Diesel kontra benzyna

Czy wyrównanie cen benzyny i oleju napędowego oznacza początek końca diesli na rynku wtórnym? Analizujemy temat na przykładach popularnych aut używanych.

Coraz częściej słyszy się, że współczesnych, używanych diesli nie warto już kupować, bo ropa podrożała, a koszty napraw przewyższają zyski wynikające z niskiego zużycia paliwa. Naszym zdaniem jest to teza postawiona nieco na wyrost. Po pierwsze - nie każdy kupuje diesla wyłącznie ze względu na ekonomikę eksploatacji. Niektórymi dieslami po prostu przyjemnie się jeździ, ponieważ generują wysoki moment obrotowy, mają przyjemny dźwięk podczas jazdy w trasie i dysponują dużym zasięgiem bez tankowania. Po drugie - w przypadku niektórych modeli diesel wydaje się wręcz jedynym możliwym wyborem - wersje benzynowe stanowią margines oferty rynkowej. Po trzecie - najbardziej popularne silniki wysokoprężne są świetnie zaopatrzone w nowe i używane części zamienne, co radykalnie obniża koszty ich obsługi serwisowej.

Reklama

Wielu przeciwników diesli stawia także pod znakiem zapytania sens inwestycji w diesla, który zazwyczaj jest od wersji benzynowej droższy w zakupie. To ważny argument, ale trzeba pamiętać, że "nadpłatę" odzyska się przecież w chwili odsprzedaży auta. Jeśli ktoś ma ograniczony budżet, może sięgnąć po egzemplarz starszy o 2-3 lata i w ten sposób nie przekroczy założonego poziomu wydatków.

Na kolejnych podstronach prezentujemy zestawienie dziewięciu wyjątkowo popularnych modeli na rynku wtórnym w konkurencyjnych wersjach benzynowych i wysokoprężnych. Wnioski z porównań okazują się dość zaskakujące - diesle nie zawsze wygrywają w tych klasach, w których można by się tego spodziewać!

Fiat Panda 1.3 M-Jet kontra 1.2 8V

Wysokoprężny 1.3 M-Jet


pojemność: 1248 cm3,
moc: 70 KM,
maksymalny moment obrotowy: 145 Nm,
prędkość maksymalna: 160 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 13,0 s
średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 23 zł

Benzynowy 1.2 8V

pojemność: 1242 cm3,
moc: 60 KM,
maksymalny moment obrotowy: 102 Nm,
prędkość maksymalna: 155 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 14,0 s
średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 29 zł

Diesel w tak małym aucie wydaje się czystą abstrakcją. Naszym zdaniem warto jednak rozważyć zakup wysokoprężnej wersji.

Przyjemność z jazdy

Diesel jest głośniejszy na wolnych obrotach, ale podczas jazdy z prędkością 80-100 km/h cichnie. Jest natomiast bez porównania bardziej elastyczny od silnika 1.2 8V.

Cena zakupu

Porównujemy ceny aut z rocznika 2008. Diesle 1.3 M-Jet z przebiegiem 70 tys. km kosztują 12-15 tys. zł. Za wersje benzynowe 1.2 8V z tego samego roku z podobnym przebiegiem trzeba zapłacić ok. 11 tys. zł.

Oferta rynkowa

Pand benzynowych jest więcej niż wysokoprężnych, ale i tak bez problemu można znaleźć każdą z wersji w dobrym stanie, z pełną dokumentacją serwisową.

Awaryjność

Wersje benzynowe 1.2 8V prawie się nie psują. Diesel słynie z problemów z łańcuchowym rozrządem, ale jeśli ktoś dba o regularną wymianę oleju, może przejechać ok. 200 tys. km bez żadnych napraw. Ważne tylko, by kupić Pandę bez filtra cząstek stałych. Warto dopłacić za auto z przebiegiem ok. 100-120 tys. km. Wersja benzynowa 1.2 jest tania w serwisowaniu. Diesel droższy, ale bez przesady. Wymiana łańcuchowego rozrządu kosztuje 1000 zł, regenerowany wtryskiwacz - 350 zł, a kompletne sprzęgło - 1600 zł.

Peugeot 207 1.4 HDi kontra 1.4 16V

Wysokoprężny 1.4 HDi

pojemność: 1398 cm3,
moc: 68 KM,
maksymalny moment obrotowy: 160 Nm,
prędkość maksymalna: 166 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 13,2 s
średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km
koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 24 zł

Benzynowy 1.4 16V

pojemność: 1397 cm3,
moc: 95 KM,
maksymalny moment obrotowy: 136 Nm,
prędkość maksymalna: 185 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 33 zł

Peugeot produkuje świetne małe diesle. Model 207 1.4 HDi to bardzo ciekawa oferta.

Przyjemność z jazdy

Benzynowy Peugeot 207 jest cichszy niż diesel i wystarczająco elastyczny. Można nim odrobinę poszaleć. Diesel 1.4 HDi ma gorsze przyspieszenie, ale jest bardzo oszczędny i pozytywnie zaskakuje kulturą pracy.

Cena zakupu

Za zadbanego Peugeota 207 SW z 2008 roku trzeba zapłacić ok. 20 tys. zł. Tyle tylko, że wersja benzynowa ma zwykle przebieg ok. 100 tys. km, a diesel 160-170 tys. km.

Oferta rynkowa

Diesle to w większości dobrze wyposażone wersje sprowadzane z zagranicy. Co ciekawe - jest ich wyraźnie więcej niż wersji benzynowych (niemal dwukrotnie).

Awaryjność

Oba porównywane silniki należą do trwałych konstrukcji, na których można polegać. Diesel 1.4 HDi nie ma ani dwumasowego koła zamachowego, ani zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki, ani filtra cząstek stałych, dzięki czemu jest naprawdę tani w eksploatacji. Koszty wymiany oleju w obu modelach są porównywalne. W dieslu rozrząd wytrzymuje 200 tys. km. Wersja benzynowa ma łańcuch. Typową usterką diesla jest zużycie podkładek pod wtryskiwaczami (co 60-100 tys. km, koszt naprawy ok. 600 zł).

Ford Focus II 1.8 TDCi kontra 1.6 16V

Wysokoprężny 1.8 TDCi

pojemność: 1753 cm3,
moc: 116 KM,
maksymalny moment obrotowy: 250 Nm,
prędkość maksymalna: 193 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km
koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 31 zł

Benzynowy 1.6 16V

pojemność: 1596 cm3,
moc: 100 KM,
maksymalny moment obrotowy: 150 Nm,
prędkość maksymalna: 180 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 35 zł

Focus II to bestseller na rynku wtórnym. Niezależnie od wersji silnika zadbane egzemplarze sprzedają się niemal od ręki.

Przyjemność z jazdy

Silnik 1.6 16V rozwija moc harmonijnie, ale jest odrobinę za słaby. Diesel 1.8 TDCi okazuje się żwawszy, ale użytkownicy narzekają na "turbodziurę" w dolnym zakresie obrotów.

Cena zakupu

Porównujemy ceny aut z rocznika 2008. 1.6 16V z przebiegiem 130 tys. km kosztuje ok. 19 tys. zł. Analogiczna wersja 1.8 TDCi - 23 tys. zł.

Oferta rynkowa

Na rynku wtórnym zdecydowanie dominują diesle, ale są to w większości wymęczone samochody po flotach. Wersji benzynowych jest bardzo mało, ale jeśli już pojawiają się w ogłoszeniach, zazwyczaj są w znacznie lepszym stanie.

Awaryjność

Silniki 1.6 16V (konstrukcja Yamahy) słyną z bezawaryjności. W dieslu 1.8 TDCi (stara konstrukcja Forda) co 100 tys. km trzeba wymieniać dwumasowe koło zamachowe - koszt ok. 2500 zł. To najsłabsza strona tej wersji. Na pociechę należy zaznaczyć, że 1.8 TDCi nie ma filtra cząstek stałych, a jego turbosprężarka należy do najtrwalszych w tym segmencie. W silniku 1.6 16V droższa jest wymiana rozrządu - kosztuje ok. 650 zł i trzeba ją wykonywać dwukrotnie częściej. W 1.8 TDCi zapłacimy za nią ok. 200 zł mniej.

Skoda Octavia II 1.9 TDI kontra 1.6 8V

Wysokoprężny 1.9 TDI

pojemność: 1896 cm3,
moc: 105 KM,
maksymalny moment obrotowy: 250 Nm,
prędkość maksymalna: 192 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 27 zł

Benzynowy 1.6 8V

pojemność: 1595 cm3,
moc: 102 KM,
maksymalny moment obrotowy: 148 Nm,
prędkość maksymalna: 190 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 38 zł

Octavia 1.9 TDI to teoretycznie najlepszy rodzinny kompakt na rynku wtórnym, ale konia z rzędem temu, kto znajdzie taki samochód w dobrym stanie i w rozsądnej cenie.

Przyjemność z jazdy

Klekotanie silnika 1.9 TDI PD irytuje tylko na wolnych obrotach. Przy 100 km/h samochód cichnie. Auto ma niezłe osiągi i wzorową elastyczność. Wersja benzynowa 1.6 8V ustępuje jej pod każdym względem. Tylko podczas jazdy w korkach jest cichsza.

Cena zakupu

Średnia cena wersji 1.9 TDI z rocznika 2006 to ok. 25 tys. zł. Wersje benzynowe 1.6 8V kosztują nierzadko tyle samo, bo mają zwykle o połowę mniejszy przebieg.

Oferta rynkowa

Na rynku dominują diesle. Ale wersje benzynowe także są poszukiwane, bo doskonale znoszą LPG.

Awaryjność/koszt napraw

Diesel 1.9 TDI PD to jednostka dopracowana, ale po zakupie egzemplarza z przebiegiem ok. 200-250 tys. km. trzeba się liczyć z koniecznością regeneracji turbosprężarki oraz dwumasowego koła zamachowego. To normalne objawy zużycia eksploatacyjnego. Jeśli ktoś ma pecha, po zakupie diesla dołoży do tego auta prawie 5 tys. zł, ale to dobra inwestycja - będzie miał spokój na kolejne 200 tys. km. Warto zaznaczyć, że diesel 1.9 TDI PD nie ma filtra cząstek stałych. Wersja benzynowa dla odmiany praktycznie się nie psuje.

Renault Laguna III 2.0 dCi kontra 2.0 16V

Wysokoprężny 2.0 dCi


pojemność:
1995 cm3,
moc: 150 KM,
maksymalny moment obrotowy: 340 Nm,
prędkość maksymalna: 210 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 32 zł

Benzynowy 2.0 16V

pojemność: 1997 cm3,
moc: 140 KM,
maksymalny moment obrotowy: 195 Nm,
prędkość maksymalna: 210 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s
średnie zużycie paliwa: 7,9 l/100 km
koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 42 zł

Tym razem pojedynek jest bardzo wyrównany, bo obie wersje są wyjątkowo dopracowane, a diesel ze względu na stereotypowe postrzeganie francuskiej marki oferowany zdecydowanie poniżej swojej faktycznej wartości.

Przyjemność z jazdy

Obie wersje silnikowe doskonale pasują do tego samochodu. Obie są dobrze wyciszone. Diesel wysuwa się na prowadzenie po porównaniu elastyczności i oczywiście zużycia paliwa, szczególnie w mieście, gdzie na 100 km wystarcza mu ok. 7 l (wersja benzynowa potrzebuje ok. 10 l/100km).

Cena zakupu

Obie wersje na tle swoich rynkowych rywali są okazyjnie tanie. Za rocznik 2008 zapłacimy odpowiednio 28 tys. zł za wersję wysokoprężną i 25 tys. zł za odmianę benzynową.

Oferta rynkowa

Diesli jest na rynku zdecydowanie więcej niż wersji benzynowych.

Awaryjność

Jednostka benzynowa w zasadzie nie ma słabych punktów. Diesel ma łańcuch rozrządu i również cieszy się nieposzlakowaną opinią, ale trzeba się nastawić na walkę z filtrem cząstek stałych, który jest wyposażeniem seryjnym i z pewnością będzie uprzykrzał jazdę po mieście. Koszt regeneracji filtra to ok. 2500 zł. W dieslu prawie dwukrotnie więcej niż w wersji benzynowej płaci się także za wymianę oleju.

Volkswagen Passat B6 2.0 TDI PD kontra 2.0 FSI

Wysokoprężny 2.0 TDI PD

pojemność: 1968 cm3,
moc: 140 KM,
maksymalny moment obrotowy: 320 Nm,
prędkość maksymalna: 209 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 34 zł

Benzynowy 2.0 FSI

pojemność: 1984 cm3,
moc: 150 KM,
maksymalny moment obrotowy: 200 Nm,
prędkość maksymalna: 213 km/h,
przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
średnie zużycie paliwa: 8,2 l/100 km
koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 43 zł

Najlepszy diesel w tym modelu to 1.9 TDI PD, a najtrwalsza wersja benzynowa - 1.6 8V. Ale porównujemy diesla 2.0 TDI PD z benzynowym 2.0 FSI (z bezpośrednim wtryskiem), bo takich aut jest w ogłoszeniach najwięcej.

Przyjemność z jazdy

Diesel 2.0 TDI PD jest dość głośny, ale ma świetne osiągi i zużywa bardzo mało paliwa. Odmiana benzynowa 2.0 FSI jest cicha i, choć nie ma turbodoładowania, zaskakująco dobrze radzi sobie z Passatem. Znacznie częściej wymaga jednak redukcji biegów. Benzynowy silnik 2.0 FSI jest oszczędny tylko podczas bardzo łagodnej jazdy. Kiedy kierowca spieszy się w mieście, auto zużywa nawet dwa razy tyle paliwa co 2.0 TDI.

Cena zakupu

Używane Passaty B6 nie cieszą się najlepszą opinią, dzięki czemu nie są zbyt drogie. Ze względu na awaryjność diesli, wersje benzynowe kosztują praktycznie tyle samo.

Oferta rynkowa

Rynek jest wręcz zalany tanimi, wyeksploatowanymi Passatami. Wersje benzynowe to białe kruki, ale zazwyczaj mają nawet dwukrotnie mniejszy przebieg i są w lepszym stanie.

Awaryjność

Silnik 2.0 TDI PD jest jednostką nieudaną. Psują się głowice, układy wtryskowe oraz układy smarowania. Wersja benzynowa 2.0 FSI jest pod tym względem o niebo lepsza.

Inne ciekawe propozycje

Renault Clio (rocznik 2008)

  • 1.5 dCi (85 KM), cena: 23 000 zł, średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km,
    koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 23 zł
  • 1.2 16V (75 KM) cena: 21 000 zł, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km,
    koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 31 zł


Diesel 1.5 dCi jest chyba najoszczędniejszym silnikiem na rynku, ale ma problemy z trwałością układu wtryskowego i panewek. Bezpieczniej jest wybrać wersję benzynową.

NASZ WYBÓR: BENZYNA

Honda Civic (rocznik 2007)

  • 2.2 CTDI (140 KM), cena: 28 000 zł, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km,
    koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 27 zł
  • 1.8 16V (140 KM), cena: 27 000 zł, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km,
    koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 34 zł


Diesel imponuje osiągami, trwałością, kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. Ale jak się w nim coś zepsuje, puści użytkownika z torbami. Lepiej wybrać zatem wersję benzynową.

NASZ WYBÓR: BENZYNA

Ford Mondeo (rocznik 2008)

  • 1.8 TDCi (100 KM), cena: 26 000 zł, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km,
    koszt 100 km (cena ON - 5,33/litr): 30 zł
  • 1.6 16V (110 KM), cena: 25 000 zł: średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km,
    koszt 100 km (cena benzyny - 5,29 zł/litr): 38 zł


Diesel 1.8 TDCi to idealny silnik do jazdy w mieście. Nie ma filtra cząstek. Jedyną jego wadą jest awaryjne dwumasowe koło zamachowe. Benzynowy 1.6 16V jest słaby i dużo pali.

NASZ WYBÓR: DIESEL

Diesel kontra benzyna - podsumowanie

Jeśli ktoś chce oszczędzać na kosztach eksploatacji, powinien szukać diesla bez filtra cząstek stałych w segmencie... aut miejskich - tu najłatwiej o auto niezajeżdżone z autentycznym niskim przebiegiem. Jeśli zakup auta klasy kompaktowej lub średniej jest koniecznością, należy się liczyć z tym, że nawet najtrwalszy diesel za 20-30 tys. zł będzie miał przekręcony licznik i ze względu na duży przebieg może faktycznie wymagać kosztownych napraw. Wówczas warto wziąć pod uwagę alternatywę w postaci silnika benzynowego.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Kupujemy samochód używany - PORADY

Dobre i złe wersje - SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy