Wpadka Chińczyków w Euro NCAP. "Poduszkę wyrwało z mocowania"
Euro NCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych dziesięciu samochodów. Aż sześć z nich to konstrukcje chińskich producentów. Chińczykom tym razem powinęła się noga. Dwójce mocno wyczekiwanych przez polskich nabywców modeli Chery - Tiggo 7 i Chery Tiggo 8 – nie udało się zdobyć maksymalnego wyniku 5 gwiazdek. Problematyczne okazało się działanie poduszek powietrznych.

Tym razem Euro NCAP przeprowadziło testy bezpieczeństwa 10 modeli. Wśród rozbitych aut znalazły się chińskie:
- Lynk&Co 02 - nota ogólna 5 gwiazdek,
- Omoda 9 - nota ogólna 5 gwiazdek,
- ZEEKR 7X - nota ogólna 5 gwiazdek,
- Chery Tiggo 7 - nota ogólna 4 gwiazdek,
- Chery Tiggo 8 - nota ogólna 4 gwiazdek,
- MG 9 EV - nota ogólna 5 gwiazdek.
Oprócz nich, próby zderzeniowe przeszły też:
- Polestar 4 - nota ogólna 5 gwiazdek,
- Ford Tourneo (E)Courier - nota ogólna 4 gwiazdek,
- Hyundai Inster - nota ogólna 4 gwiazdek,
- Ford Puma Gen-E - nota ogólna 4 gwiazdek.
W tym przypadku część aut (np. Fordy), z uwagi na daty ich homologacji, testowana było w oparciu o starsze procedury, trudno więc zestawiać ich wyniki z najnowszymi konstrukcjami.
Omoda 9 na piątkę. Potknięcie Chery w testach NCAP
Z perspektywy polskich nabywców cieszy maksymalny pięciogwiazdkowy rezultat nowej Omody 9. Od czasu swojego kwietniowego debiutu na Poznań Motor Show topowy model chińskiego producenta znalazł już w Polsce ponad 220 nabywców!
Pięciogwiazdkowe wyniki testów zderzeniowych, jakimi pochwalić się mogą rozbijane niedawno MG HS czy Jaecoo 7 PHEV, dawały nadzieję, że kolejnym rodzinnym SUV-om z Chin również uda się zdobyć maksymalny wynik. Pod tym względem 4 gwiazdki, na jakie oceniono właśnie Chery Tiggo 7 i Chery Tiggo 8, można uznać za pewne rozczarowanie. Z drugiej strony, oba auta otrzymały dobre, równe noty we wszystkich ocenianych kategoriach.
Za ochronę dorosłych pasażerów przyznano im odpowiednio: 81 proc. punktów w przypadku większego Chery Tiggo 8 i 80 proc. dla mniejszego Chery Tiggo 7. W pozostałych ocenianych kwestiach auta otrzymały identyczne noty ogólne:
- 77 proc. punktów za ochronę dzieci,
- 80 proc. punktów za poziom zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu,
- 78 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwo.
4 gwiazdki w Euro NCAP dla Chery Tiggo 7 i Tiggo 8. Winne poduszki powietrzne
W tym przypadku, z uwagi na bliźniaczą konstrukcję, fizycznym testom zderzeniowym poddano jedynie Tiggo 7 (nie rozbito Chery Tiggo 8). Oba modele otarły się o maksymalny wynik 5 gwiazdek, ale ostateczną ocenę zaniżyło nieprawidłowe działanie dwóch poduszek powietrznych. Jako słabą oceniono ochronę prawej nogi kierowcy, bo chroniąca kończynę poduszka kolanowa "nie zadziałała prawidłowo".

Większa wpadka dotyczyła ochrony najmłodszych w przypadku zderzenia bocznego. Przeprowadzono aż dwa testy. W pierwszym poduszka mająca na celu chronić głowę nie napełniła się prawidłowo co "zmniejszyło jej zdolność do ochrony głowy dziecka". Sprawę zgłoszono producentowi i - po wprowadzeniu poprawek przez producenta - zdecydowano się powtórzyć próbę.
Niestety i tym razem poduszka nie zadziałała prawidłowo. Było nawet gorzej, bo kurtynowa poduszka powietrzna oderwała się od szyny mocującej i nie ochroniła w wystarczającym stopniu głowy manekina symulującego obecność 10-letniego dziecka.
Chociaż nagranie z wnętrza kabiny nie wskazuje na to, by poduszka faktycznie zerwała się z mocowania, jej kontakt z głową manekina rzeczywiście był minimalny. Stwierdzono też, że w tym konkretnym scenariuszu, odczyty przyspieszenia wskazały na "niedopuszczalnie wysokie wartości obrażeń".
Euro NCAP podkreśla, że zwróciło się do Chery z prośbą o "ponowną ocenę skuteczności systemu". Można więc zakładać, że wkrótce Chińczycy dokonają jego modernizacji.
Warto jednak podkreślić, że sama konstrukcja Chery Tiggo 7 i Chery Tiggo 8 w zakresie sztywności karoserii czy stref kontrolowanego zgniotu zapewnia bardzo dobry poziom zarówno pasażerom, jak i pieszym. Bardzo pozytywnie oceniono działanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa.