceny benzynowego modelu zaczynają się od 71 250 zł za budżetowy “You" oraz od 91 300 zł za bogatą odmianę “Max".
Nie trudno więc wywnioskować, że nowy Citroen C3 i e-C3 chce konkurować więc z Dacią Sandero oraz Sandero Stepway, a także elektryczną Dacią Spring. Większy Citroen C3 Aircross, który jest teraz dostępny w wersji 7-miejscowej, będzie z kolei realnym zagrożeniem dla cieszącej się sporym zainteresowaniem Dacii Jogger.
Citroen C3 Aircross nowej generacji, podobnie jak mniejszy C3 i e-C3, bazuje na płycie podłogowej “Smart Car". Oznacza to, że będzie oferowany zarówno w wersji spalinowej oraz w pełni elektrycznej. Auto mierzy 4,39 m długości, 1,79 m szerokości i 1,66 m szerokości, a jego rozstaw osi mierzy 2,67 m. Nowy Citroen C3 Aircross to jedna z większych propozycji w segmencie B.
W odmianie 5-miejscowej model ma kanapę składaną i dzieloną w proporcji 60/40, która względem wersji 7-miejscowej jest cofnięta o 65 mm. W efekcie pasażerowie podróżujący w drugim rzędzie mają do dyspozycji wyjątkowo dużo miejsca, z najlepszą w tej kategorii przestrzenią na kolana (+80 mm w porównaniu ze średnią w segmencie). Ponadto, trzy osoby siedzące na tylnej kanapie mają także najwięcej miejsca na łokcie w całym segmencie (+25 mm w porównaniu ze średnią w tej kategorii). Oparcie składane o 65 mm nie wpływa na pojemność bagażnika wynoszącą 460 litrów, jedną z najlepszych w klasie - ta wynosi od 460 do 1600 litrów.
Citroen C3 Aircross w 7-miejscowej wersji oferuje taką samą przestrzeń na wysokości kolan w drugim rzędzie, co Citroen C3 i przestrzeń na łokcie szerszą o 25 mm od średniej w tym segmencie. W trzecim rzędzie siedzeń znajdziemy uchwyt na kubki, gniazdo USB, sporo miejsca na nogi i nawiewy klimatyzacji. Mniejszy jest natomiast bagażnik, bowiem jego pojemność wynosi od 40 litrów (po rozłożeniu foteli) do 330 litrów (po złożeniu foteli trzeciego rzędu).
Francuska nowość, podobnie jak mniejszy Citoren C3, jest dostępna w odmianie spalinowej i elektrycznej. W ofercie znalazła się benzynowa wersja o mocy 100 KM bazująca na silniku 1.2 Turbo oraz wyposażony w ten sam silnik wariant hybrydowy z jednostką 1.2 Mild Hybrid, który dysponuje maksymalną mocą 136 KM (przy 5500 obr./min.) i 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 1750 obr./min.). Zaznaczmy, że ten słabszy występuje wyłącznie z 6-biegową skrzynią ręczną, a mocniejszy z 6-stopniową przekładnią e-DCT6. W obydwu przypadkach mamy do czynienia z poprawioną jednostką 3-cylindrową z łańcuchem rozrządu.
Natomiast elektryczny C3 Aircross jest napędzany silnikiem 113 KM, który jest zasilany akumulatorem LFP (litowo-żelazowo-fosforanowym) o pojemności 44 kWh. Według wstępnych danych homologacyjnych bateria pozwoli na przejechanie ponad 300 km na jednym ładowaniu, a maksymalna prędkość będzie wynosić 143 km/h. Bezemisyjny wariant naładujemy od 20 do 80 proc. w czasie:
- ok. 26 minut z mocą maksymalną 100 kW (DC)
- ok. 4 godzin z mocą 7 kW (AC)
- ok. 3 godzin z mocą 11 kW (AC)
Producent zapowiada jednak, że już w 2025 roku oferta powiększy się o wariant z nowym akumulatorem, który pozwoli zwiększyć zasięg Citroena C3 Aircross do ponad 400 kilometrów.
Ceny francuskiej nowości startują od 82 800 zł. Tyle zapłacimy za bazowy, spalinowy wariant “You" ze 100-konnym silnikiem 1.2 Turbo. Ceny wersji hybrydowej zaczynają się od 112 300 zł, a elektrycznej od 120 800 zł. Na wyposażenie standardowe nowego Citroena C3 składają się takie elementy jak:
- reflektory LED
- światła do jazdy dziennej LED
- materiałowa tapicerka
- stacja dokująca na smartfona
- wyświetlacz Citroen Head-up
- 6 poduszek powietrznych
- zawieszenie Citroen Advanced Comfort
- klimatyzacja automatyczna
- tylne czujniki parkowania
- tempomat i regulator prędkości
- aktywny asystent hamowania awaryjnego
- asystent utrzymania pasa ruchu
- asystent rozpoznawania znaków drogowych
- przednie szyby boczne regulowane elektrycznie\
- 16-calowe obręcze aluminiowe
Z opcjonalnym pakietem “Pack Plus", który wymaga dopłaty w wysokości 10 500 zł, wyposażenie podstawowej odmiany “You" można wzbogacić dodatkowo o takie pozycje jak:
- przyciemniane szyby tylne
- kolorowe klipsy
- relingi dachowe
- centralny ekran dotykowy (10,25")
- bezprzewodowa obsługa Apple Carplay i Android Auto
- ruchoma podłoga bagażnika
- skórzana kierownica
- 17-calowe obręcze aluminiowe
- fotele Citroen Advanced Comfort
- automatyczna klimatyzacja
- automatyczne wycieraczki
- elektrycznie składane lusterka
- tylne szyby boczne regulowane elektrycznie
- kamera cofania
Citroen C3 Aircross w lepiej wyposażonej wersji “Max" jest o 36 900 zł droższy względem odmiany “You". Dodatkowo, względem wersji "You" z pakietem “Pack Plus" posiada także:
- dwukolorowy dach
- fotele z tapicerką materiałową Metropolitan Grey
- system nawigacji 3D na ekranie 10,25-cala
- bezprzewodowe ładowanie smartfona
- elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- przednie czujniki parkowania
- system monitorowania martwego pola
Nowy Citroen C3 Aircross w 7-miejscowej wersji występuje z silnikiem benzynowym, hybrydowym i elektrycznym. Trzeci rząd siedzeń dla odmian "You" i "Max" jest opcją. Francuska nowość to zaraz obok Dacii Jogger w konfiguracji 7-osobowej z silnikiem 1.0 ECO-G (100 KM), która jest domyślnie wyposażona w instalację LPG (od 84 400 zł), najtańszy sposób na 7 miejsc. Obecnie na rynku 7-miejscowych aut jest coraz mniej. W 2024 roku tyle siedzeń oferują:
- Citroen Aircross (od 82 800 zł)
- Dacia Jogger (84 200 zł)
- Seat Tarraco (od 147 600 zł)
- Mercedes GLB (od 199 200 zł)
- Kia Sorento (od 241 900 zł)
- Toyota Highlander (od 271 900 zł)
- Kia EV9 (od 323 900 zł)
- Hyundai Santa Fe (od 199 900 zł)
- BMW X7 (od 500 tys. zł)
- Mercedes GLS (od 486 100 zł)
- Audi Q7 (od 344 tys. zł)