LwG i inne gesty motocyklistów. Znasz je wszystkie?
Motocykliści to społeczność z własnymi kodami, tradycjami i sposobami komunikacji. Podczas gdy kierowcy samochodów mają do dyspozycji klakson, migacze i światła, motocykliści wykształcili język gestów, który pozwala im porozumiewać się na drodze bez słów. Niektóre z tych sygnałów są uniwersalne, inne są stosowane głównie na polskich drogach.

Spis treści:
Co oznacza skrót LwG?
Najbardziej rozpoznawalnym gestem w świecie jednośladów jest LwG - "lewa w górę". To klasyczne pozdrowienie motocyklistów, które polega na uniesieniu lewej dłoni podczas mijania się na drodze..
Dlaczego akurat lewa ręka? Powód jest prozaiczny - w krajach z ruchem prawostronnym lewa ręka jest ta, która znajduje się bliżej mijającego motocyklisty. Prawie każdy motocyklista zna ten kod, choć nie wszyscy go stosują. Najczęściej widzieć można go poza miastem, gdzie motocykliści mają więcej czasu na tego typu uprzejmości.
Gesty motocyklistów za granicą
Podczas gdy polscy motocykliści preferują uniesienie lewej dłoni, w innych krajach pozdrowienia wyglądają inaczej. W Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii motocykliści częściej kiwają głową - to bezpieczniejsze rozwiązanie, szczególnie w zakrętach, gdzie odrywanie ręki od kierownicy może być niebezpieczne.
Amerykańscy motocykliści z kolei często używają gestu dwóch palców skierowanych w dół - symbolizuje to dwa koła motocykla dotykające asfaltu.
Gesty komunikacyjne motocyklistów podczas jazdy w grupie
Motocykliści podróżujący w grupie mają do dyspozycji cały arsenał gestów komunikacyjnych. Machanie lewą ręką w górę i w dół oznacza polecenie zwolnienia z powodu zagrożenia z przodu. To sygnał, który może zapobiec wypadkowi - szczególnie ważny dla kierowców samochodów jadących za grupą motocyklistów.
Uniesiona ręka z wysuniętym jednym lub dwoma palcami to instrukcja dotycząca formacji jazdy - jeden palec oznacza jazdę w jednej kolumnie, dwa palce to jazda w dwóch kolumnach.
Jak motocykliści dziękują na drodze?
Motocykliści mają kilka sposobów na wyrażenie wdzięczności. Najczęściej stosowana jest uniesiona dłoń - podobnie jak wśród kierowców samochodów, ale ze względu na bezpieczeństwo coraz więcej motocyklistów stosuje gest wykonany nogą.
Motocykliści często ostrzegają się nawzajem o zagrożeniach na drodze. Pukanie w przednią część kasku to sygnał, że w pobliżu znajduje się patrol policji. Gest ten może być mylony z "pukaniem się w głowę".
Gesty motocyklistów w Polsce
Poklepywanie po zbiorniku paliwa to sygnał oznaczający konieczność zatankowania lub ogólnej przerwy. Kciuk przyłożony do kasku na wysokości ust oznacza pragnienie i chęć zatrzymania się na napój.
Wystawienie ręki z imitowaniem palcami migania to informacja dla kolegi, że jedzie z włączonym kierunkowskazem. To dlatego, że, w przeciwieństwie do samochodów, kierunkowskazy motocyklowe często nie wyłączają się automatycznie.
Sygnały motocyklistów dla kierowców samochodów
Nie wszystkie gesty motocyklistów są przeznaczone wyłącznie dla innych motocyklistów. Kierowcy samochodów powinni rozumieć podstawowe sygnały, szczególnie podczas jazdy za grupą jednośladów. Machanie ręką w dół to polecenie zwolnienia, które może oznaczać niebezpieczeństwo niewidoczne z perspektywy kierowcy samochodu.
Uniesiona ręka z gestem "jedź za mną" lub machanie w geście poganiania "wyprzedź mnie" to sygnały, które pomagają w upłynnieniu ruchu.
Historia gestów motocyklistów
Tradycja gestów motocyklistów sięga czasów, gdy motocykle nie były wyposażone nawet w kierunkowskazy. Wyprostowana ręka skierowana w lewo lub prawo oznaczała zamiar skrętu - podobnie jak w przypadku rowerzystów.
Dziś, w dobie interkomów i połączeń Bluetooth, komunikacja gestowa nie jest już koniecznością, ale tradycją.