Naprawić czy sprzedać?

Naprawić czy sprzedać?
Naprawić czy sprzedać?Shutterstock
Niektóre auta tak trudno sprzedać, że lepiej je naprawić nawet za sporą kwotę i jeździć do ich końca

Drobna, uciążliwa usterka

Skoda Fabia 1.4
Skoda Fabia 1.4Motor
Od dawna widziałam, że po deszczu w samochodzie jest mokro, ale nie wiedziałam co z tym zrobić. Podczas przeglądu w serwisie mechanik nastraszył mnie, że muszę kupić nowe drzwi za 6 tys. zł! A cały samochód wart jest 9 tys. zł.
  • PEUGEOT 206: nie działa przełącznik zespolony (kierunkowskazy i światła mijania). Światła w nocy potrafią niespodziewanie zgasnąć. Niektórzy boją się tak jeździć, na szczęście przełącznik można wyczyścić. NASZA RADA: NAPRAW
  • RENAULT CLIO: świeci się kontrolka airbagu. ASO straszy, że trzeba wymienić poduszkę. Nieprawda: to tylko luźna złączka pod fotelem. NASZA RADA: NAPRAW
  • MERCEDES (STARSZE MODELE): erodują wiązki przewodów elektrycznych. Drobna usterka powoduje duże problemy w instalacji. NASZA RADA: SPRZEDAJ
  • VOLKSWAGEN GOLF, PASSAT: przetarte przewody mikrostyku zamka centralnego. Samochód samoczynnie zamyka się po otwarciu. ASO: wymiana zamka + robocizna - prawie 1000 zł. Naprawa poza ASO: ok. 200 zł. NASZA RADA: NAPRAW
  • TOYOTA COROLLA: bardzo często przepalają się żarówki lamp przednich. Są trudne w wymianie. Problem bez rozwiązania. Jeśli często jeździsz nocą w trasie, jedyne co można doradzić, to wymiana auta na inne. NASZA RADA: SPRZEDAJ

Awaria, która powraca wielokrotnie

Awaria, która powraca wielokrotnie
Awaria, która powraca wielokrotnieMotor
Typową usterką Mondeo 2.0 TDCi jest zbieranie się opiłków w paliwie, a jej przyczyna to wirnik pompy paliwa trący o metalową obudowę. Wiedziałem o tym i zainwestowałem w dobrą naprawę. Rok później jest tak samo...
  • RENAULT LAGUNA: psuje się karta do uruchamiania samochodu (dotyczy II generacji). Za każdym razem trzeba ją wysyłać do ponownego zaprogramowania. Denerwująca usterka, ale da się z nią żyć. NASZA RADA: NAPRAW
  • PEUGEOT Z 1.6 HDI: powszechne są uszkodzenia turbosprężarki tuż po jej regeneracji. Winny jest zatkany przewód zasilania olejem. NASZA RADA: NAPRAW
  • SAAB 9-3 i 9-5: przepala się kaseta zapłonowa (zespół cewek), zwłaszcza w samochodach z LPG. Nowa jest droga. I też się przepali. NASZA RADA: SPRZEDAJ
  • MAZDA 3 i 6: gwałtownie rdzewieją nadkola z tyłu. Rdza przenosi się też na progi. Problem dotyczy aut z początku produkcji. Już 2 lata po interwencji blacharskiej widać kolejne, nowe ogniska korozji. NASZA RADA: SPRZEDAJ
  • TOYOTA Z 2.2 D-4D: jeśli w aucie wypali się uszczelka pod głowicą, można to naprawić, szlifując minimalnie blok silnika. Jeśli wypali się drugi raz, nie ma już czego szlifować. Zostaje wymiana silnika, albo... NASZA RADA: SPRZEDAJ

Problem, który trudno zdiagnozować

Problem, który trudno zdiagnozować
Problem, który trudno zdiagnozowaćMotor
Kiedy uruchomię samochód na zimno, spod maski dochodzi zgrzytanie. Mechanik powiedział: to może być zużyty napinacz łańcucha rozrządu. A przekonam się o tym, jak zapłacę 2000 zł za rozłożenie silnika. Co robić?
  • LAND ROVER DISCOVERY 3: elektronika w tym samochodzie zachowuje się mało stabilnie. Prawidłowa diagnostyka wymaga skomplikowanego sprzętu. Często trzeba jechać setki kilometrów w jego poszukiwaniu. NASZA RADA: SPRZEDAJ
  • AUDI A6 C5 2.5 TDI: nie chodzi o wytarte wałki rozrządu, a o wadliwy układ wtryskowy. Naprawi go tylko fachowiec wysokiej klasy - ale warto. NASZA RADA: NAPRAW
  • NISSAN ALMERA, PRIMERA: wadą silnika 1.8 jest zużycie oleju. Ze względu na małą wartość auta naprawa jest z gruntu nieopłacalna. NASZA RADA: SPRZEDAJ
  • VW TOUAREG V10 TDI: do sprawdzenia stanu zużycia turbosprężarek trzeba na początek wyjąć silnik. Ponadto zdarzają się uszkodzenia kół rozrządu. Jednak Touarega V10 TDI tak trudno sprzedać, że lepiej go naprawić. NASZA RADA: NAPRAW
  • OPEL Z 3.0 CTDI: silnik ten ma tyle typowych usterek (wady smarowania, osiadające tuleje cylindrów), że w przypadku ich ujawnienia się radzimy natychmiast pozbyć się pojazdu. Naprawy przypominają loterię. NASZA RADA: SPRZEDAJ

Niespodziewana katastrofa

Niespodziewana katastrofa
Niespodziewana katastrofaMotor
Podczas jazdy nagle wzrosła temperatura silnika. Sądziłem że to tylko awaria wentylatora, ale nagle auto zgasło z takim hukiem, jakby pękł cały blok. I rzeczywiście, pękł: korbowód przebił ściankę silnika. Czy warto wymieniać silnik?
  • MAZDA 6 2.0 CD: nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami przepuszczają spaliny do oleju. Zalepia się sitko pompy oleju (tzw. smok). Silnik się zaciera. Jedyna rada: wymiana silnika, a potem profilaktycznie podkładek i sitka. NASZA RADA: NAPRAW
  • VW PASSAT Z 2.0 TDI: pęknięcie głowicy to poważny problem tego modelu. Na szczęście da się kupić całkiem niezły zamiennik hiszpański. NASZA RADA: NAPRAW
  • SKODA/VOLKSWAGEN 1.4 TSI TC: ten silnik ma bardzo niską trwałość. Pierścienie tłoków potrafią wypalić się już po przebiegu 50 tys. km. NASZA RADA: SPRZEDAJ
  • SUBARU 2.0 BOXER DIESEL: w początkowych wersjach tego silnika dochodziło do pęknięcia wału korbowego. Naprawa jest właściwie wykluczona, ale odradzamy też wymianę - zbyt ryzykowna. Sprzedaż to jedyne wyjście. NASZA RADA: SPRZEDAJ
  • RENAULT Z 1.5 DCI: w tych jednostkach dochodzi do obrócenia się panewki korbowodu. Teoretycznie można naprawić, ale taniej wychodzi wymienić silnik. A jak już go wymienisz, pozbądź się auta przed kolejną awarią. NASZA RADA: SPRZEDAJ