Kupujemy używanego Fiata - poradnik kupującego
Z generacji na generację jakość Fiatów poprawia się, ale i tak należą one do grupy samochodów o najwyższym spadku wartości. Warto z tego skorzystać.
W latach osiemdziesiątych oryginalny, włoski Fiat był dla wielu Polaków nieosiągalnym szczytem marzeń i symbolem luksusu. Fiatami jeździli prominenci oraz sportowcy. Jako ciekawostkę można przypomnieć, że model Regata w wysokoprężnej wersji 1.9 D był główną nagrodą w ogólnopolskiej, telewizyjnej promocji zegarków Omega Constellation.
Jak ciepłe bułki
W latach dziewięćdziesiątych, dzięki zmianom systemu gospodarczego i odpowiedniej polityce cenowej, Fiat stał się autem popularnym, dostępnym na wyciągnięcie ręki. Salony włoskiej marki przeżywały prawdziwe oblężenie. Wystarczy tylko powiedzieć, że na pierwszą generację Bravo, dealerzy przyjmowali zaliczki jeszcze przed oficjalną premierą handlową. Punto było numerem jeden w ośrodkach szkolenia kierowców, a Cinquecento - najchętniej kupowanym fabrycznie nowym modelem na naszym rynku. Nie można także zapominać o entuzjastycznym przyjęciu budżetowych modeli Siena i Palio Weekend. Ich wielkie bagażniki były prawdziwą sensacją - przez pewien czas żaden z producentów nie proponował konkurencyjnego modelu.
Było, minęło...
Obecnie włoska marka walczy o każdego klienta. Paradoksalnie - spadek zainteresowania jest odwrotnie proporcjonalny do poprawy jakości. Z generacji na generację Fiaty są coraz lepsze ale - niestety - coraz droższe. Rządzący się stereotypami rynek jak na razie nie może tego zaakceptować, czego dowodem jest niezmienna od lat, bardzo wysoka utrata wartości. Używane Fiaty kosztują zwykle od 10 do 20% mniej niż konkurencyjne samochody niemieckie lub japońskie z tego samego rocznika.
Włoski potentat nie ma także szczęścia w eksperymentowaniu z innowacyjnymi modelami. Multipla II odniosła spektakularną porażkę, Idea w Polsce nie spełniła pokładanych w niej oczekiwań. Fiaskiem zakończyła się także reaktywacja modelu Croma.
Jedynie Sedici (bliźniak Suzuki SX4) przełamał złą passę nowatorskich modeli i do dziś znajduje się w ofercie.
Polowanie na okazje
Z obecnej sytuacji Fiata na rynku wtórnym, potencjalni nabywcy mogą się tylko cieszyć. Najstarsze Fiaty okazjami oczywiście nie są - trapią je problemy z korozją, mają szereg usterek instalacji elektrycznej oraz - w większości wypadków - mniejsze lub większe wycieki oleju. Ale modele wprowadzone na rynek po roku 2000 są już warte zainteresowania. Nie korodują, mimo zaawansowanego wieku długo zachowują mobilność.
Ciekawostka: kiedy w 2012 roku w ogłoszeniach pojawiło się zadbane Stilo Multiwagon 1.9 JTD z 2003 roku za 14 tys. zł (sprzedawał go pierwszy właściciel z pełną dokumentacją serwisową), po auto ustawiła się kolejka. Na nieszczęście dla oczekujących - bez specjalnego targowania się kupiła go pierwsza z umówionych na oględziny osób. Przypadek jest nam doskonale znany, ponieważ świadkiem całej sytuacji była przypadkowo jedna z osób pracujących w redakcji.
Co się sprzedaje?
Wśród samochodów, które utrzymują "osobowy" dział Fiata na powierzchni i nie zagrzewają zbyt długo miejsca w komisach z pewnością znajdują się kolejne generacje Punto, Panda II (trzecia generacja na razie nie powtórzyła jej sukcesu) i Bravo II - to nie tylko wyjątkowo ładny, ale także bardzo solidny samochód.
Na miano superprzeboju zasługuje oczywiście druga generacja Fiata 500. Auto jest samochodem niszowym, ale i tak podbiło praktycznie wszystkie liczące się rynki w Europie. Mocnym punktem w ofercie zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym jest model Doblo, ale ze względu na jego dostawczą naturę pominęliśmy go w zestawieniu (podobnie jak Qubo).
Bardzo dobrą opinią cieszą się wszystkie wersje wysokoprężne. W klasie "do dwóch litrów" diesle Fiata (JTD oraz M-Jet) są nawet uważane za lepsze niż diesle Volkswagena, których nieposzlakowaną opinię zepsuł fatalny 2.0 TDI PD.
Gdzie kupować?
Starsi użytkownicy Fiatów "na czarnych tablicach" to zazwyczaj osoby konserwatywne, które preferują tradycyjne nośniki ogłoszeń. Ich ofert należy szukać w lokalnych dziennikach lub telegazecie. Pierwszego właściciela Fiata, który nosi się z zamiarem wymiany swojego auta na nowszy model można czasem spotkać w komisie działającym przy autoryzowanym salonie sprzedaży tej marki.
Pewna pula wyselekcjonowanych ofert znajduje się na stronie Fiata: www.fiatautoexpert.pl. Niestety - nie jest zbyt obszerna (zazwyczaj mniej niż 100 ogłoszeń).
Na kolejnych podstronach prezentujemy najpopularniejsze używane Fiaty.
To bez wątpienia najbardziej popularny model Fiata na rynku wtórnym. Naszym zdaniem jest także najbardziej udanym modelem z gamy włoskiego producenta - nie boi się porównania z żadnym rywalem w swojej klasie. Podstawowe atuty Grande Punto to obszerne, wygodne wnętrze, dobre zabezpieczenie antykorozyjne, proste konstrukcyjnie, trwałe, a jednocześnie komfortowe zawieszenie i korzystna relacja ceny do oferowanej wartości. W 2009 roku samochód przeszedł lifting i otrzymał nową nazwę: Punto Evo. Różnice ograniczyły się do odświeżenia stylizacji i przekonfigurowania gamy silnikowej.
Fiat Grande Punto/Punto Evo: ocena*
☆☆☆☆☆
Fiat Grande Punto/Punto Evo: polecane silniki
- 1.4 8V (77 KM) - trwały silnik benzynowy, idealnie współpracuje z LPG.
- 1.3 M-JET (75 KM) - wyjątkowo oszczędny, niestety ma słabe osiągi.
- 1.9 M-JET (120 KM) - doskonały, dynamiczny i oszczędny turbodiesel. W salonie była to bardzo droga wersja.
Jakością wykończenia ustępuje niemieckim i japońskim rywalom, ale pod względem niezawodności zupełnie nie ma się czego wstydzić. Na dodatek można go kupić okazyjnie tanio. To przestronne auto gwarantuje także dużą przyjemność z jazdy. W ciągu całego okresu produkcji samochód nie przeszedł żadnej poważnej modyfikacji. Nic dziwnego - stylizacja nadwozia i wnętrza jest udana. Bravo bazuje na rozwiązaniach technicznych Stilo. Niemal w całości wykorzystuje np. jego tanie w naprawach zawieszenie. Jeśli ktoś szuka auta kompaktowego w rozsądnej cenie - Bravo jest jedną z najlepszych propozycji.
Fiat Bravo II: ocena*
☆☆☆☆☆
Fiat Bravo II: polecane silniki:
- 1.4 16V (90 KM) - oszczędna jednostka benzynowa. Z powodzeniem można ją przerobić na LPG.
- 1.6 M-Jet (105-120 KM) - oszczędny silnik wysokoprężny o zadowalających osiągach.
- 1.9 M-Jet (120 KM) - z tym silnikiem Bravo jest dynamiczne i wciąż mało pali.
W początkowym okresie produkcji ten mały, ale bardzo funkcjonalny samochód był prawdziwą rewelacją. Dziś, na rynku wtórnym ma wielu groźnych konkurentów. I nie chodzi bynajmniej o jakość wykonania, ale o ilość miejsca we wnętrzu i właściwości jezdne. Na dodatek okazuje się, że używane Pandy są stosunkowo drogie. To dobry samochód, ale naszym zdaniem warto dopłacić i kupić Punto. Panda doczekała się kilku wersji specjalnych. Najciekawsze to 4x4 i Cross. Obie mają dołączany napęd na tylne koła, przy czym druga jest dodatkowo tuningowana optycznie. Rolę modelu flagowego w gamie pełni Panda 100 HP (1.4 100 KM).
Fiat Panda II: ocena*
☆☆☆☆☆
Fiat Panda II: polecane silniki:
- 1.2 8V (60 KM) - ten silnik wytrzyma wszystko. Jest trwały i wystarczająco dynamiczny.
- 1.3 M-Jet (70 KM) - do Grande Punto ta jednostka jest nieco zbyt słaba, ale w Pandzie sprawdza się idealnie. Co więcej - gwarantuje wyższy komfort jazdy niż silnik benzynowy 1.2.
Ten model jest owocem współpracy Fiata i Suzuki. Wyróżnia się bardzo wysoką jakością montażu, choć same materiały wykończeniowe mogłyby być lepsze. Zaletą Fiata Sedici jest wysoki prześwit i napęd na cztery koła (stale napędzana jest oś przednia, tylna dołącza się w chwili uślizgu kół przednich). Jeśli ktoś ma dosyć zimowych problemów z trakcją, a nie stać go na pełnowymiarowego SUV-a - trafił idealnie. Auto jest stosunkowo tanie w zakupie i tanie w utrzymaniu. Wersje benzynowe praktycznie w ogóle się nie psują. Diesle - również są trwałe, choć nabywca musi się przygotować na wymianę sprzęgła czy turbosprężarki.
Fiat Sedici: ocena*
☆☆☆☆
Fiat Sedici: polecane silniki
- 1.6 16V (107-120 KM) - ten silnik nie jest przesadnie oszczędny, ale imponuje trwałością i niezawodnością.
- 1.6 DDiS (90 KM) - bardzo oszczędny, szkoda tylko, że występuje w konfiguracji z przednim napędem.
- 1.9 DDiS (120 KM) - dynamiczny, trwały, konfigurowany z napędem 4WD.
W konkursie na najbardziej niedoceniany samochód na rynku, Croma jest pretendentem do nagrody głównej. To wyjątkowo pakowane auto zbudowane przez Fiata na podwoziu Opla Vectry C jest dobrze zabezpieczone przed korozją, doskonale wyciszone i świetnie wyposażone. Pod względem awaryjności nie odbiega od przeciętnej. A mimo tego - nie cieszy się specjalnym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Ale dla potencjalnych kupujących to dobrze - za 25 tys. zł można kupić bezwypadkowy egzemplarz w idealnym stanie. Na rynku dominują wersje wysokoprężne (M-Jet). Silniki benzynowe były tylko uzupełnieniem oferty.
Fiat Croma II: ocena*
☆☆☆☆
Fiat Croma II: polecane silniki
- 1.9 M-Jet (120 KM) - optymalna propozycja, ma wystarczające osiągi.
- 1.9 M-Jet (150 KM) - najczęściej spotykana jednostka w autach po liftingu.
- 2.4 M-Jet (200 KM) - to bardzo dynamiczny silnik, niestety sporo pali. Wynika to z faktu, ze jest konfigurowany z automatem.
* ☆ niepolecany; ☆☆ warunkowo godny zainteresowania; ☆☆☆ godny zainteresowania; ☆☆☆☆ polecany; ☆☆☆☆☆ szczególnie polecany
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet Climbing - TEST
Używane: Fiat Bravo II, Seat Leon II - OPINIE
W ogłoszeniach pojawia się coraz rzadziej, ale piszemy o nim, ponieważ jest youngtimerem w bardzo atrakcyjnej cenie. To samochód awaryjny, ale tani w serwisowaniu - bazuje na konstrukcji Fiata Tipo. Uwaga na egzemplarze powypadkowe - elementy do napraw przedniej części auta są trudno dostępne.
Fiat Coupe: ocena*
☆☆☆
Fiat Coupe: polecane silniki
- 1.8 16V (131 KM)
- 2.0 16V (139 KM)
- 2.0 20V T (220 KM)
To jeden z najlepszych samochodów rodzinnych - ma 6 miejsc, jest tani w eksploatacji i bardzo stabilnie się prowadzi. Niestety - wygląd jego nadwozia (zarówno przed, jak i po liftingu) nie podoba się potencjalnym nabywcom - stąd niskie ceny egzemplarzy używanych. Jeśli ktoś nie jest przesadnym estetą - może się jednak skusić.
Fiat Multipla: ocena*
☆☆☆
Fiat Multipla: polecane silniki
- 1.9 JTD - polecamy wszystkie wersje mocy tego diesla.
Fiat Linea bazuje na modelu Grande Punto. Producent nieznacznie przestylizował przód samochodu. W porównaniu z hatchbackiem zmieniło się także wnętrze (m.in. nad zestawem wskaźników pojawił się nowy daszek). To zdecydowanie największy i najwygodniejszy samochód w segmencie aut miejskich przerobionych na "limuzyny". Odradzamy egzemplarze z początkowego okresu produkcji: użytkownicy reklamowali, że podczas jazdy ściągają w lewo, mają problemy z instalacją elektryczną (samoczynnie rozładowuje się akumulator). Auto jest mimo wszystko atrakcyjną propozycją na rynku wtórnym, ponieważ większość egzemplarzy ma autentyczne, małe przebiegi.
Fiat Linea: ocena*
☆☆☆
Fiat Linea: polecane silniki
- 1.4 8V (77 KM) - podstawowa, ale atrakcyjna propozycja. Idealna do LPG.
- 1.3 M-Jet (90 KM) - w aucie tej wielkości nadaje się raczej tylko do miasta.
- 1.6 M-Jet (105 KM) - najlepszy silnik do Linei: ekonomiczny i dynamiczny.
Na polskim rynku ten oryginalny model bazujący na podwoziu Punto nie cieszył się zbytnią popularnością. Z tego powodu w 2007 roku Fiat wycofał go z krajowej oferty. W ogłoszeniach dominują egzemplarze z prywatnego importu. Nie należy się jednak ich obawiać - są na ogół w dobrym stanie. Idea to bardzo funkcjonalny samochód miejski, który w ostateczności możne pełnić rolę auta rodzinnego. Bezpośrednią konkurencję tworzą m.in. Audi A2, Mercedes A oraz Opel Meriva. Jeśli komuś zależy na prestiżu, może sięgnąć po bliźniaka Idei - Lancię Musę. Zaletą Idei jest wysoka jakość wykonania. Wadą - mizerne właściwości jezdne. W mieście się tego nie odczuwa, ale na trasie auto prowadzi się fatalnie.
Fiat Idea: ocena*
☆☆☆
Fiat Idea: polecane silniki
- 1.3 JTD (70 KM) - bardzo ekonomiczny silnik, niestety ledwo radzi sobie z tym autem.
- 1.9 JTD (100 KM) - bardzo udany turbodiesel z wtryskiem common rail.
To bez wątpienia jeden z najbardziej udanych Fiatów ostatnich lat. Bazuje na podwoziu Pandy, ale zapewnia znacznie wyższy komfort jazdy (oczywiście dla dwóch osób) i lepiej trzyma się drogi. Nadwozie jest świetnie zabezpieczone przed korozją, a jakość wykonania - wzorowa. Imponuje także wyposażenie i dbałość o wykończenie detali. Samochód jest na rynku już ponad 5 lat, dzięki czemu ceny egzemplarzy używanych stały się bardziej przystępne. Zdecydowana większość egzemplarzy ma autentyczne małe przebiegi i znajduje się w dobrym stanie. Używany Fiat 500 jest zdecydowanie bezpieczniejszym zakupem niż jego naturalny rywal: Mini. Włoska propozycja wygrywa pod względem zaplecza serwisowego i kosztów ewentualnych napraw. Niemieckie auto zdecydowanie lepiej się prowadzi.
Fiat 500: ocena*
☆☆☆
Fiat 500: polecane silniki
- 1.2 (69 KM) - tani, trwały.
- 1.4 (100 KM) - dynamiczny.
- 1.3 M-Jet (75 KM) - oszczędny. Uwaga, wersja 95 KM ma DPF.
* ☆ niepolecany; ☆☆ warunkowo godny zainteresowania; ☆☆☆ godny zainteresowania; ☆☆☆☆ polecany; ☆☆☆☆☆ szczególnie polecany
Używany Fiat Multipla (1998-2010) - OPINIE
W dzisiejszych czasach ten samochód jest już po prostu przestarzały, ale jeśli ktoś szuka czegoś taniego i podróżuje głównie w pojedynkę, na krótkich dystansach, Seicento okaże się wystarczające. W 2005 r. auto przeszło niewielki lifting i przemianowano je na Fiata 600. To jednak wciąż ta sama konstrukcja. Mimo technicznej prostoty, na rynku zdarzają się bogato wyposażone wersje ze wspomaganiem kierownicy, elektrycznie sterowanymi szybami, a nawet z klimatyzacją. Auto jest tak tanie w naprawach, że nawet wyjątkowy pechowiec nie będzie ponosił wielkiego ryzyka w chwili zakupu. Wymiana sprzęgła kosztuje tu mniej niż 500 zł, a wymiana uszczelki pod głowicą 800 zł. Największy problem sprawiają połączenia elektryczne oraz śniedziejące zamki. Jeśli ktoś używa wyłącznie pilota, w razie zużycia baterii może się nie dostać do auta...
Fiat Seicento/600: ocena*
☆☆☆
Fiat Seicento/600: polecane silniki
- Jest tylko jedna sensowna wersja: 1.1 (54 KM).
Zaprojektowane po niemiecku, doskonale wyposażone Stilo miało być rewolucją w gamie Fiata. Wyniki sprzedaży nie spełniły jednak oczekiwań włoskiego producenta. Jedną z przyczyn ograniczonej popularności była dość wysoka cena. Do wyboru są trzy wersje nadwozia: 3d, 5d oraz kombi (Multiwagon). Polecamy tę ostatnią - jest bardzo praktyczna, ma nawet przesuwaną tylną kanapę. Przeciętne wyniki w rankingach bezawaryjności należy brać z przymrużeniem oka. Włoski samochód jest relatywnie trwały i tani w naprawach. Na dodatek nie rdzewieje. Nieporozumieniem jest jedynie sportowa wersja Abarth. Ognisty temperament pięciocylindrowego silnika 2.4 (170 KM) studzi fatalna, zautomatyzowana skrzynia biegów Selespeed.
Fiat Stilo: ocena*
☆☆☆
Fiat Stilo: polecane silniki
- 1.2 16V (80 KM) - bardzo ekonomiczny silnik benzynowy, gwarantuje wystarczające osiągi.
- 1.9 JTD (115 KM) - udany turbodiesel z wtryskiem common rail.
Do typowo miejskiego hatchbacka Palio, oferowanego na wybranych rynkach, Fiat dokleił olbrzymi bagażnik i tak powstała Siena. Mimo niezbyt udanych proporcji nadwozia, samochód cieszył się w Polsce olbrzymim wzięciem - był tani, pakowny i dość wysoko zawieszony, co idealnie sprawdza się na naszych drogach. W 2002 roku Siena doczekała się modernizacji i zmiany nazwy na Albea. W 2005 roku Fiat po raz drugi zmodernizował model. Równolegle z sedanem Siena, Fiat oferował także wersję kombi (pod nazwą Palio Weekend). Samochód był modernizowany w 1999 roku, ale utrzymał swoją nazwę aż do końca produkcji. My szczególnie polecamy właśnie Palio Weekend - to tani, bardzo pakowny samochód, o doskonałym zapleczu serwisowym. Szkoda, że w ofercie zabrakło diesli.
Fiat Siena/Albea: ocena*
☆☆
Fiat Siena/Albea: polecane silniki
- 1.2 16V (73 KM) - trwały, dobrze współpracuje z instalacjami LPG.
- 1.6 16V (101 KM) - dynamiczny, ale paliwożerny.
Kiedyś - najpopularniejszy samochód w Polsce. Dziś - aktor drugiego planu. Wciąż można polecić ten model, choć nabywca musi się przygotować na zmagania z korozją połączeń gwintowych i śniedziejącymi wiązkami elektrycznymi. W 2003 roku samochód przeszedł niewielki lifting, który nie wpłynął jednak na ogólną jakość.
Fiat Punto II: ocena*
☆☆☆
Fiat Punto II: polecane silniki
- 1.2 8V (60 KM)
- 1.2 16V (80-82 KM)
Marea (podobnie jak bliźniacze konstrukcje Bravo I i Brava) to idealne auta dla osób, które mają do wydania kilka tysięcy złotych i szukają praktycznego środka transportu. Wszystkie trzy modele są nieźle zabezpieczone przed korozją i doskonale zaopatrzone w tanie części zamienne. Polecamy egzemplarze z końcówki produkcji.
Fiat Marea: ocena*
☆☆
Fiat Marea: polecane silniki
- 1.2 16V (80-82 KM)
- 1.9 JTD (100-105 KM)
* ☆ niepolecany; ☆☆ warunkowo godny zainteresowania; ☆☆☆ godny zainteresowania; ☆☆☆☆ polecany; ☆☆☆☆☆ szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik; zdjęcia: archiwum, Fiat