Reklama

Mazda

Mazda działa w Polsce od 2008 roku. /123RF/PICSEL
Mazda to japońskie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe. 
Dawne motto marki: „zoom-zoom” oznacza przyjemność z jazdy. Nowa wersja hasła przewodniego firmy brzmi: „zrównoważony zoom-zoom”. Podkreśla zaangażowanie koncernu w dbanie o środowisko.

Historia Mazdy

Mazda ma siedzibę w Hiroszimie. Koncern został założony przez Jurijo Matsudę w 1920 roku. Na początku przedsiębiorstwo nosiło nazwę Toyo Cork Kogyo. Działalność rozpoczęło od wytwarzania obrabiarek.

Pierwsze pojazdy Mazda zaczęła produkować w roku 1931. To wtedy powstały ich charakterystyczne trójkołowe, małe bagażówki zwane Mazda-go, będące połączeniem elementów samochodowych i motocyklowych.

W pierwszym roku wyprodukowano zaledwie 66 egzemplarzy pojazdów. Wzrost popularności Mazda-go spowodował jednak zwiększenie produkcji, a nawet eksport do Chin. 5 lat później Mazda obniżyła spalanie w swoich autach aż o 30%.

W roku 1934 koncern przyjął nazwę Mazda, która nawiązuje do nazwiska twórcy przedsiębiorstwa (w 1984 w Japonii ustanowiono nazwę Matsuda) oraz staroperskiego bóstwa Ahura-Mazdy. Wtedy też powstało pierwsze logo firmy.

Rok 1940 przyniósł prototyp samochodu marki Mazda. Jednak z powodu wojny na pewien czas wstrzymano jego produkcję.

Momentem przełomowym dla Mazdy był rok 1960, kiedy to zaprezentowano samochód osobowy typu kei-car Mazda R360. Wielki sukces tego auta sprawił, że japońska firma podpisała kontrakty z niemieckimi koncernami motoryzacyjnymi. Umowa z NSU Motorenwerke AG pozwoliła Maździe wykupić od tej firmy licencję na silnik Wankla, w który przedsiębiorstwo wyposażyło później wiele swoich produktów.

W 1963 roku Mazda świętowała wypuszczenie na rynek milionowego auta.

Po 4 latach na rynku pojawił się Cosmo Sports 110S, pierwszy samochód japońskiej firmy z silnikiem rotacyjnym pod maską. W roku 1971 koncern sprzedał 200 000 pojazdów z takimi silnikami. Ze względu na rozrastanie się firmy na całym świecie, w latach 80. przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Mazda Motor Corporation.

Rok 1992 to kolejny przełom w historii Mazdy. Firma przyjęła Kartę Środowiska Naturalnego Mazdy. Tym samym zwiększyła swoje zaangażowanie w dbanie o środowisko naturalne.

Firma może pochwalić się również certyfikatem jakości ISO 9001.

W 2008 roku przedstawiono nową generację Mazdy 3, a Mazda 2 została nagrodzona tytułem „Światowego Samochodu Roku 2008”.

Mazda w Polsce

Polskie przedstawicielstwo Mazdy otworzono w 2008 roku w Warszawie. Na terenie naszego kraju działa 11 sieci sprzedaży marki. Filia w Warszawie jest częścią struktury Mazda Motor Europe.

Mazda – popularne modele

Wśród najpopularniejszych aut marki Mazda są samochód osobowy klasy aut miejskich, Mazda Demio, znany na świecie jako Mazda 2, oraz auto osobowe klasy kompaktowej Mazda 3. Chętnie kupowany jest również model Mazda CX-5, czyli auto osobowe typu SUV klasy średniej. A wielbiciele crossoverów na pewno pamiętają kompaktową Mazdę X-30.

Temat Mazda znajdziesz również w serwisie:

Wiadomości

Wideo