Czy można dostać mandat za jazdę w okularach przeciwsłonecznych?
Okulary przeciwsłoneczne przydadzą się nie tylko podczas wakacyjnych wyjazdów za miasto czy nad wodę, choć kierowcy korzystają z nich najczęściej właśnie w lecie, kiedy słońce jest z nami najdłużej. Wielu z nich zastanawia się jednak, czy ich noszenie za kierownicą jest zgodne z przepisami i czy w Polsce można za to dostać mandat? Co prawda konkretnych przepisów w tej kwestii nie ma, ale, w zależności od sytuacji, policjant może ją różnice ocenić i podciągnąć różne paragrafy w razie stworzenia zagrożenia.

Spis treści:
Oślepiające promienie słoneczne czy odblaski od mokrej nawierzchni mogą znacząco ograniczać widoczność, a tym samym zwiększać ryzyko wypadku. Z drugiej strony, zbyt przyciemnione szkła lub noszenie okularów w nieodpowiednich warunkach może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Jazda w okularach przeciwsłonecznych - co mówią przepisy?
W polskim prawie o ruchu drogowym nie znajdziemy bezpośrednich zapisów dotyczących noszenia okularów przeciwsłonecznych podczas prowadzenia pojazdu. Nie oznacza to jednak, że możemy bezkarnie zakładać dowolne okulary w każdych warunkach.
Przepisy wyraźnie wskazują, że kierowca musi mieć pełną kontrolę nad pojazdem i zapewnioną odpowiednią widoczność drogi oraz jej otoczenia. Jeśli więc policjant uzna, że nasze okulary przeciwsłoneczne ograniczają widoczność i stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa, może nałożyć mandat. Przykładem może być noszenie okularów z bardzo ciemnymi szkłami podczas zmierzchu, w tunelu czy przy zachmurzonym niebie.
Warto wiedzieć, że w niektórych krajach przepisy są bardziej restrykcyjne. Na przykład w Wielkiej Brytanii obowiązuje zakaz jazdy w okularach przeciwsłonecznych o zbyt dużym stopniu przyciemnienia (kategoria 4). Za złamanie tego przepisu grozi mandat w wysokości 100 funtów (około 510 zł).
Jakie okulary przeciwsłoneczne do jazdy autem?
Aby uniknąć problemów i jednocześnie zadbać o własne bezpieczeństwo, warto zainwestować w odpowiednie okulary przeciwsłoneczne do jazdy. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?
Przede wszystkim okulary powinny być wyposażone w filtr UV, który blokuje 100 proc. szkodliwego promieniowania ultrafioletowego. Szukaj oznaczeń "UV 400" lub "100 proc. UV protection" - tylko takie zapewnią pełną ochronę dla Twoich oczu.
Bardzo istotnym elementem jest również polaryzacja soczewek. Szkła polaryzacyjne eliminują odblaski powstające na mokrej nawierzchni, szybach innych pojazdów czy metalowych elementach. Dzięki temu kierowca lepiej widzi to, co dzieje się na drodze, zwłaszcza w słoneczne dni. Polaryzacja znacząco poprawia kontrast widzenia i zmniejsza zmęczenie oczu podczas długiej jazdy.
Jeśli chodzi o kolor soczewek, najlepsze do prowadzenia samochodu są szare lub brązowe. Szare redukują intensywność światła, nie zmieniając kolorów otoczenia, natomiast brązowe poprawiają kontrast, co jest pomocne przy słabym oświetleniu, na przykład podczas pochmurnych dni.
Ważna jest także kategoria przyciemnienia soczewek. Do jazdy samochodem najbardziej odpowiednie są okulary z kategorią filtra UV 2 lub 3. Należy unikać kategorii 4, która jest przeznaczona do ekstremalnych warunków oświetleniowych, takich jak wysokogórskie wyprawy. Okulary z kategorią 4 są zbyt ciemne do prowadzenia pojazdu i mogą znacząco ograniczać widoczność.
Nie bez znaczenia jest również konstrukcja okularów. Powinny one zapewniać dobrą ochronę boczną, aby światło słoneczne nie dostawało się z boku. Wiele nowoczesnych modeli ma odpowiednio szerokie zauszniki lub dodatkowe osłony, które skutecznie blokują światło padające z boku.
Kiedy lepiej zdjąć okulary przeciwsłoneczne w aucie?
Nawet najlepsze okulary przeciwsłoneczne powinny być używane z rozwagą. Istnieją sytuacje, w których noszenie ich jest niewskazane lub wręcz niebezpieczne:
- Podczas jazdy w tunelach - nagła zmiana oświetlenia wymaga szybkiej adaptacji wzroku, a ciemne okulary tylko ją utrudniają.
- O zmierzchu lub świcie - gdy światło naturalne jest już słabe, a dodatkowe przyciemnienie może znacząco ograniczyć widoczność.
- Podczas deszczu lub zachmurzenia - w takich warunkach przyciemnione szkła mogą jeszcze bardziej pogorszyć i tak ograniczoną widoczność.
- W nocy - noszenie okularów przeciwsłonecznych po zmroku jest nie tylko niekomfortowe, ale przede wszystkim niebezpieczne.
Warto mieć przy sobie zapasowe okulary o jaśniejszych soczewkach na wypadek zmiany warunków pogodowych. Dobrym rozwiązaniem są również okulary fotochromowe, które automatycznie dostosowują stopień przyciemnienia do natężenia światła.