Używane: Fiat Multipla, Honda FR-V

Multipla i FR-V to jedyne na rynku minivany z trzema fotelami z przodu. Choć są krótkie, zapewniają miejsce dla sześciu osób. Który robi to lepiej?

Motor
Lepiej skupić się na jeździe niż na patrzeniu na deskę rozdzielczą. I tak nie sposób się w niej zorientować.Motor

Skoro z tyłu można wygospodarować trzy miejsca, dlaczego by nie zrobić tego także z przodu? Takie pytanie prawdopodobnie zmotywowało inżynierów Fiata do stworzenia współczesnej generacji Multipli (samochód o tej nazwie produkowano już w latach 1956-1969).

Skutkiem tego był zaprezentowany w 1998 r. nietypowy, sześciomiejscowy minivan z trzema oddzielnymi fotelami zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie. Multipla szokowała odbiorców nietypowym układem przednich świateł i wnętrzem, które wyglądało, jakby ktoś bezładnie rzucił instrumenty pokładowe na deskę rozdzielczą. Mimo to, na lifting zdecydowano się dopiero w 2004 r., dodając Multipli przód inspirowany Fiaema Idea. Wnętrze pozostało dziwaczne aż do końca produkcji w 2010 r.

Uporządkowana i ładna, a przy tym lepiej wykończona: deska Hondy wygląda jak z auta premium.Motor

Na tym tle historia Hondy FR-V jest prosta: debiut w 2004 r., koniec produkcji - w 2009 r., a jedyną istotną innowacją było wprowadzenie silnika Diesla w 2005 r. Obydwa auta nie doczekały się następców, a vany w układzie 3 + 3 okazały się ślepą ścieżką w historii motoryzacji. Dlaczego?

Zabierz te łokcie!

Obydwa samochody wyróżnia niewielka długość i znaczna szerokość. W tej ostatniej kategorii lepszy okazuje Fiat, który jest o 6 cm szerszy. FR-V ma za to o 19 cm dłuższe nadwozie, dzięki czemu łatwiej jest wozić z tyłu dzieci i nie kopią one butami w oparcia przednich foteli.

Jednak trzyosobowy przedni rząd okazuje się w obu przypadkach dyskusyjnym pomysłem. Z tyłu pasażerowie mogą jechać we względnym bezruchu. Z przodu to niemożliwe, bo kierowca podczas jazdy musi obsługiwać choćby dźwignię biegów czy przyciski na konsoli. A wtedy łokcie środkowego pasażera zaczynają przeszkadzać. Ponadto osoba siedząca centralnie nie bardzo ma co zrobić z nogami. To głównie problem pasażera Hondy, ale i we Fiacie nie jest za dobrze. Jeśli w którymś aucie da się realnie jechać w szóstkę - jest to Fiat, w którym środkowy fotel z przodu jest trochę cofnięty. Jednak taka konfiguracja to ostateczność. Wyróżniający punkt obu aut, czyli centralny fotel z przodu, nie jest tak funkcjonalny, jak obiecywali producenci.

FR-V natomiast mile zaskakuje znakomitym systemem chowania tylnych foteli w podłogę. Na tle Multipli wygląda to jak science-fiction, bo żeby uzyskać we Fiacie płaską podłogę, fotele można tylko postawić w pionie, ewentualnie wymontować, co wymaga sporej siły fizycznej. A co potem z nimi zrobić?

Diesle: popularność czy jakość?

Za sprawą wysokich cen i bardzo dużej akcyzy, popularność FR-V z dieslem jest ograniczona. Zaledwie połowa ogłoszeń dotyczy samochodów z silnikiem 2.2 i-CTDi. Odradzamy zakup pojazdu świeżo sprowadzonego - na dzień dobry trzeba będzie oddać urzędowi celnemu prawie 19% jego wartości. Wśród ofert sprzedaży Multipli sytuacja jest już bardziej standardowa - trzy na cztery auta to diesle 1.9 JTD. Chociaż diesel Hondy (autorska konstrukcja japońska) zasłynął ze świetnych osiągów i niezawodności, Fiat bardzo niewiele mu ustępuje, a przy tym jest oszczędniejszy i dużo lepiej zaopatrzony w części.

Problem braku zamienników nie ogranicza się do silnika: konieczność wymiany np. przednich amortyzatorów w FR-V zmusi właściciela do wizyty w ASO (w hurtowniach są tylko tylne),podczas gdy do Multipli da się kupić prawie wszystko.

Wygraną Fiata w tym starciu pieczętuje różnica w cenach na rynku wtórnym. Multiplę z lat 2004 -2006 można kupić za 12-15 tys. zł. Na Hondę z podobnych roczników trzeba wydać dwa, a nawet trzy razy więcej. Nawet mając na uwadze wyższą niezawodność Hondy, trudno uzasadnić taką dopłatę.

Fiat Multipla FL (2004-2010)

Multipla nie bazuje na żadnym innym modelu Fiata – to samochód opracowany od zera. Mimo to, zaopatrzenie w części jest zupełnie dobre, a ceny – realistyczne. Kompletne sprzęgło z kołem dwumasowym do 1.9 JTD kosztuje 2100 zł, zestaw rozrządu – 400 zł.Motor

Fiat Multipla FL: wymiary

Dł./szer./wys.: 409/187/169 cmRozstaw osi: 267 cmPoj. bagażnika: 430-1900 l

Fiat Multipla FL: plusy

  • duża szerokość wnętrza,
  • bardzo atrakcyjne ceny na rynku wtórnym,
  • udany diesel 1.9 JTD

Fiat Multipla FL: minusy

  • nie da się schować foteli w podłogę,
  • kierownica się łuszczy,
  • na tablicy przyrządów panuje chaos.
Każdy pasażer ma pas trzypunktowy. Ręczny: po lewej od kierowcy.Motor
W złożonym fotelu centralnym znajdują się uchwyty na kubki.Motor
Bagażnik ma od 430 do 1900 litrów. Środkowe fotele z przodu i z tyłu można złożyć, uzyskując podłokietniki.Motor
Polecany silnik
1.9 JTD
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1910 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Moc maksymalna
115 KM
Maksymalny moment obrotowy
205 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,4

Honda FR-V (2004-2009)

Podobnie jak Fiat, także Honda nie jest pochodną innego, popularniejszego modelu. Skutek? Słabe zaopatrzenie w części zamienne. A jeśli już są dostępne, kosztują sporo, np. zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym za... 4300 zł!Motor

Honda FR-V: wymiary

Dł./szer./wys.: 428/181/161 cmRozstaw osi: 268 cmPoj. bagażnika: 440-1050 l

Honda FR-V: plusy

  • świetny diesel,
  • wyjątkowo przemyślny system składania foteli,
  • wysoka niezawodność i jakość wykończenia.

Honda FR-V: minusy

  • niemiłosiernie wysokie ceny na tle rywali,
  • słabe zaopatrzenie w części zamienne,
  • wysoka akcyza (2.2).
Z przodu trzem osobom będzie niewygodnie, środkowy fotel jest za wąski.Motor
Pod centralnym fotelem z przodu kryje się mały schowek.Motor
Rewelacja – nie trzeba niczego wymontowywać, fotele wystarczy schować w podłogę.Motor
Polecany silnik
2.2 i-CTDi
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2204 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
140 KM
Maksymalny moment obrotowy
340 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,4

Werdykt

1. miejsce: Fiat Multipla

Tym autem naprawdę da się pojechać w sześć osób (choć bez wygód). Do zwycięstwa przyczyniły się też atrakcyjne ceny rynkowe i szeroki wybór części.Motor

2. miejsce: Honda FR-V

Jej mocne strony to dynamiczny diesel, niezawodność i przemyślny system składania foteli. Jednak kosztuje krocie i jest bardzo słabo zaopatrzona w zamienniki.Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas