Fiat Sedici 2.0 Multijet 4x4 Emotion - test

Fiat Sedici nie jest nowością i nie wyróżnia się na tle rywali, ale w trudnych warunkach pokazuje swoje mocne strony.

Motor

Fiat Sedici (bliźniacza konstrukcja z Suzuki SX4) to już rynkowy weteran, który zadebiutował w 2005 roku. Wtedy nikt jeszcze nie słyszał o miejskich crossoverach, takich jak Nissan Juke czy Opel Mokka, które obecnie podbijają rynek.

Na tle najnowszych modeli Fiata (Panda, 500L) kokpit Sedici prezentuje się archaicznie. Jest za to czytelny i banalnie prosty w obsłudze.Motor

Z racji swojego wieku Sedici dosyć blado wypada na tle młodszych i efektownych rywali. Ale to, co jest pozornie jego słabością, okazuje się atutem. Prosta konstrukcja, brak zaawansowanych systemów wspierania kierowcy, czytelny i łatwy w obsłudze kokpit czynią Fiata autem przyjaznym użytkownikowi.

Każdy kierowca, zwłaszcza w zimowych warunkach, doceni napęd na 4 koła i mocnego, 2-litrowego diesla. To zdecydowanie najmocniejsze punkty Sedici. Przeniesienie napędu ma 3 tryby pracy. W pierwszym moment obrotowy trafia tylko na przednią oś. W drugim, automatycznym, następuje samoczynne dołączenie tylnej osi w przypadku uślizgu przednich kół. Trzeci to stały napęd 4x4 (w proporcjach 50-50), który można wykorzystywaćdo prędkości 60 km/h. System prosty,ale w większości przypadków codziennejeksploatacji zupełnie wystarczający.

Drugi istotny atut Sedici to silnik. Diesel o mocy 135 KM w stosunkowo niedużym i lekkim (1370 kg) aucie czyni je wyjątkowo dynamicznym. Jednostka Multijet charakteryzuje się świetną reakcją na dodanie gazu, płynnie rozwija moc i jest oszczędna. Można nawet powiedzieć, że silnik jest zbyt mocny jak na ten model.

Sedici 4x4 z silnikiem wysokoprężnym w topowej wersji Emotion kosztuje 80 tys. złotych. To spora kwota, którą może jeszcze rekompensować poziom wyposażenia standardowego. Aktualnie ten model oferowany jest w cenie promocyjnej, która wynosi 79 000 zł.

Fiat Sedici 2.0 Multijet 4x4 Emotion

Fiat Sedici 2.0 Multijet 4x4 Emotion (czytaj artykuł)

System nawigacji firmy Bosch (ekran 5-calowy) wymaga 2500 zł dopłaty.Motor
Fiat Sedici 2.0 Multijet 4x4 EmotionMotor
Plus za podgrzewanie foteli, minus za skokową regulację oparcia.Motor
Na tle najnowszych modeli Fiata (Panda, 500L) kokpit Sedici prezentuje się archaicznie. Jest za to czytelny i banalnie prosty w obsłudze.Motor
Kontrolka na prędkościomierzu informuje o trybie pracy napędu 4x4.Motor
Poj. bagażnika wynosi 270 litrów. To wynik porównywalny z Punto (275 l).Motor
135-konny diesel to aż nadto. Sedici jest wyjątkowo dynamiczne i daje dużo frajdy z jazdy.Motor
Fiat Sedici 2.0 Multijet 4x4 EmotionMotor

Fiat Sedici 2.0 Multijet 4x4 Emotion: plusy

  • właściwości jezdne i skuteczny napęd 4x4,
  • dynamiczna i oszczędna jednostka napędowa,
  • poręczność w ruchu miejskim.

Fiat Sedici 2.0 Multijet 4x4 Emotion: minusy

  • niewielka pojemność bagażnika,
  • przeciętna przestronność kabiny,
  • jednoosiowa regulacja kolumny kierownicy,
  • cena zakupu.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1956 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
135 KM/3500
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1500
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Napęd
4x4
Poj. bagażnika (min./maks.)
270/670 l
Opony
205/60 R16
Długość/szerokość/wysokość
412/176/162 cm
Rozstaw osi
250 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,2 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
7,0/4,6/5,4
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
8,0/6,0
Cena
80 000 zł

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas