Największe spadki sprzedaży w 2025 r. Na czele Mazda, Tesla i Porsche
Od wielu miesięcy branża motoryzacyjna na całym świecie przeżywa kryzys. Spadające zyski i coraz większa konkurencja z Chin sprawia, że wielu producentów samochodów w niedalekiej przyszłości będzie musiało masowo zwalniać pracowników i szukać zupełnie nowych sposobów na podbicie serc konsumentów. Chociaż polski rynek aut osobowych wzrósł w 2025 r. o 4 proc., nie wszystkie marki mają powody do zadowolenia.

W skrócie
- Kryzys branży motoryzacyjnej pogłębia się na świecie i w Europie, a wielu producentów notuje spadek sprzedaży w wyniku rosnącej konkurencji z Chin.
- Największy spadek liczby rejestracji samochodów w Europie zanotowała Tesla, a w Polsce Mazda, mimo że lokalnie rynek aut osobowych wzrósł o 4 proc.
- Coraz więcej marek odnotowuje poważne straty zarówno w Polsce, jak i w Europie, co zmusza je do zmian strategii i dopasowania do wymagań konsumentów.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Na europejskim rynku dzieje się ostatnio bardzo dużo i nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała się poprawić. Spory udział w narastającym kryzysie ma ekspansja wschodnich marek, które szturmem zdobyły serca klientów ze Starego Kontynentu. Najnowsze dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar oraz europejskiego stowarzyszenia ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) nieco się różnią, a producenci notujący największy spadek rejestracji w Polsce nie znajdują się nawet w pierwszej dziesiątce największych przegranych w całej Europie.
10 marek samochodów, które zaliczyły najwyższy spadek rejestracji w Europie
Wyniki przedstawione przez ACEA obejmują kraje Unii Europejskiej, państwa EFTA oraz Wielką Brytanię i dotyczą okresu od początku roku do końca kwietnia. Zaskoczenia nie ma - niechlubne pierwsze miejsce należy do Tesli, która odnotowała spadek na poziomie aż 38,3 proc. Drugie miejsce zajęło Mitsubishi z wynikiem -34,3 proc., a na najniższym stopniu podium - ex aequo - uplasowały się Fiat i Seat, oba z wynikiem -22,1 proc.
Warto zaznaczyć, że rynek motoryzacyjny na Starym Kontynencie zanotował spadek o 0,4 proc., do poziomu 4 495 087 nowych rejestracji.

Ranking 10 marek z najwyższym spadkiem liczby pierwszych rejestracji w Europie:
- Tesla: -38,3 proc.
- Mitsubishi: -34,3 proc.
- Fiat i Seat: po -22,1 proc.
- Porsche: -19,6 proc.
- Citroen: -16,3 proc.
- Suzuki: -15,9 proc.
- Opel/Vauxhall: -15,3 proc.
- Honda: -12,4 proc.
- Volvo: -11,6 proc.
- Toyota: -8,3 proc.
Te marki zaliczyły największy spadek w Polsce
Dane Samar obejmują pierwsze pięć miesięcy 2025 r. Niezagrożonym liderem pozostaje Toyota z wynikiem 38 819 pierwszych rejestracji. Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda (23 928), a trzecie miejsce przypadło Volkswagenowi - 17 129. Ciekawostką jest fakt, że wiodąca marka w Polsce znalazła się w niechlubnym rankingu europejskich przegranych.

Początek 2025 r. okazał się łaskawy dla rynku nowych samochodów, który odnotował wzrost na poziomie 4 proc., osiągając wynik nieco ponad 235 tys. aut. Na czele rankingu największych spadków pierwszych rejestracji znajduje się Mazda z wynikiem -55,1 proc. Drugą pozycję zajmuje Tesla, której sprzedaż na całym świecie zaczyna szorować po dnie (-27,2 proc.), a pierwszą trójkę uzupełnia Porsche (-25,9 proc.).
Ranking 10 marek z najwyższym spadkiem liczby pierwszych rejestracji w Polsce:
- Mazda: -55,1 proc.
- Tesla: -27,2 proc.
- Porsche: -25,9 proc.
- Suzuki: -19 proc.
- Opel: -17,5 proc.
- Toyota: -12,8 proc.
- Citroen: -9,6 proc.
- Seat: -6,8 proc.
- Skoda: -6,6 proc.
- Hyundai: -3,8 proc.
Producenci samochodów odnotowują bolesne upadki
Piętrzą się problemy Mitsubishi i Fiata, które - choć uplasowały się wysoko w europejskim rankingu - nie znalazły się w polskim zestawieniu. Obaj producenci w kraju nad Wisłą odnotowali wyraźne spadki wynoszące odpowiednio -39,4 proc. i -36,3 proc., a liczba pierwszych rejestracji nie przekroczyła progu 1 tys. W pierwszych pięciu miesiącach Mitsubishi zanotowało 588 pierwszych rejestracji, a Fiat - 713.
Zaskoczeniem z pewnością jest również obecność Toyoty na 10. pozycji w europejskim zestawieniu, mimo że od lat jest liderem na rodzimym rynku. Spadające słupki sprzedażowe potwierdzają, że sytuacja w branży motoryzacyjnej jest niepewna, a producenci muszą wprowadzić istotne zmiany nie tylko dostosowując modele do norm emisji spalin, ale przede wszystkim odpowiadając na aktualne potrzeby konsumentów. To może pozwolić skutecznie przyblokować dalszą ekspansję marek z Państwa Środka.