Używane: Renault Laguna Coupe, Peugeot 407 Coupe
Fabrycznie nowe coupe tej klasy nie należą do tanich. Inaczej jest na rynku wtórnym. Prezentowane francuskie propozycje to prawdziwe okazje!
Jeśli ktoś dysponuje ograniczonym budżetem, zwycięzca tego porównania wyłania się już na początku. Jest nim Peugeot 407 coupe. Auto zadebiutowało 4 lata wcześniej od Laguny coupe i z tego powodu jest od niej zdecydowanie tańsze. A wizualnie tego absolutnie nie widać.
W zdrowym ciele zdrowy duch
Oba modele dysponują arcyciekawą paletą jednostek napędowych. Każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Jeśli ktoś szuka czegoś na długie lata - powinien zainwestować w wolnossącą wersję benzynową V6. W Lagunie będzie to bardzo mocny silnik 3.5 o mocy 238 KM. W Peugeocie - nieznacznie słabszy 2.9, o mocy 211 KM. Renault otrzymuje plus za lepsze osiągi i zastosowanie łańcucha rozrządu, który redukuje koszty serwisowania do minimum.
Rolę podstawowego silnika w 407 pełni czterocylindrowa jednostka 2.2 o mocy 163 KM. To dobry, ale niewyróżniający się niczym silnik z paskiem rozrządu. Po liftingu Peugeot wycofał go zresztą z oferty. Kontrpropozycja Laguny jest lepsza - bazowy silnik to turbodoładowana dwulitrówka o mocy 170 lub 204 KM. Niezależnie od wersji można ją polecić - jest elastyczna, oszczędna i zaskakująco trwała.
Ładnie i oszczędnie
Olbrzymim zainteresowaniem potencjalnych nabywców cieszą się diesle. Nic dziwnego - obaj rywale mają się czym pochwalić. Paleta Renault wydaje się nowocześniejsza (wszystkie diesle mają łańcuch rozrządu), ale trzeba pamiętać, że Laguna coupe pojawiła się znacznie później od swojego rywala. Podstawową propozycją Peugeota jest silnik 2.0 HDi 136 KM (po liftingu 163 KM). To sprawdzona konstrukcja, która imponuje wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. Silnik 2.0 dCi Laguny nie ustępuje jej jednak ani na krok. Jest także mocniejszy (150-178 KM).
Prawdziwą gratką na rynku wtórnym są jednak jednostki V6 - w przypadku Peugeota 2.7 HDi 204 KM oraz 3.0 HDi 241 KM, w przypadku Renault: 3.0 dCi 235 KM. Ceny takich fabrycznie nowych egzemplarzy oscylowały w okolicy 200 tys. zł. Dzięki temu, że rocznie tracą na wartości od 10 do 20 tys. zł, ich ceny na rynku wtórnym wydają się śmiesznie niskie. Zwłaszcza dla osób, które naprawdę dużo jeżdżą i szukają wygodnego auta do pokonywania tras międzymiastowych. Sytuację rynkową obrazuje prosty przykład: za zadbanego Peugeota 407 2.7 HDi z 2005 roku trzeba zapłacić ok. 30 tys. zł. Za pozycjonowane wyżej, ale oferujące podobne osiągi BMW 525d z tego samego rocznika w podobnym stanie technicznym trzeba zapłacić o 15-25 tys. zł więcej.
Uwaga: sześciocylindrowych diesli Peugeota i Renault nie polecamy do miasta. Częste starty i jazda na krótkich dystansach bardzo im szkodzą. Silniki Peugeota mają po dwie turbosprężarki, w obu jednostkach Peugeota i Renault zastosowano podwójne filtry cząstek stałych.
Typowe usterki
Nabywca używanego 407 musi przygotować się na remont przedniego wielowahaczowego zawieszenia (koszt 1500-3000 zł). Zmorą Laguny są drobne usterki elektroniki pokładowej.
W niemieckich statystykach awaryjności oba modele wypadają fatalnie, rywalizując o ostatnie miejsca w rankingach dla poszczególnych przedziałów wiekowych. Zestawienia obejmują niestety wszystkie wersje nadwoziowe (coupe nie są wyodrębnione).
Co ciekawe - mizerne wyniki na papierze mają się nijak do opinii użytkowników. Zdecydowana większość właścicieli, z którymi rozmawialiśmy podczas przygotowywania materiału wyraża się o swoich samochodach w ciepłych słowach.
Renault Laguna Coupe (2008-)
Renault Laguna Coupe: wymiary
Dł./szer./wys.: 464/181/140 cmRozstaw osi: 269,5 cmPojemność bagażnika: 425 l
Renault Laguna Coupe: plusy
- Większość silników ma łańcuch rozrządu.
- Podstawowe silniki benzynowe dzięki turbodoładowaniu są oszczędne i dynamiczne.
- Niezła jakość wykonania.
Renault Laguna Coupe: minusy
- Utrudnione zajmowanie miejsc na tylnych siedzeniach.
Renault Laguna Coupe: polecany silnik
Wersja | 3.5 V6 |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 3498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Moc maksymalna | 238 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 330 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 245 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 10,0 |
Mocny i trwały benzynowy silnik 3.5 V6 jest wyposażony w łańcuch rozrządu.
Peugeot 407 Coupe (2004-2011)
Peugeot 407 Coupe: wymiary
Dł./szer./wys.: 482/187/140 cmRozstaw osi: 272,5 cmPojemność bagażnika: 465 l
Peugeot 407 Coupe: plusy
- Obszerne wnętrze.
- Bardzo mocne, choć kapryśne diesle 2.7 oraz 3.0 HDi.
- Bardzo przystępne ceny egzemplarzy używanych.
Peugeot 407 Coupe: minusy
- Drogie w serwisowaniu, wielowahaczowe zawieszenie przednie.
Peugeot 407 Coupe: polecany silnik
Wersja | 2.9 V6 |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2946 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Moc maksymalna | 211 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 290 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 235 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 10,2 |
Silnik jest wyposażony w pasek rozrządu. Nieźle znosi montaż instalacji LPG.
Werdykt
1. miejsce: Peugeot 407 Coupe
2. miejsce: Renault Laguna Coupe
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum