Używane Renault Laguna III (2007-)

Na rynku wtórnym Renault Laguna III należy do tańszych propozycji w swojej klasie. Ale nie jest to zakup wysokiego ryzyka, a wręcz przeciwnie – okazja warta uwagi.

Końcowy tłumik z dwiema rurami wydechowymi wyróżnia mocniejsze wersje silnikowe, także te wysokoprężne.
Końcowy tłumik z dwiema rurami wydechowymi wyróżnia mocniejsze wersje silnikowe, także te wysokoprężne.Motor
Wysoka jakość materiałów, staranny montaż. Bardzo dobry efekt psują tanie, błyszczące plastikowe wstawki. Te na drzwiach zazwyczaj skrzypią już po kilkunastu miesiącach eksploatacji.Motor

Pierwsza generacja Laguny cieszy się na rynku wtórnym doskonałą opinią. Druga - znacznie gorszą. A trzecia? Wszystko wskazuje na to, że skutecznie odbudowuje zaufanie utracone przez niedopracowaną poprzedniczkę.

Po pierwsze: nie koroduje

Na temat stylizacji nadwozia Laguny III każdy może mieć własne zdanie, ale z czysto technicznego punktu widzenia należy ono do najlepszych w swoim segmencie. Po pierwsze, nie ma najmniejszych problemów z korozją, po drugie - w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP wypadło wzorowo. Osobom, które wybierają się na poszukiwanie bezwypadkowych egzemplarzy z tanim, magnetycznym czujnikiem grubości lakieru przypominamy, że maska tego auta została wykonana ze stopów lekkich.

Kontrowersyjnym rozwiązaniem jest popularna w tym modelu, atermiczna przednia szyba. Ogranicza nagrzewanie się wnętrza latem, ale zakłóca sygnał nawigacji samochodowej i... antyradarów, których używanie w niektórych krajach jest przecież dozwolone.

Szukającym bezawaryjnej Laguny, polecamy wersje wysokoprężne 2.0 dCi lub benzynowe 2.0T

Już w poprzedniej generacji modelu producent rozpieszczał użytkowników bogactwem wyposażenia seryjnego i opcjonalnego. W Lagunie III również oferuje daleko idące możliwości personifikacji. Nawet najtańsza wersja Authentique ma już na pokładzie klimatyzację. Expression, Tech Run to propozycje ze środka gamy, a Dynamique, Privilage, Initiale to modele flagowe. Pierwszy jest ukierunkowany w stronę sportu, a pozostałe dwa - w stronę komfortu.

W 2008 roku gamę rozszerzono o odmianę GT (na bazie liftbacka i kombi), która wyróżnia się charakterystycznym ospojlerowaniem, sportowo zestrojonym zawieszeniem i systemem czterech kół skrętnych (później odstąpiono od tej zasady i na rynek wyjechały Laguny GT bez 4Control, który trafił na listę dodatkowych, płatnych opcji). To pożyteczne rozwiązanie. Podczas jazdy z prędkością do 60 km/h tylne koła skręcają się nawet o 6 stopni w stronę przeciwną do przednich, co poprawia zwrotność. Powyżej 60 km/h tylne koła zaczynają skręcać się w tym samym kierunku co przednie, a to z kolei stabilizuje samochód na łukach.

Zawieszenie

Podstawowe wersje Laguny mają bardzo prostą konstrukcję zawieszenia - z przodu układ McPhersona, z tyłu - belkę skrętną. Takie rozwiązanie gwarantuje niskie koszty napraw. Szkoda tylko, że przednie wahacze i końcówki drążków kierowniczych zużywają się dość szybko, podobnie jak poduszki mocujące zespół napędowy.

Odmiany z systemem czterech kół skrętnych 4Control także mają z tyłu belkę, ale ich koła osadzone są na zwrotnicach, których wychylenie jest wymuszane za pomocą specjalnego siłownika i dwóch drążków. Wydaje się to dość skomplikowane, ale jak się okazuje, z częściami zamiennymi nie ma problemów. Owszem - nowe są dostępne tylko w ASO, ale można się ratować używanymi. Kompletne tylne zawieszenie 4Control z siłownikiem kosztuje w internecie ok. 1200 zł.

Silniki benzynowe

Gama silnikowa pod względem liczebności propozycji nie jest może szczególnie rozbudowana, ale i tak każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Wszystkie jednostki benzynowe uchodzą za wyjątkowo trwałe. Najlepszą z nich okazuje się dwulitrowa, turbodoładowana odmiana o mocy 204 KM. Jest elastyczna, dynamiczna, dość oszczędna i - co zaskakujące - świetnie współpracuje z instalacjami LPG. Istnieje jeszcze wersja 2.0T o mocy 170 KM, ale ona była konfigurowana głównie z automatyczną skrzynią biegów, a to już nie wszystkim pasuje.

Godny uwagi, choć niestety niezbyt ekonomiczny jest natomiast stosowany w Coupe, skonstruowany przez Nissana, praktycznie niezniszczalny silnik 3.5 V6 238 KM.

Pozostałe jednostki benzynowe to typowe przeciętniaki. Wolnossąca 2.0 16V niczym się nie wyróżnia, a 1.6 16V jest najzwyczajniej zbyt słaba do tego rodzinnego modelu.

Diesle - oszczędne i ciche

Gama diesli opiera się na trzech propozycjach. Otwiera ją silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM. Jest wyjątkowo oszczędny - podczas delikatnej jazdy na każde 100 km wystarcza mu od 4,5 do 6,5 l ropy. Mimo niewielkiej pojemności zaskakująco dobrze radzi sobie z tym ważącym ok. 1350 kg samochodem, ale ma jedną wadę - jest nią niska trwałość. Niestety - powszechnie zdarzają się przypadki zatarcia panewek już po 150 tys. km. Dość często szwankuje także drogi w naprawach układ wtryskowy. Trzeba jednak zaznaczyć, że użytkowników, którzy przejechali nim bez najmniejszych problemów ok. 200 tys. km także nie brakuje.

Przed zakupem 2.0 dCi upewnij się w ASO, czy jego rozrząd podlega wymianie, czy nie

Kolejna propozycja to opracowany wspólnie z Nissanem silnik 2.0 dCi. To bardzo udane źródło napędu, które nie tylko jest bez porównania trwalsze od starego silnia 1.9 dCi, ale także może rywalizować jak równy z równym z najlepszymi rywalami w tej klasie pojemności. Do wyboru są trzy wersje mocy - 130, 150 oraz 178 KM. Każda z nich zasługuje na uwagę, pod warunkiem, że znajduje się w dobrym stanie i ma pełną dokumentację serwisową. Silniki 2.0 dCi są wyposażone w łańcuch rozrządu. Niestety - wybrane egzemplarze wymagają jego wymiany po 160 tys. km (koszt ok. 2 tys. zł). Ustalenie tego, czy dany łańcuch podlega obsłudze serwisowej, czy nie możliwe jest tylko w ASO na podstawie numeru nadwozia samochodu.

Gamę diesli zamyka flagowy silnik 3.0 dCi (dostępny w wersji Coupe). To wyjątkowo kulturalnie pracująca, bardzo mocna jednostka, która niestety nie grzeszy ani trwałością, ani niskimi kosztami serwisowania. Jeśli w grę wchodzi zakup zadbanej wersji z małym, udokumentowanym przebiegiem - warto się skusić. Jeśli ma być to samochód ze stanem licznika 198 tys. km bez aktualnej książki serwisowej, lepiej nie ryzykować.

Znaki czasu

Przeprowadzony ostatnio kolejny mikrolifting nie zmienił w istotny sposób wyglądu samochodu. Pojawiły się dzienne światła LED, na desce rozdzielczej zabudowano siedmiocalowy dotykowy ekran. Na liście opcji pojawiła się nowa, sześciobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC. Niewprawne oko nie rozpozna zatem, czy ma do czynienia z autem z salonu, czy też z używanym 6-latkiem. Różnice ujawnią dopiero szczegóły, takie jak liczne odpryski lakieru w przedniej części samochodu i mocno wytarta kierownica wykończona ekologiczną skórą. Pod tym względem rywale maskują swój wiek znacznie lepiej.

Renault Laguna III (2007-)

Używane Renault Laguna III (2007-) - czytaj więcej

W kombi (na fot.) siedzi się idealnie. W wersji liftback wysokim osobom brakuje miejsca na głowy.Motor
Na przednie fotele nie można narzekać. Szczególnie w wersjach Dynamique i GT gwarantują świetne trzymanie boczne.Motor
Wysoka jakość materiałów, staranny montaż. Bardzo dobry efekt psują tanie, błyszczące plastikowe wstawki. Te na drzwiach zazwyczaj skrzypią już po kilkunastu miesiącach eksploatacji.Motor
Kombi jest naprawdę funkcjonalne i wyjątkowo przestronne. Tu zmieści się od 508 do 1593 l.Motor
KOMBI: NAJBARDZIEJ POPULARNY W OGŁOSZENIACH - Kombi to w ogłoszeniach najbardziej popularna wersja nadwoziowa – udział tych modeli w ogólnej grupie wynosi prawie 60 procent.Motor
Końcowy tłumik z dwiema rurami wydechowymi wyróżnia mocniejsze wersje silnikowe, także te wysokoprężne.Motor
Pierwszy lifting (2009) – nowe są zderzak i reflektory.Motor
Przód najstarszej wersji z 2007 roku.Motor
COUPE: JAK NA NISZOWY MODEL – NIE JEST ŹLE - nietuzinkowe Coupe można kupić zaskakująco łatwo. Ceny zadbanych egzemplarzy używanych rozpoczynają się od ok. 48 tys. zł. Dominują modele z kompletnym wyposażeniem.Motor
LIFTBACK: NAJTAŃSZY, WYSTARCZAJĄCO PRAKTYCZNY - Jeśli ktoś liczy się z każdą wydawaną złotówką, najtaniej kupi liftbacka, prawdopodobnie z dieslem. Wersji benzynowych jest tyko 16%.Motor
Bagażnik liftbacka jest ustawny, ale ma tylko przeciętną pojemność – od 450 do 1377 l.Motor
Cztery przyciski na karcie wyróżniają wersje z systemem Hands Free.Motor
Większość Lagun ma niezłe zestawy muzyczne sterowane pilotem pod kierownicą.Motor
LAGUNA GT: NA SPORTOWO - stylizacyjny pakiet GT (wyróżnia go m.in. oryginalny zderzak) początkowo był łączony z systemem 4Control. Później pojawiły się wersje bez niego. W ogłoszeniach dominują... wysokoprężne kombi!Motor
Wersja Coupe ma z tyłu dwa miejsca siedzące i rozkładany podłokietnik.Motor

Renault Laguna III (2007-) - podsumowanie

NADWOZIE I WNĘTRZE

Nadwozie: wzorowe, bezpieczne, nie koroduje. Wykończenie wnętrza: dobre, ale mogłoby być jeszcze lepsze.

ZAWIESZENIE

Przeciętna trwałość, ale bardzo niskie koszty ewentualnych napraw. Idealna konstrukcja na nasze drogi.

SILNIKI

W szerokiej gamie każdy znajdzie coś dla siebie. Polecamy benzynową wersję 2.0T. Jest ekonomiczna i trwała.

KOSZTY

Niski koszt zakupu, niskie koszty podstawowych napraw. Dość łatwo można dokupić nowe i używane części.

Renault Laguna III to bardzo atrakcyjna propozycja na rynku wtórnym. Przemawiają za nią nie tylko niska cena, ale także niezłe zaopatrzenie w niedrogie części zamienne, wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne i - nareszcie - zadowalająca trwałość. Pozytywnie należy ocenić także ergonomię rozwiązań we wnętrzu i właściwości jezdne.

Renault Laguna III: historia modelu2007: prezentacja Laguny III w wersjach liftback i kombi.2008: obie wersje nadwozia zaoferowano w sportowej specyfikacji GT.2008: premiera modelu Coupe.2009: niewielka modernizacja, jeszcze bogatsze specyfikacje wyposażenia.2012: kolejny, jak na razie ostatni, lifting (na zdjęciu głównym) - pojawiły się światła do jazdy dziennej.

Renault Laguna III: istotne rozwiązania techniczne Renault Laguny III

ZAWIESZENIE - TANIE W NAPRAWACH

Z przodu - układ McPherson, z tyłu belka skrętna. To wyjątkowo prosta konstrukcja, która gwarantuje niskie koszty serwisowania. Szybko zużywają się końcówki wahaczy, ale ich wymiana jest tania.

4CONTROL - NIE PSUJE SIĘ

4Control to opcjonalny system 4 kół skrętnych. Tylne koła są sterowane specjalnym siłownikiem, który w zależności od prędkości jazdy skręca je zgodnie lub przeciwnie do położenia kół przednich.

ELEKTRYCZNY RĘCZNY - SZWANKUJE

Elektryczny hamulec pomocniczy opracowała firma ATE. To siłownik, który po otrzymaniu sygnału z kabiny ciągnie za tradycyjne linki. W razie awarii można go odblokować, ale w tym celu trzeba... wejść pod samochód.

SILNIKI - MOŻNA NA NICH POLEGAĆ

Najbardziej popularny na rynku wtórnym silnik 2.0 dCi jest konstrukcją udaną, wyposażoną w łańcuch rozrządu. Jak się okazuje, w niektórych egzemplarzach należy go wymieniać co 160 tys. km.

Renault Laguna III: plusy

  • Świetnie wykonane nadwozie.
  • Niezawodne silniki benzynowe (1.6 oraz 2.0T świetnie współpracują z LPG).

Renault Laguna III: minusy

  • Nietrwałe silniki 1.5 dCi.
  • Widoczne oznaki starzenia w kilkuletnich egzemplarzach.
  • Przeciętna nawigacja.

Renault Laguna III: warto poszukać

  • Bogato wyposażonych wersji Dynamique, Privilege, Initiale oraz GT.
  • Zadbanych diesli 2.0 dCi.
  • Benzynowych 1.6 oraz 2.0T.

Renault Laguna III: tego unikaj

  • Wysłużonych wersji 1.5 dCi.
  • Aut sprowadzanych po wypadkach - kiedyś będzie je bardzo trudno odsprzedać.
  • Wersji z automatem.
Wersja
1.6 16V
2.0 16V
2.0 T AUT.
2.0 T
3.5 V6
Silnik
benzynowy
benzynowy
t. benzynowy
t. benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
1997 cm3
1998 cm3
1998 cm3
3498 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
Moc maksymalna
110 KM
140 KM
170 KM
204 KM
238 KM
Maksymalny moment obrotowy
151 Nm
195 Nm
270 Nm
300 Nm
330 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
192 km/h
210 km/h
220 km/h
236 km/h
245 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,7 s
9,1 s
9,2 s
7,8 s
7,4 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7,6
7,9
8,9
8,2
9,9
Wersja
1.5 dCi
2.0 dCi
2.0 dCi
2.0 dCi
3.0 dCi
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1461 cm3
1995 cm3
1995 cm3
1995 cm3
2998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
Moc maksymalna
110 KM
130 KM
150 KM
178 KM
235 KM
Maksymalny moment obrotowy
240 Nm
320 Nm
340 Nm
400 Nm
450 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
192 km/h
204 km/h
210 km/h
218 km/h
235 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,1 s
10,6 s
9,5 s
8,5 s
7,7 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
4,9
6,0
5,9
6,5
7,2

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas