Używany Ford Focus II (2004-2011)
Ponadczasowa stylizacja, staranne wykonanie, świetna relacja ceny do oferowanej wartości – oto niezaprzeczalne zalety Focusa II, dzięki którym ten kompakt jest bestsellerem na rynku wtórnym.
Silniki
- benzynowe: 1.4-2.5 (80-350 KM),
- diesle: 1.6-2.0 (90-136 KM)
Wersje nadwoziowe
- hatchback 3d
- hatchback 5d
- sedan
- kombi
- coupe-cabriolet
Wymiary
długość/szerokość/wysokość: 434 (kombi 447)/184/150 cm; rozstaw osi: 264 cm;
pojemność bagażnika: hatchback 385-1247 l, kombi 482-1525 l, sedan 465 l
Funkcjonalność
Poprzednia generacja Focusa imponowała nowatorską stylizacją i właściwościami jezdnymi, ale pod względem jakości samego nadwozia i wykończenia wnętrza pozostawiała wiele do życzenia. Focus II prezentuje poziom przynajmniej o klasę wyższy. Wciąż prowadzi się znakomicie, ale sprawia przy tym wrażenie samochodu znacznie lepiej wykonanego. Jeśli ktoś przywiązuje wagę do tzw. jakości namacalnej, z Focusa II będzie bardzo zadowolony. Wnętrzu można zarzucić jedynie przeciętną jakość tworzyw sztucznych. Miejsca dla pasażerów i dla ich bagażu jest w sam raz - jak przystało na klasę kompaktową.
Gama silników i nadwozi
Najsłabszym silnikiem w gamie jest szesnastozaworowa, wykonana ze stopów lekkich jednostka 1.4 o mocy 80 KM. Trudno ją polecać, ponieważ ze względu na słabe osiągi nadaje się tylko do miasta. Znacznie lepszym wyborem jest mocniejszy silnik 1.6. Należy do tej samej rodziny, ma identyczną konstrukcję i występuje w dwóch wersjach mocy. Starsza ma 100 KM, a nowsza, wyposażona w zmienne fazy rozrządu (oznaczona jako Ti-VCT) - 115 KM. Silniki te są dopracowane i nie denerwują wyciekami oleju. Jeśli nie próbujemy montować do nich instalacji LPG, spisują się praktycznie bezawaryjnie.
Jednostki benzynowe 1.8/125 KM oraz 2.0/145 KM to już silniki zapożyczone z Mondeo. Są wyposażone w łańcuch rozrządu. Gwarantują znacznie lepsze osiągi, ale niestety sporo palą i również nie tolerują gazu.
Ze względu na wysoką kulturę pracy, świetną dynamikę i niskie zużycie paliwa, olbrzymim zainteresowaniem cieszą się turbodiesle. Nowoczesne jednostki 1.6 TDCi oraz 2.0 TDCi zostały opracowane wspólnie z francuską grupą PSA. W zależności od wersji mogą posiadać filtr cząstek stałych lub nie. Ważne aby sprawdzić to przed zakupem, ponieważ ów filtr może być źródłem kłopotów eksploatacyjnych, a jego wymiana kosztuje kilka tysięcy złotych. Obie jednostki są bardzo zaawansowane konstrukcyjnie. Warto podkreślić, że nawet bazowy 1.6 TDCi gwarantuje wystarczające osiągi. Jest cichy przy prędkości autostradowej i cieszy elastycznością. Spala przy tym ok. 7 l/100 km. Praktyka pokazuje, że jednostka ta jest bezawaryjna do ok. 200 tys. km.
Uzupełnieniem wysokoprężnej gamy jest fordowski silnik 1.8 TDCi. Na tle konstrukcji francuskich wygląda jak emeryt - ma jeszcze żeliwną głowicę i tylko osiem zaworów bez hydraulicznej regulacji luzu. Nie należy go jednak przekreślać. Ma dość prostą konstrukcję i nigdy nie montowano w nim filtra cząstek stałych.
Gama nadwoziowa Focusa obejmuje pięć wersji: 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, sedana, kombi i coupe-cabrio z automatycznie składanym stalowym dachem.
Awaryjność
Wszelkie statystyki potwierdzają, że Focus jest samochodem bezawaryjnym, ale dotyczy to tylko egzemplarzy serwisowanych, z przebiegiem mniejszym niż 200 tys. km. Auta poflotowe - a takich jest pełno - mogą okazać się źródłem dużych kosztów.
Koszty
Tak jak w przypadku Focusa I - olbrzymia popularność modelu przekłada się na niskie koszty zakupu i eksploatacji.
Sytuacja rynkowa
Olbrzymia dominacja aut poflotowych oraz sprowadzanych. Niestety.
Jednym zdaniem: Ford Focus II to niemal idealne auto używane. W zasadzie w każdej kategorii wypada bardzo dobrze, nie miał chorób wieku dziecięcego.
Nasz typ: trwała wersja 1.6 16V lub oszczędny diesel 1.6 TDCi
Ford Focus Turnier
Ford Focus RS (305 KM)
Ford Focus II: historia modelu
2004: prezentacja modelu.
2005: gamę uzupełniają Focus sedan i sportowy Focus ST 225 KM.
2008: lifting modelu.
2011: nowy model.
Ford Focus II: wyposażenie
Podstawowe poziomy wyposażenia dzielą się na Ambiente (ma jedynie wspomaganie i elektrycznie sterowane szyby przednie), Trend (z fabrycznym radioodtwarzaczem) oraz Ghia i Titanium (mają na pokładzie praktycznie wszystko). Dodatkowo pakiety importera: Amber-X, Silver-X i Gold-X.
Ford Focus II: typowe usterki
- Szybkie zużycie turbosprężarek w silnikach 1.6 TDCi.
- Używane egzemplarze mają często zużyte tylne, wielowahaczowe zawieszenie.
- W zdecydowanej większości starszych egzemplarzy zapiekają się elementy tylnego hamulca pomocniczego.
- Wycieki oleju z silników TDCi.
Ford Focus II: plusy
- Wysoka jakość wykonania.
- Szerokie zaplecze części zamiennych i gęsta sieć serwisowa.
- Bardzo oszczędne silniki diesla.
Ford Focus II: minusy
- Niska trwałość dwumasowych kół zamachowych.
- Atrakcyjne oferty od osób prywatnych giną w zalewie aut poflotowych.
Benzynowy 1.6
Osiągi tego silnika nie są najlepsze, ale jeśli ktoś decyduje się na zakup starszego egzemplarza i obawia się wysokich kosztów napraw - powinien wybrać właśnie tę jednostkę.
Benzynowy 2.5
Ford zapożyczył tę jednostkę z Volvo. Imponuje pod każdym względem. 5 cylindrów w rzędzie brzmi świetnie i doskonale radzi sobie z rozpędzaniem auta.
Diesel 1.6
Wysoka kultura pracy, bardzo niskie zużycie paliwa i niezłe osiągi. Nic dziwnego, że ta wersja jest bardzo popularna. Szkoda, że koszty napraw mogą pochłonąć oszczędności na paliwie.
Diesel 1.8
Silnik znany z Focusa I jest nieco trwalszy od jednostki 1.6 TDCi, ale ma gorsze osiągi i zużywa nieco więcej paliwa. Mimo wszystko jest dla niej poważną alternatywą.