Używany Ford Mondeo (2007-)

Zdecydowana większość użytkowników wyraża się o Mondeo bardzo pozytywnie. Ewentualne niedociągnięcia kwituje krótko: za tę cenę można wiele wybaczyć.

Na rynku wtórnym z miażdżącą przewagą dominują odmiany wysokoprężne.
Na rynku wtórnym z miażdżącą przewagą dominują odmiany wysokoprężne.Motor

Używany Ford Mondeo Mk4 jest jedną z najlepszych propozycji w swojej klasie. Wśród jego zalet należy wymienić atrakcyjną stylizację, ponadprzeciętnie obszerne wnętrze, dobre właściwości jezdne i poprawnie skonfigurowaną paletę silników. Słabą stroną jest niezbyt staranne wykonanie detali. Jak twierdzi zdecydowana większość użytkowników - to jednak drobny mankament. Atrakcyjne ceny egzemplarzy używanych rekompensują go z nawiązką.

Mocny początek

Z roku na rok coraz więcej nabywców poszukuje benzynowych wersji 2.0. Niestety – jest ich jak na lekarstwo

Model został oficjalnie zaprezentowany w listopadzie 2006 r. na planie filmu "Casino Royale", a zatem niespełna 6 miesięcy przed premierą handlową. Mondeo zagrało wprawdzie rolę auta z wypożyczalni, ale przez ponad 30 sekund za jego kierownicą siedział James Bond (Daniel Craig). Do filmu wybrano wersję liftback. W salonach oprócz niej pojawiły się jeszcze dwie: popularne kombi oraz - jak się później okazało - niszowy sedan.

Podstawowa i najbardziej popularna wersja wskaźników – dwie okrągłe tarcze. Obszycie kierownicy skórą: od wersji Gold X, a w topowej Ghia – także aplikacje imitujące drewno (na zdjęciu).Motor

W 2010 roku samochód doczekał się niewielkiego liftingu. Tym razem obyło się już bez takiego marketingowego rozmachu. Co ciekawe - premiera zmodernizowanego modelu odbyła się podczas salonu samochodowego w Moskwie. Nadwozie i wnętrze praktycznie nie uległy zmianie. Cechą rozpoznawczą są seryjne światła do jazdy dziennej LED. We wnętrzu poprawiono jakość materiałów i zmieniono konfiguracje wyposażenia. Rok 2010 był także okazją do modyfikacji gamy silników.

Starość nie radość?

W porównaniu z poprzednią generacją, zabezpieczenie antykorozyjne tego modelu jest znacznie lepsze. Rdzawe plamki pojawiają się bardzo sporadycznie, a jeśli już, to głównie na tylnej klapie w okolicy trzeciego światła stop, ewentualnie pod uszczelką klapy. Mondeo Mk4 ma 12 lat gwarancji na korozję perforacyjną, ale żeby była honorowana, należy co 12 miesięcy odwiedzać ASO w celu przeglądu nadwozia.

Deska rozdzielcza z zestawem wskaźników rozbudowanym o duży, centralny wyświetlacz. W wersjach Titanium oraz Titanium S jest wyposażeniem seryjnym. W wersjach Trend i Ghia to opcja za 2 tys. zł.Motor

We wnętrzu upływ czasu daje o sobie znać tylko miejscowo. Łuszczy się powłoka z przycisków na konsoli centralnej, czasem odpryskują chromowane powłoki ozdobnych wstawek. Kierownice są dość wytrzymałe. Szybko psują się natomiast głośniki w drzwiach bocznych - problem dotyczy wyłącznie podstawowych wersji. Zużycie materiałów tapicerskich zależy od wersji wyposażenia. W najtańszych starzeją się szybko, ale w topowych Ghia i Titanium - nawet po kilku latach wyglądają bardzo dobrze.

Dobrze się prowadzi

Zawieszenie to po obszernym wnętrzu kolejny atut samochodu. Gwarantuje dużą przyjemność prowadzenia i dobrze radzi sobie z nierównościami nawierzchni. Na dodatek jest trwałe.

Z przodu zastosowano układ McPherson. Z tyłu jest już konstrukcja wielowahaczowa. Na pierwszy rzut oka całość wydaje się żywcem przejęta z poprzedniej generacji modelu. Faktycznie - ogólna koncepcja pozostała bez zmian, ale poszczególne elementy nie są współzamienne. Na szczęście ich koszty pozostały na rozsądnym poziomie. Z przodu najczęściej wymienia się łączniki stabilizatora (już od 80 zł za komplet) oraz sworznie wahaczy (już od 90 zł za sztukę).

Mondeo jest jednym z ostatnich modeli na rynku, w których zastosowano tradycyjne, hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Praktycznie wszyscy rywale jeżdżą już z przekładniami wspomaganymi elektrycznie lub elektrohydraulicznie, które są nowocześniejsze, ale droższe w naprawach.

Tylna konstrukcja zawieszenia wytrzymuje "bez dotykania" nawet 100 tys. km. Jeśli coś zaczyna hałasować wcześniej, zazwyczaj są to gumy stabilizatora, ewentualnie jego łączniki - drobiazgi, których wymiana kosztuje ok. 150 zł.

Wybrane wersje (z IDS) są wyposażone w amortyzatory ze zmienną sztywnością tłumienia. Są drogie i oferowane wyłącznie jako części oryginalne.

Nieliczne egzemplarze są wyposażone w elektryczny hamulec pomocniczy. Był oferowany jako opcja i nie cieszył się zainteresowaniem. Nic dziwnego - niepotrzebnie podnosi koszty ewentualnych napraw.

Silniki wysokoprężne

W ogłoszeniach dominują wersje wysokoprężne. Podstawowa 1.8 TDCi to stara konstrukcja, z żeliwnym blokiem i żeliwną głowicą. Nie imponuje kulturą pracy i osiągami, ale doskonale sprawdza się w mieście, ponieważ aż do końca produkcji, czyli do 2010 roku, nie była wyposażona w filtr cząstek stałych. Występuje w dwóch wersjach: 100 oraz 125 KM. Słabszą konfigurowano wyłącznie ze skrzynią pięciobiegową, a mocniejszą - z "piątką" lub "szóstką". Polecamy tę ostatnią.

Diesel do miasta? Tylko 1.8 TDCi, bo w przeciwieństwie do 2.0 TDCi nie ma filtra cząstek stałych

Drugi silnik to bardzo popularny na naszym rynku 2.0 TDCi. Jest on opracowany przez francuską grupę PSA (Peugeot-Citroen) i ma znacznie wyższą kulturę pracy oraz znacznie lepsze osiągi. Niestety - nadaje się głównie na dalsze trasy, ponieważ wyposażono go w filtr cząstek stałych, którego wielokrotne próby samooczyszczania w mieście prowadzą do podwyższenia się poziomu oleju. Pomijając ten mankament, uchodzi za trwałą i niezawodną konstrukcję. Początkowo występował w kilku wersjach o mocach od 115 do 140 KM. Po liftingu ma już 163 KM.

Silniki dwulitrowe najczęściej występują w połączeniu ze skrzyniami 6-biegowymi, ale trafiają się także "automaty": klasyczny Durashift EST oraz (od liftingu) przekładnia dwusprzęgłowa Powershift (fordowski odpowiednik DSG znanego z VW). Obie konstrukcje nie budzą specjalnych emocji wśród użytkowników - po prostu działają zgodnie z przeznaczeniem, przy czym ta starsza jest tańsza w obsłudze, a jej leniwa charakterystyka pracy wydłuża żywotność silnika.

Flagowy diesel to 2.2 TDCi (moce od 175 do 200 KM). Technicznie jest krewniakiem 2.0 TDCi, ale ze względu na cenę - jest mniej popularny.

Silniki benzynowe

Sprzedawcy aut używanych w salonach Forda zgodnie twierdzą, że zadbane benzynowe, dwulitrowe Mondea sprzedają się bardzo szybko, o ile oczywiście mają rozsądną cenę. Nic dziwnego - na polskim rynku wtórnym wersje benzynowe stanowią zaledwie 20% ogólnej oferty i pewnie dlatego podaż nie równoważy popytu.

Główną zaletą jednostek benzynowych jest bezawaryjność. Niestety - nie można już o niej mówić, jeśli ktoś zdecyduje się na montaż zasilania LPG. Mimo wszystko Mondea z gazem trafiają się dość często (głównie w wersjach dwulitrowych), ale nie zawsze spisują się bez zastrzeżeń. Z pewnością można wskazać kilku rywali Mondeo, których silniki nadają się do przeróbki znacznie lepiej.

Paletę jednostek benzynowych Mondeo tworzą podstawowe 1.6 Ti-VCT o mocach od 110 do 125 KM (nieco zbyt słabe dla tak dużego samochodu), wspomniany 2.0 (optymalny, o mocy 145 KM), mało popularny 2.3 (163 KM) oraz flagowy 2.5 zapożyczony z Volvo (ma 5 cylindrów, moc 225 KM i spory apetyt na paliwo).

W 2010 r., tuż przed liftingiem, do gamy dołączyły silniki EcoBoost: 1.6 EcoBoost SCTi (160 KM, dynamiczny i ekonomiczny) oraz 2.0 EcoBoost SCTi (203-240 KM, dostępny tylko z dwusprzęgłową skrzynią Powershift). Oba mają turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny.

Używany Ford Mondeo (2007-)

Używany Ford Mondeo (2007-) - czytaj więcej

Dużo miejsca w każdą stronę. Na tylnej kanapie mieszczą się trzy osoby. Dwie podróżują w komfortowych warunkach.Motor
Wszystkie Fordy Mondeo są wyposażone w wydajną klimatyzację.Motor
Na zdjęciu: wersja Titanium. Ma świetnie wyprofilowane fotele przednie i bardzo wysokiej jakości tapicerkę.Motor
Liftback: ustawny bagażnik ma pojemność 540/1460 litrów.Motor
Najczęściej spotykana w Titanium i Ghia – elektryczna regulacja foteli z pamięcią.Motor
Powershift (na fot.) to skrzynia dwusprzęgłowa. Durashift EST to z kolei klasyczny automat.Motor
W droższych wersjach: przycisk Power zamiast stacyjki. Na szczęście się nie psuje.Motor
Oryginalna opcja: fotele można podgrzewać lub wentylować. Na zdjęciu – w wersji Titanium.Motor
Deska rozdzielcza z zestawem wskaźników rozbudowanym o duży, centralny wyświetlacz. W wersjach Titanium oraz Titanium S jest wyposażeniem seryjnym. W wersjach Trend i Ghia to opcja za 2 tys. zł.Motor
Opcjonalny wyświetlacz między zegarami może być podświetlony na niebiesko lub pomarańczowo.Motor
Liftback 5D: najbardziej popularny model. Podstawowa wersja ma stalowe, 16-calowe felgi. W droższych typowy rozmiar to 17 cali.Motor
Z przodu: układ McPherson, z tyłu: zawieszenie wielowahaczowe. Całość okazuje się dość trwała, a jednocześnie gwarantuje dużą przyjemność z jazdy.Motor
Na rynku wtórnym z miażdżącą przewagą dominują odmiany wysokoprężne.Motor
2.0 TDCi: tu dla odmiany najwięcej problemów przysparzają filtr cząstek stałych i skrzynia biegów.Motor
Sedan: utrudniony dostęp do bagażnika, ale pojemność aż 550 l.Motor
Sedan: rzadko spotykana wersja. W tej grupie dość często pojawiają się egzemplarze z firm, po pracownikach wyższego szczebla.Motor
Podstawowa i najbardziej popularna wersja wskaźników – dwie okrągłe tarcze. Obszycie kierownicy skórą: od wersji Gold X, a w topowej Ghia – także aplikacje imitujące drewno (na zdjęciu).Motor
Kombi: najlepsza funkcjonalność i od 555 do 1637 l do dyspozycji na bagaże.Motor
1.8 TDCi: typową usterką tej wersji jest szybkie zużycie dwumasowego koła zamachowego.Motor
Kombi: zadbane kombi cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Co ciekawe – poszukiwane są wersje benzynowe 2.0.Motor

Ford Mondeo (2007-) - podsumowanie

Na zakup zadbanego Mondeo z 2008 r., z dieslem pod maską wystarczy około 35 tys. zł. To niezbyt wygórowana kwota za rodzinny, bardzo wygodny samochód z udokumentowanym przebiegiem około 150 tys. km. Co ciekawe - takie oferty trafiają się także w komisach przy stacjach ASO.

Auto nie gwarantuje może najwyższej jakości wykonania i stuprocentowej bezawaryjności, ale na tle największych rywali i tak wypada bardzo dobrze. Dodatkowe zalety tego modelu to bardzo dobre zaplecze części zamiennych i szeroka sieć serwisowa. Kropką nad "i" jest duży wybór na rynku wtórnym.

Używane z gwarancją

Ford nie uruchomił w Polsce centralnego programu sprzedaży samochodów używanych. Niemniej jednak, większość dealerów dysponuje własnymi ofertami i udziela gwarancji na wybrane egzemplarze. W ogłoszeniach dealerów ciekawe oferty pojawiają się już za 35-40 tys. zł.

Oryginalne części Motorcraft

Części Motorcraft to firmowana przez Forda linia tańszych części zamiennych, przeznaczonych do samochodów w okresie pogwarancyjnym. Co ciekawe - można je kupić zarówno w ASO, jak też w hurtowniach i sklepach niezależnych. Ich ceny są na tyle atrakcyjne, że skutecznie konkurują z innymi zamiennikami.

Ford Mondeo: historia modelu2007: premiera opisywanej generacji Forda Mondeo.2010: lifting modelu; zmiany były kosmetyczne - samochód otrzymał nowy przedni zderzak i nieznacznie zmienione światła przednie; producent zmodyfikował także paletę silnikową.

Po liftingu w 2010 roku pojawiły się światła dzienne LED.Ford

Ford Mondeo: wyposażenieGama wersji wyposażeniowych Mondeo jest bardzo duża i niestety zależy nie tylko od daty produkcji auta, ale także od rynku dystrybucji. W Polsce podstawowy poziom nazywa się Ambiente i obejmuje: 7 poduszek powietrznych, ABS, EBD, ESP, TCS. Seryjna jest także klimatyzacja, elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich. Kolejne poziomy to Trend (jak wyżej + obszyta skórą kierownica, felgi ze stopów lekkich), Ghia (luksusowa i komfortowa, także Ghia X) oraz Titanium (z zacięciem sportowym, także Titanium X oraz LXS). Dodatkowo dealerzy oferowali specjalne pakiety promocyjne - dla poziomu Ambiente pakiet SilverX, a dla poziomu Trend pakiet GoldX.

Ford Mondeo: typowe usterki i problemy

  • Szybko przepalają się żarówki w przednich reflektorach.
  • Śniedzieją połączenia elektryczne, kruszą się połączenia elektryczne pod maską.
  • Korodują elementy zawieszenia. Bardzo łatwo można ukręcić gwinty w nakrętkach mocujących koła.
  • W dieslach 2.0 TDCi oraz 2.2 TDCi eksploatowanych wyłącznie w mieście dość szybko dochodzi do zatkania filtra cząstek stałych.
  • W silnikach wysokoprężnych, zwłaszcza 2.0 TDCi, po 180 tys. km zaczynają pojawiać się pierwsze wycieki oleju.
  • Szybko zużywają się głośniki w przednich drzwiach.

Ford Mondeo: plusy

  • Bardzo przestronne wnętrze.
  • Szerokie zaplecze części zamiennych.
  • Bogate wyposażenie większości egzemplarzy.

Ford Mondeo: minusy

  • Przeciętne wykończenie detali.
  • Przy prędkościach autostradowych pasażerom dokuczają szumy powietrza.

Ford Mondeo: warto poszukać

  • Wersji z silnikiem 1.8 TDCi (nie imponuje kulturą pracy i osiągami, ale jest dość tania w serwisowaniu).
  • Niezawodnej wersji benzynowej 2.0 z ręczną skrzynią.

Ford Mondeo: tego unikaj

  • Egzemplarzy z instalacją gazową. Można je kupić tanio, ale nie jest to absolutnie okazja.
  • Wersji po flotach, z przebiegiem ponad 250 tys. km.
Wersja
1.6 16V
1.6 16V
2.0 16V
2.5 T
1.8 TDCi
2.0 TDCi
2.2 TDCi
Silnik
benz.
benz.
benz.
t. benz.
t.diesel
t.diesel
t.diesel
Pojemność skokowa
1596 cm3
1596 cm3
1999 cm3
2521 cm3
1753 cm3
1997 cm3
2179 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R5/20
R4/8
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
110 KM
125 KM
145 KM
225 KM
125 KM
140 KM
175 KM
Maks. moment obrotowy
160 Nm
160 Nm
185 Nm
320 Nm
260 Nm
320 Nm
420 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
190 km/h
195 km/h
210 km/h
245 km/h
200 km/h
210 km/h
223 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,7 s
12,3 s
9,9 s
7,5 s
10,7 s
9,5 s
8,7 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
7,2
7,4
8,0
9,3
5,8
6,0
6,3

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas