Używane: Fiat Multipla, Honda FR-V
Multipla i FR-V to jedyne na rynku minivany z trzema fotelami z przodu. Choć są krótkie, zapewniają miejsce dla sześciu osób. Który robi to lepiej?
Skoro z tyłu można wygospodarować trzy miejsca, dlaczego by nie zrobić tego także z przodu? Takie pytanie prawdopodobnie zmotywowało inżynierów Fiata do stworzenia współczesnej generacji Multipli (samochód o tej nazwie produkowano już w latach 1956-1969).
Skutkiem tego był zaprezentowany w 1998 r. nietypowy, sześciomiejscowy minivan z trzema oddzielnymi fotelami zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie. Multipla szokowała odbiorców nietypowym układem przednich świateł i wnętrzem, które wyglądało, jakby ktoś bezładnie rzucił instrumenty pokładowe na deskę rozdzielczą. Mimo to, na lifting zdecydowano się dopiero w 2004 r., dodając Multipli przód inspirowany Fiaema Idea. Wnętrze pozostało dziwaczne aż do końca produkcji w 2010 r.
Na tym tle historia Hondy FR-V jest prosta: debiut w 2004 r., koniec produkcji - w 2009 r., a jedyną istotną innowacją było wprowadzenie silnika Diesla w 2005 r. Obydwa auta nie doczekały się następców, a vany w układzie 3 + 3 okazały się ślepą ścieżką w historii motoryzacji. Dlaczego?
Zabierz te łokcie!
Obydwa samochody wyróżnia niewielka długość i znaczna szerokość. W tej ostatniej kategorii lepszy okazuje Fiat, który jest o 6 cm szerszy. FR-V ma za to o 19 cm dłuższe nadwozie, dzięki czemu łatwiej jest wozić z tyłu dzieci i nie kopią one butami w oparcia przednich foteli.
Jednak trzyosobowy przedni rząd okazuje się w obu przypadkach dyskusyjnym pomysłem. Z tyłu pasażerowie mogą jechać we względnym bezruchu. Z przodu to niemożliwe, bo kierowca podczas jazdy musi obsługiwać choćby dźwignię biegów czy przyciski na konsoli. A wtedy łokcie środkowego pasażera zaczynają przeszkadzać. Ponadto osoba siedząca centralnie nie bardzo ma co zrobić z nogami. To głównie problem pasażera Hondy, ale i we Fiacie nie jest za dobrze. Jeśli w którymś aucie da się realnie jechać w szóstkę - jest to Fiat, w którym środkowy fotel z przodu jest trochę cofnięty. Jednak taka konfiguracja to ostateczność. Wyróżniający punkt obu aut, czyli centralny fotel z przodu, nie jest tak funkcjonalny, jak obiecywali producenci.
FR-V natomiast mile zaskakuje znakomitym systemem chowania tylnych foteli w podłogę. Na tle Multipli wygląda to jak science-fiction, bo żeby uzyskać we Fiacie płaską podłogę, fotele można tylko postawić w pionie, ewentualnie wymontować, co wymaga sporej siły fizycznej. A co potem z nimi zrobić?
Diesle: popularność czy jakość?
Za sprawą wysokich cen i bardzo dużej akcyzy, popularność FR-V z dieslem jest ograniczona. Zaledwie połowa ogłoszeń dotyczy samochodów z silnikiem 2.2 i-CTDi. Odradzamy zakup pojazdu świeżo sprowadzonego - na dzień dobry trzeba będzie oddać urzędowi celnemu prawie 19% jego wartości. Wśród ofert sprzedaży Multipli sytuacja jest już bardziej standardowa - trzy na cztery auta to diesle 1.9 JTD. Chociaż diesel Hondy (autorska konstrukcja japońska) zasłynął ze świetnych osiągów i niezawodności, Fiat bardzo niewiele mu ustępuje, a przy tym jest oszczędniejszy i dużo lepiej zaopatrzony w części.
Problem braku zamienników nie ogranicza się do silnika: konieczność wymiany np. przednich amortyzatorów w FR-V zmusi właściciela do wizyty w ASO (w hurtowniach są tylko tylne),podczas gdy do Multipli da się kupić prawie wszystko.
Wygraną Fiata w tym starciu pieczętuje różnica w cenach na rynku wtórnym. Multiplę z lat 2004 -2006 można kupić za 12-15 tys. zł. Na Hondę z podobnych roczników trzeba wydać dwa, a nawet trzy razy więcej. Nawet mając na uwadze wyższą niezawodność Hondy, trudno uzasadnić taką dopłatę.
Fiat Multipla FL (2004-2010)
Fiat Multipla FL: wymiary
Dł./szer./wys.: 409/187/169 cmRozstaw osi: 267 cmPoj. bagażnika: 430-1900 l
Fiat Multipla FL: plusy
- duża szerokość wnętrza,
- bardzo atrakcyjne ceny na rynku wtórnym,
- udany diesel 1.9 JTD
Fiat Multipla FL: minusy
- nie da się schować foteli w podłogę,
- kierownica się łuszczy,
- na tablicy przyrządów panuje chaos.
Polecany silnik | 1.9 JTD |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1910 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 |
Moc maksymalna | 115 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 205 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 176 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,4 |
Honda FR-V (2004-2009)
Honda FR-V: wymiary
Dł./szer./wys.: 428/181/161 cmRozstaw osi: 268 cmPoj. bagażnika: 440-1050 l
Honda FR-V: plusy
- świetny diesel,
- wyjątkowo przemyślny system składania foteli,
- wysoka niezawodność i jakość wykończenia.
Honda FR-V: minusy
- niemiłosiernie wysokie ceny na tle rywali,
- słabe zaopatrzenie w części zamienne,
- wysoka akcyza (2.2).
Polecany silnik | 2.2 i-CTDi |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2204 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 340 Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 187 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,4 |
Werdykt
1. miejsce: Fiat Multipla
2. miejsce: Honda FR-V
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum