Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

Mało który samochód budzi aż takie kontrowersje jak Passat B6. Do funkcjonalności zastrzeżeń nie ma, ale wpadki jakościowe wczesnych egzemplarzy są niepokojące.

Między B5 i B6 nie ma wspólnych elementów. Konstrukcja została stworzona od zera.
Między B5 i B6 nie ma wspólnych elementów. Konstrukcja została stworzona od zera.Auto Moto
Najczęstsza konfiguracja wyposażenia to Climatronic i radio 2 DIN. Trafia się jednak sporo aut z nawigacją RNS.Auto Moto

Prezentacja B6 była sporym zaskoczeniem. Volkswagen powrócił bowiem do koncepcji modelu B3 z poprzecznie umieszczonym silnikiem, co miało zagwarantować jeszcze przestronniejsze wnętrze. Zrezygnowano z wielowahaczowego zawieszenia przedniego na rzecz prostych kolumn McPhersona, pozostawiając bardziej zaawansowane rozwiązania tylko w Audi.

Potencjalni klienci cieszyli się z tego posunięcia, ponieważ oznaczało niższe koszty serwisowania. Szybko jednak wyszło na jaw, że Passat B6 do tanich w utrzymaniu nie należy, a niektóre egzemplarze to istne skarbonki.

Co poszło nie tak?

Fatalną sytuacją dla producenta jest ujawnienie się wady technologicznej akurat w wersji, która była skazana na sukces komercyjny. Mowa o silniku 2.0 TDI PD o mocy 140 KM. Większość nabywców wybierała właśnie tę jednostkę, a nie starszą i słabszą 1.9 TDI. Problemy zaczęły się już w egzemplarzach dwuletnich: fala uszkodzeń turbosprężarek na skutek słabego ciśnienia oleju, przypadki zatarcia silników, pękanie głowicy cylindrów - to wszystko awarie, w które aż trudno uwierzyć, jeśli weźmie się pod uwagę wcześniejszą, wysoką niezawodność diesli Volkswagena.

Okazało się również, że "nowoczesność" silnika 2.0 TDI PD wyraża się w tym, że części do niego potrafią być dwa razy droższe niż do 1.9 TDI, choć pełnią tę samą funkcję. Volkswagen w 2007 r. wycofał feralny silnik 2.0 TDI (oznaczenie BMP) i wprowadził znacząco poprawioną jednostkę z common rail, ale niesmak pozostał, a fatalna opinia o 2.0 TDI PD mocno utrudnia sprzedaż takiego samochodu.

Właściciele wersji 1.9 TDI i 2.0 TDI z common rail nie miewają ze swoimi autami poważniejszych problemów mechanicznych. Wśród jednostek benzynowych na minus wyróżnia się silnik 1.8 TFSI o mocy 160 KM, w którym rozciąga się łańcuch rozrządu.

Wolnossące silniki FSI nie wypadają źle, jednak z czasem zbierają się w nich nagary - znacznie większe niż w starym, niezniszczalnym 1.6. Szkoda, że ta wersja występuje tak rzadko, bo doskonale nadaje się do zamontowania w niej instalacji LPG. Osiągi nie są wcale aż takie złe.

Odmiany 6-cylindrowe to zupełny margines rynku. Warto jednak poświęcić kilka słów, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DSG. W rzeczywistości jest to zrobotyzowany "manual", co oznacza, że posiada sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe - dokładnie tak samo jak w skrzyni manualnej, tyle że potrafią one być jeszcze mniej trwałe i droższe.

Typowym problemem DSG są jednak awarie mechatroniki (mechaniki sterowanej elektronicznie). Skrzynia DSG zazwyczaj zaczyna dawać się kierowcy we znaki przy przebiegu ok. 200 tys. km. Uwaga: wymiana oleju w DSG przypada co 60 tys. km i kosztuje ok. 900 zł.

Niewątpliwym problemem dla większości użytkowników jest jednak to, że Passat B6 to samochód, który został skonstruowany tak, aby do maksimum utrudnić samodzielne naprawy. Bez komputera diagnostycznego można jedynie dolać oleju lub płynu chłodniczego.

A zatem dobrze czy źle?

Gdyby odrzucić wszelkie emocje związane z modelem B6 jako "prestiżowym", trzeba ocenić go jako auto przeciętne w swojej klasie, wybitne tylko pod względem przestronności, pojemności bagażnika i wykończenia wnętrza.

Wyposażenie, choć zwykle bogate, nie odbiega od standardu w tej klasie - już podstawowa wersja Trendline oferowała 10 poduszek powietrznych i klimatyzację, a w Highline standardem były siedzenia ze skóry i alcantary oraz oczywiście Climatronic. Nietrudno spotkać Passata z systemem nawigacji satelitarnej RNS, a dość rzadko pojawia się podgrzewanie foteli i wielofunkcyjna kierownica. Komfort jazdy trzeba ocenić dobrze, ale jeszcze wyższy oferuje np. Citroen C5, a jeśli ktoś szuka auta z gigantyczną ilością miejsca z tyłu, powinien wybrać Forda Mondeo lub Skodę Superb. Niestety, kwestii związanych z prestiżem płynącym z posiadania Passata pominąć się nie da, a to właśnie wizerunek tego modelu wpływa na jego wysokie ceny.

Część wspólna zbioru

Jedna rzecz bez wątpienia łączy B5 i B6: zalew ofert na rynku wtórnym nie przekłada się na łatwość zakupu. W przypadku B6 jest nawet gorzej, bo o ile kupując kilkunastoletnie B5 za 8-12 tys. zł, nikt nie spodziewa się idealnego stanu technicznego, o tyle wydając często ponad 30 tys. zł na B6, klienci uważają, że kupują auto praktycznie nowe, w którym nie trzeba niczego naprawiać. W rzeczywistości często ma ono przebieg ok. 300 tys. km, a sprzedawca po prostu bardzo dobrze je przygotował. Na nowszych pojazdach można lepiej zarobić, stąd handlarze bardzo chętnie sprowadzają z Europy tanie B6 po taksówkach, a potem stosują arsenał metod cudownie odmładzających pojazd.

Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2010) - czytaj więcej

Sześciobiegowa skrzynia manualna to standardowe wyposażenie 2.0 TSI i mocniejszego 2.0 TDI.Auto Moto
Między B5 i B6 nie ma wspólnych elementów. Konstrukcja została stworzona od zera.Auto Moto
Na tle innych samochodów klasy średniej z tych lat pełnowymiarowe koło zapasowe w Passacie B6 to swoisty wyjątek.Auto Moto
Tempomat to często spotykana opcja. Jego obsługa za pomocą manetki to bardzo wygodne rozwiązanie.Auto Moto
Passat B6 nie ma już typowego kluczyka. Pilot wkłada się do gniazda, silnik zaś uruchamia przez wciśnięcie.Auto Moto
Fotele wersji Highline z alcantarą.Auto Moto
Kombi przewyższa popularnością sedana, ale jest mniej „prestiżowe”.Auto Moto
Passat B6 ma przede wszystkim problem z trwałością silników Diesla. Nadwozie jest znakomicie zabezpieczone przed korozją, a zawieszenie proste i trwałe.Auto Moto
Najczęstsza konfiguracja wyposażenia to Climatronic i radio 2 DIN. Trafia się jednak sporo aut z nawigacją RNS.Auto Moto
Bagażnik sedana ma rekordową pojemność 565 l, a w kombi przekracza 600 l. To rewelacyjne wyniki.Auto Moto

Usterki hamulca ręcznego

Elektryczny hamulec ręczny jest tańszy w produkcji niż klasyczny, linkowy. Pytanie jednak, dlaczego tego typu oszczędności znalazły się w drogim samochodzie, jakim jest Passat. Zwłaszcza że elektryczny hamulec postojowy w VW jest podzespołem awaryjnym, który co jakiś czas po prostu blokuje się i samochód pozostaje zatrzymany, dopóki nie wymieni się... włącznika. Najczęściej to właśnie ten element, kosztujący w produkcji zapewne kilka centów, jest odpowiedzialny za wyjątkowo irytującą usterkę. Rzadziej zdarza się, że winę ponosi wiązka przewodów prowadząca od włącznika do tylnych zacisków hamulcowych. Czasem wskutek uszkodzeń wiązki zdarzają się również awarie opcjonalnych czujników parkowania.Auto Moto

Ryzyko awarii: średnie

Koszty: od 150 zł

Uszkodzenia skrzyni biegów DSG

Skrzynia DSG ma sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe identycznie jak typowa przekładnia manualna. Są one również niezbyt trwałe – zwłaszcza koło zamachowe wytrzymuje średnio 60 tys. km. Koszty wymiany kształtują się na podobnym poziomie co w tradycyjnej przekładni. Typową dla DSG, a przy tym bardziej dotkliwą usterką jest jednak uszkodzenie mechatroniki, czyli elektronicznie sterowanych podzespołów mechanicznych. Wszystkie kontrolki biegów migają jednocześnie, co wskazuje na przejście skrzyni w tryb awaryjny. Usterka ujawnia się zwykle przy przebiegu ok. 150 tys. km, a w szczególności narażone są na nią samochody wyprodukowane przez 2008 r. Uwaga: skrzynia DSG wymaga wymiany oleju, jej interwał to 60 tys. km.Auto Moto

Ryzyko awarii: duże

Koszt naprawy: od 4000 zł

Usterki blokady kolumny kierowniczej

Elektryczna blokada kierownicy to wynalazek z piekła rodem: może bowiem w razie awarii zablokować w ogóle ruch kierownicą. Komunikat „STEERING COLUMN MALFUNCTION” oznacza, że musimy udać się do serwisu. Żółta kontrolka pozwoli nam to zrobić na kołach, czerwona zmusi do przewozu auta na lawecie. Niestety, w serwisie kolumnę wymienia się w całości, ponieważ producent integruje części w większe zespoły. Co ciekawe, w internecie można znaleźć szczegółowe poradniki, jak samemu naprawić uszkodzoną płytkę sterującą blokady, odpowiedzialną najczęściej za awarię. Tyle że to proces skomplikowany i nie radzimy nikomu, kto nie ma doświadczenia, ingerować w układ kierowniczy pojazdu.Auto Moto

Ryzyko awarii: średnie

Koszt wymiany: od 3000 zł

Typowe usterki silnika 2.0 TDI PD

Silnik 2.0 TDI PDAuto Moto
Typowe usterki silnika 2.0 TDI PDAuto Moto

Nagary w silnikach benzynowych FSI

W silniku z wtryskiem bezpośrednim przez zawory wlotowe leci tylko powietrze. Wskutek tego, głowica gorzej się chłodzi, niż gdyby wpadała przez nie mieszanka powietrza z paliwem. Prowadzi to do osadzania się złogów sadzy w głowicy, a silnik zaczyna dymić na czarno. Czyszczenie to mozolna czynność.Volkswagen

Ryzyko awarii: średnie

Koszt naprawy: od 300 zł

Volkswagen Passat B6: plusy

  • przestronne i dobrze wykończone wnętrze
  • przeważnie bogate wyposażenie
  • proste i niezawodne wersje silnikowe 1.6 i 1.9 TDI
  • ogromny bagażnik

Volkswagen Passat B6: minusy

  • początkowe egzemplarze sprawiają poważne problemy
  • spore ryzyko kradzieży
  • niska jakość oferty rynkowej
  • skomplikowana konstrukcja podnosi koszty napraw

Volkswagen Passat B6: czego warto szukać?

  • kombi z silnikiem 1.9 TDI, niekoniecznie z najbogatszym wyposażeniem
  • odmiany 2.0 TSI z manualną skrzynią biegów, jest naprawdę szybka

Volkswagen Passat B6: czego się wystrzegać?

  • aut z dużym przebiegiem i skrzynią DSG
  • wersji 2.0 TDI z zasilaniem pompowtryskiwaczowym
Silnik
1.4 TSI
1.6
1.6 FSI
1.8 TFSI
2.0 FSI
rodzaj silnika
benz., turbo
benzynowy
benzynowy
benz., turbo
benzynowy
poj. skokowa
1390 cm3
1595 cm3
1598 cm3
1798 cm3
1984 cm3
zawory/rozrząd
16/łańcuch
8/pasek
16/pasek
16/łańcuch
16/pasek
moc maks.
122 KM
102 KM
115 KM
160 KM
150 KM
moment obr.
200 Nm
148 Nm
155 Nm
250 Nm
200 Nm
prędkość maks.
203 km/h
190 km/h
200 km/h
220 km/h
209 km/h
0‑100 km/h
10,5 s
12,4 s
11,4 s
8,6 s
9,9 s
zużycie paliwa*
6,6
7,7
7,5
7,6
8,7
*średnie w l/100 km; dane fabryczne
Silnik
2.0 TFSI
3.2 VR6
3.6 VR6
3.6 R36
rodzaj silnika
benz., turbo
benzynowy
benzynowy
benzynowy
poj. skokowa
1984 cm3
3168 cm3
3597 cm3
3597 cm3
zawory/rozrząd
16/łańcuch
24/łańcuch
24/łańcuch
24/łańcuch
moc maks.
200 KM
250 KM
280 KM
300 KM
moment obr.
280 Nm
330 Nm
360 Nm
360 Nm
prędkość maks.
235 km/h
246 km/h
209 km/h
250 km/h
0‑100 km/h
7,6 s
6,9 s
6,6 s
5,6 s
zużycie paliwa*
8,1
9,8
10,0
10,1
*średnie w l/100 km; dane fabryczne
Silnik
1.6 TDI
1.9 TDI
2.0 TDI
2.0 TDI
2.0 BLUE TDI
2.0 TDI
rodzaj silnika
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
poj. skokowa
1598 cm3
1896 cm3
1968 cm3
1968 cm3
1968 cm3
1968 cm3
zawory/rozrząd
16/pasek
8/pasek
16/pasek
16/pasek
16/pasek
16/pasek
moc maks.
105 KM
105 KM
110 KM
140 KM
143 KM
170 KM
moment obr.
250 Nm
250 Nm
250 Nm
320 Nm
320 Nm
350 Nm
prędkość maks.
193 km/h
188 km/h
192 km/h
209 km/h
210 km/h
223 km/h
0‑100 km/h
12,4 s
12,1 s
11,8 s
9,8 s
9,9 s
8,6 s
zużycie paliwa*
4,5
5,6
5,5
5,6
5,2
5,6
*średnie w l/100 km; dane fabryczne
Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas