Używane Renault Laguna III (2007-)
Na rynku wtórnym Renault Laguna III należy do tańszych propozycji w swojej klasie. Ale nie jest to zakup wysokiego ryzyka, a wręcz przeciwnie – okazja warta uwagi.
Pierwsza generacja Laguny cieszy się na rynku wtórnym doskonałą opinią. Druga - znacznie gorszą. A trzecia? Wszystko wskazuje na to, że skutecznie odbudowuje zaufanie utracone przez niedopracowaną poprzedniczkę.
Po pierwsze: nie koroduje
Na temat stylizacji nadwozia Laguny III każdy może mieć własne zdanie, ale z czysto technicznego punktu widzenia należy ono do najlepszych w swoim segmencie. Po pierwsze, nie ma najmniejszych problemów z korozją, po drugie - w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP wypadło wzorowo. Osobom, które wybierają się na poszukiwanie bezwypadkowych egzemplarzy z tanim, magnetycznym czujnikiem grubości lakieru przypominamy, że maska tego auta została wykonana ze stopów lekkich.
Kontrowersyjnym rozwiązaniem jest popularna w tym modelu, atermiczna przednia szyba. Ogranicza nagrzewanie się wnętrza latem, ale zakłóca sygnał nawigacji samochodowej i... antyradarów, których używanie w niektórych krajach jest przecież dozwolone.
Szukającym bezawaryjnej Laguny, polecamy wersje wysokoprężne 2.0 dCi lub benzynowe 2.0T
Już w poprzedniej generacji modelu producent rozpieszczał użytkowników bogactwem wyposażenia seryjnego i opcjonalnego. W Lagunie III również oferuje daleko idące możliwości personifikacji. Nawet najtańsza wersja Authentique ma już na pokładzie klimatyzację. Expression, Tech Run to propozycje ze środka gamy, a Dynamique, Privilage, Initiale to modele flagowe. Pierwszy jest ukierunkowany w stronę sportu, a pozostałe dwa - w stronę komfortu.
W 2008 roku gamę rozszerzono o odmianę GT (na bazie liftbacka i kombi), która wyróżnia się charakterystycznym ospojlerowaniem, sportowo zestrojonym zawieszeniem i systemem czterech kół skrętnych (później odstąpiono od tej zasady i na rynek wyjechały Laguny GT bez 4Control, który trafił na listę dodatkowych, płatnych opcji). To pożyteczne rozwiązanie. Podczas jazdy z prędkością do 60 km/h tylne koła skręcają się nawet o 6 stopni w stronę przeciwną do przednich, co poprawia zwrotność. Powyżej 60 km/h tylne koła zaczynają skręcać się w tym samym kierunku co przednie, a to z kolei stabilizuje samochód na łukach.
Zawieszenie
Podstawowe wersje Laguny mają bardzo prostą konstrukcję zawieszenia - z przodu układ McPhersona, z tyłu - belkę skrętną. Takie rozwiązanie gwarantuje niskie koszty napraw. Szkoda tylko, że przednie wahacze i końcówki drążków kierowniczych zużywają się dość szybko, podobnie jak poduszki mocujące zespół napędowy.
Odmiany z systemem czterech kół skrętnych 4Control także mają z tyłu belkę, ale ich koła osadzone są na zwrotnicach, których wychylenie jest wymuszane za pomocą specjalnego siłownika i dwóch drążków. Wydaje się to dość skomplikowane, ale jak się okazuje, z częściami zamiennymi nie ma problemów. Owszem - nowe są dostępne tylko w ASO, ale można się ratować używanymi. Kompletne tylne zawieszenie 4Control z siłownikiem kosztuje w internecie ok. 1200 zł.
Silniki benzynowe
Gama silnikowa pod względem liczebności propozycji nie jest może szczególnie rozbudowana, ale i tak każdy znajdzie w niej coś dla siebie.
Wszystkie jednostki benzynowe uchodzą za wyjątkowo trwałe. Najlepszą z nich okazuje się dwulitrowa, turbodoładowana odmiana o mocy 204 KM. Jest elastyczna, dynamiczna, dość oszczędna i - co zaskakujące - świetnie współpracuje z instalacjami LPG. Istnieje jeszcze wersja 2.0T o mocy 170 KM, ale ona była konfigurowana głównie z automatyczną skrzynią biegów, a to już nie wszystkim pasuje.
Godny uwagi, choć niestety niezbyt ekonomiczny jest natomiast stosowany w Coupe, skonstruowany przez Nissana, praktycznie niezniszczalny silnik 3.5 V6 238 KM.
Pozostałe jednostki benzynowe to typowe przeciętniaki. Wolnossąca 2.0 16V niczym się nie wyróżnia, a 1.6 16V jest najzwyczajniej zbyt słaba do tego rodzinnego modelu.
Diesle - oszczędne i ciche
Gama diesli opiera się na trzech propozycjach. Otwiera ją silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM. Jest wyjątkowo oszczędny - podczas delikatnej jazdy na każde 100 km wystarcza mu od 4,5 do 6,5 l ropy. Mimo niewielkiej pojemności zaskakująco dobrze radzi sobie z tym ważącym ok. 1350 kg samochodem, ale ma jedną wadę - jest nią niska trwałość. Niestety - powszechnie zdarzają się przypadki zatarcia panewek już po 150 tys. km. Dość często szwankuje także drogi w naprawach układ wtryskowy. Trzeba jednak zaznaczyć, że użytkowników, którzy przejechali nim bez najmniejszych problemów ok. 200 tys. km także nie brakuje.
Przed zakupem 2.0 dCi upewnij się w ASO, czy jego rozrząd podlega wymianie, czy nie
Kolejna propozycja to opracowany wspólnie z Nissanem silnik 2.0 dCi. To bardzo udane źródło napędu, które nie tylko jest bez porównania trwalsze od starego silnia 1.9 dCi, ale także może rywalizować jak równy z równym z najlepszymi rywalami w tej klasie pojemności. Do wyboru są trzy wersje mocy - 130, 150 oraz 178 KM. Każda z nich zasługuje na uwagę, pod warunkiem, że znajduje się w dobrym stanie i ma pełną dokumentację serwisową. Silniki 2.0 dCi są wyposażone w łańcuch rozrządu. Niestety - wybrane egzemplarze wymagają jego wymiany po 160 tys. km (koszt ok. 2 tys. zł). Ustalenie tego, czy dany łańcuch podlega obsłudze serwisowej, czy nie możliwe jest tylko w ASO na podstawie numeru nadwozia samochodu.
Gamę diesli zamyka flagowy silnik 3.0 dCi (dostępny w wersji Coupe). To wyjątkowo kulturalnie pracująca, bardzo mocna jednostka, która niestety nie grzeszy ani trwałością, ani niskimi kosztami serwisowania. Jeśli w grę wchodzi zakup zadbanej wersji z małym, udokumentowanym przebiegiem - warto się skusić. Jeśli ma być to samochód ze stanem licznika 198 tys. km bez aktualnej książki serwisowej, lepiej nie ryzykować.
Znaki czasu
Przeprowadzony ostatnio kolejny mikrolifting nie zmienił w istotny sposób wyglądu samochodu. Pojawiły się dzienne światła LED, na desce rozdzielczej zabudowano siedmiocalowy dotykowy ekran. Na liście opcji pojawiła się nowa, sześciobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC. Niewprawne oko nie rozpozna zatem, czy ma do czynienia z autem z salonu, czy też z używanym 6-latkiem. Różnice ujawnią dopiero szczegóły, takie jak liczne odpryski lakieru w przedniej części samochodu i mocno wytarta kierownica wykończona ekologiczną skórą. Pod tym względem rywale maskują swój wiek znacznie lepiej.
Renault Laguna III (2007-)
Używane Renault Laguna III (2007-) - czytaj więcej
Renault Laguna III (2007-) - podsumowanie
NADWOZIE I WNĘTRZE
Nadwozie: wzorowe, bezpieczne, nie koroduje. Wykończenie wnętrza: dobre, ale mogłoby być jeszcze lepsze.
ZAWIESZENIE
Przeciętna trwałość, ale bardzo niskie koszty ewentualnych napraw. Idealna konstrukcja na nasze drogi.
SILNIKI
W szerokiej gamie każdy znajdzie coś dla siebie. Polecamy benzynową wersję 2.0T. Jest ekonomiczna i trwała.
KOSZTY
Niski koszt zakupu, niskie koszty podstawowych napraw. Dość łatwo można dokupić nowe i używane części.
Renault Laguna III to bardzo atrakcyjna propozycja na rynku wtórnym. Przemawiają za nią nie tylko niska cena, ale także niezłe zaopatrzenie w niedrogie części zamienne, wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne i - nareszcie - zadowalająca trwałość. Pozytywnie należy ocenić także ergonomię rozwiązań we wnętrzu i właściwości jezdne.
Renault Laguna III: historia modelu2007: prezentacja Laguny III w wersjach liftback i kombi.2008: obie wersje nadwozia zaoferowano w sportowej specyfikacji GT.2008: premiera modelu Coupe.2009: niewielka modernizacja, jeszcze bogatsze specyfikacje wyposażenia.2012: kolejny, jak na razie ostatni, lifting (na zdjęciu głównym) - pojawiły się światła do jazdy dziennej.
Renault Laguna III: istotne rozwiązania techniczne Renault Laguny III
ZAWIESZENIE - TANIE W NAPRAWACH
Z przodu - układ McPherson, z tyłu belka skrętna. To wyjątkowo prosta konstrukcja, która gwarantuje niskie koszty serwisowania. Szybko zużywają się końcówki wahaczy, ale ich wymiana jest tania.
4CONTROL - NIE PSUJE SIĘ
4Control to opcjonalny system 4 kół skrętnych. Tylne koła są sterowane specjalnym siłownikiem, który w zależności od prędkości jazdy skręca je zgodnie lub przeciwnie do położenia kół przednich.
ELEKTRYCZNY RĘCZNY - SZWANKUJE
Elektryczny hamulec pomocniczy opracowała firma ATE. To siłownik, który po otrzymaniu sygnału z kabiny ciągnie za tradycyjne linki. W razie awarii można go odblokować, ale w tym celu trzeba... wejść pod samochód.
SILNIKI - MOŻNA NA NICH POLEGAĆ
Najbardziej popularny na rynku wtórnym silnik 2.0 dCi jest konstrukcją udaną, wyposażoną w łańcuch rozrządu. Jak się okazuje, w niektórych egzemplarzach należy go wymieniać co 160 tys. km.
Renault Laguna III: plusy
- Świetnie wykonane nadwozie.
- Niezawodne silniki benzynowe (1.6 oraz 2.0T świetnie współpracują z LPG).
Renault Laguna III: minusy
- Nietrwałe silniki 1.5 dCi.
- Widoczne oznaki starzenia w kilkuletnich egzemplarzach.
- Przeciętna nawigacja.
Renault Laguna III: warto poszukać
- Bogato wyposażonych wersji Dynamique, Privilege, Initiale oraz GT.
- Zadbanych diesli 2.0 dCi.
- Benzynowych 1.6 oraz 2.0T.
Renault Laguna III: tego unikaj
- Wysłużonych wersji 1.5 dCi.
- Aut sprowadzanych po wypadkach - kiedyś będzie je bardzo trudno odsprzedać.
- Wersji z automatem.
Wersja | 1.6 16V | 2.0 16V | 2.0 T AUT. | 2.0 T | 3.5 V6 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | t. benzynowy | t. benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1997 cm3 | 1998 cm3 | 1998 cm3 | 3498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | V6/24 |
Moc maksymalna | 110 KM | 140 KM | 170 KM | 204 KM | 238 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 151 Nm | 195 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 330 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 192 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 236 km/h | 245 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,7 s | 9,1 s | 9,2 s | 7,8 s | 7,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 7,6 | 7,9 | 8,9 | 8,2 | 9,9 |
Wersja | 1.5 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 3.0 dCi |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1461 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 | 2998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | V6/24 |
Moc maksymalna | 110 KM | 130 KM | 150 KM | 178 KM | 235 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 240 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 400 Nm | 450 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 192 km/h | 204 km/h | 210 km/h | 218 km/h | 235 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,1 s | 10,6 s | 9,5 s | 8,5 s | 7,7 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 4,9 | 6,0 | 5,9 | 6,5 | 7,2 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum