Które marki robią najlepsze samochody? Wpadka za wpadką
Lexus, Nissan i Hyundai to zdaniem firmy analitycznej J.D. Power trójka marek, których pojazdy gwarantują klientom największy poziom zadowolenia z wyboru konkretnego modelu w trzy miesiące od zakupu nowego samochodu. Dla porównania, o największych rozczarowaniach mówić można w przypadku Infiniti, Volvo i Audi.

Spis treści:
Takie wnioski płyną z najnowszego badania satysfakcji amerykańskich klientów przeprowadzonego przez cenioną firmę analityczną J.D. Power - U.S. Initial Quality Study (IQS).
W jego najnowszej edycji badano poziom satysfakcji klientów w 90 dni od wyjechania nowym autem z salonu. Amerykańskie badanie nie wystawia zbyt pochlebnych not wielu cenionym na polskim rynku producentom. Bardzo słabo oceniono m.in. nowe Mazdy, Volkswageny czy Audi.
Najlepsze marki samochodów. Z których aut kierowcy są zadowoleni?
Najnowsza edycja badania bazuje na ankietach od 92 694 użytkowników nowych samochodów zebranych między czerwcem 2024 roku a majem 2025. Użytkownicy aut poproszeni zostali o opisanie swoich doświadczeń z pojazdem po pierwszych trzech miesiącach eksploatacji. Pod uwagę brano m.in. częstotliwość pojawiania się usterek czy jakość obsługi serwisowej.
Sama ankieta zawiera aż 227 pytań podzielonych na 10 różnych kategorii. Użytkownicy proszeni są m.in. o ocenę systemów infotainment, bezpieczeństwa, napędowego, a także oświetlenia czy np. ergonomii. Co najważniejsze, zawiera ona również pytania dotyczące usterek i jakości napraw w ASO.
Na tej podstawie powstaje cykliczny ranking najbardziej godnych polecenia marek, których wybór gwarantuje nabywcy najwyższy poziom zadowolenia z nowego pojazdu. Co z niego wynika?
Usterkowość nowych samochodów. Jest lepiej niż przed rokiem
Ocena poszczególnej marki czy modelu bazuje na liczbie problemów zgłoszonych przez właścicieli na 100 pojazdów. Oznacza to, że im niższy wskaźnik, tym wyższy poziom zadowolenia nabywcy i szeroko rozumiana jakość auta.
Dobra wiadomość jest taka, że w porównaniu z ubiegłoroczną edycją raportu ta ostatnia odrobinę się poprawiła. W badaniu IQS 2024 na 100 zarejestrowanych nowych aut statystycznie przypadały 194 zgłoszone przez nabywców problemy. Tegoroczna średnia jest nieco lepsza i wynosi 192.
Co wkurza klientów nowych aut? Dotykowe ekrany to zły pomysł
Za większość problemów zgłaszanych przez użytkowników (42,6 na 100 zarejestrowanych pojazdów) odpowiadają pokładowe systemy inforozrywki i ich skomplikowana obsługa z poziomu ekranów dotykowych. Obsługa podstawowych funkcji, jak np. klimatyzacji czy radia z poziomu dotykowego ekranu centralnego nastręcza kierowcom dużych trudności zwłaszcza, że wiele systemów nie grzeszy płynnością działania, a ich obsługa nie jest intuicyjna.
Chociaż klienci uważają, że większe ekrany dotykowe są wizualnie atrakcyjne, ich funkcjonalność w pojeździe jest coraz większym źródłem frustracji
Kierowcy często narzekają też na niewystarczającą liczbę schowków i uchwytów na kubki. Ogromna liczba użytkowników nowych aut zauważa, że producenci samochodów nie nadążają za nowymi modami.
Chodzi np. o to, że coraz większa liczba kierowców, zamiast z jednorazowych kubków, korzysta z bidonów i butelek na napoje, których nie są w stanie pomieścić standardowe uchwyty.
Lexus i Hyundai miażdżą konkurencję. Europa daleko w tyle
Średnia liczba problemów dla wszystkich poddanych badaniu marek samochodów wynosiła 192 na 100 zarejestrowanych pojazdów. Na tym tle bardzo pozytywnie wyróżniają się Lexus (166 problemów/100 zarejestrowanych) i Nissan (169 zgłoszonych problemów na 100 zarejestrowanych). Na podium znalazł się jeszcze Hyundai z wynikiem 173 problemów.
Biorąc pod uwagę marki dostępne w Europie, wynikami poniżej średniej pochwalić się też mogą m.in.:
- Jaguar (175),
- Honda (179),
- Kia (181),
- Jeep (186),
- Subaru (187),
- Porsche (188).
Dziesiątka najbardziej problematycznych marek samochodów według IQS 2025:
- Mercedes-Benz (210),
- Chrysler (213),
- Mini (218),
- RAM (218),
- Mitsubishi (222),
- Mazda (225),
- Volkswagen (225),
- Infiniti (242),
- Volvo (258),
- Audi (269).