Jak rozłożyć mandat na raty i czy to w ogóle możliwe?

Anna Jabłońska-Adamska

Oprac.: Anna Jabłońska-Adamska

Nowy taryfikator mandatów przewiduje wyższe niż wcześniej kary za wiele wykroczeń drogowych. Niektóre z nich mogą być tak dużym obciążeniem dla domowego budżetu, że jednorazowa spłata okazuje się nierealna. Jak rozłożyć mandat na raty i czy to w ogóle jest możliwe?

Jak rozłożyć mandat na raty? Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że to możliwe. Trzeba jednak złożyć odpowiedni wniosek i mieć solidne argumenty.
Jak rozłożyć mandat na raty? Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że to możliwe. Trzeba jednak złożyć odpowiedni wniosek i mieć solidne argumenty.PIOTR JEDZURA/REPORTEREast News

Wyższe kary za wykroczenia drogowe sprawiły, że wielu kierowców ma problem z uregulowaniem należności. Nowy taryfikator mandatów wszedł w życie w styczniu 2022 roku. Razem z nim wzrosła między innymi maksymalna stawka mandatu za wykroczenia drogowe — i to sporo, bo z 500 zł na 5000 zł. W związku z tym za przekroczenie prędkości do 10 km/h zapłacimy w roku 2023 tylko 50 zł mandatu, ale już jazda ponad 70 km/h za szybko będzie nas kosztować 2500 zł, a nawet 5000 zł, jeśli ponownie popełnimy ten błąd. Czy możliwe jest rozłożenie wysokiego mandatu na raty?

Jak zapłacić mandat i ile jest na to czasu?

Ile jest czasu na zapłacenie mandatu? Wszystko zależy od sposobu jego wystawienia. Mandat kredytowany to mandat wydawany osobie ukaranej za potwierdzeniem odbioru, czyli na przykład w wyniku przeprowadzonej kontroli drogowej.

Po wystawieniu takiego mandatu ukarany ma 7 dni na jego opłacenie. Z kolei mandat zaoczny wystawiany jest sprawcy, którego nie zastano na miejscu popełnienia wykroczenia, jednak nie zachodzi wątpliwość co do jego osoby. Mandat pozostawia się w takim miejscu, w którym ukarany będzie mógł go odebrać lub doręczany jest przez właściwy organ. Jeśli ktoś został ukarany mandatem zaocznym, na jego zapłacenie ma 14 dni.

W jaki sposób można zapłacić mandat? W zasadzie są trzy sposoby:

  • Po wystawieniu mandatu i jego przyjęciu możemy wykonać transakcję bezgotówkową bezpośrednio u funkcjonariusza. Oznacza to, że możemy od razu uiścić należność, opłacając mandat na przykład przy pomocy karty płatniczej.
  • Możemy dokonać wpłaty należności w placówce pocztowej lub innym punkcie płatniczym.
  • Należność można też uregulować przy pomocy przelewu, z wykorzystaniem systemu bankowości online.

Jak zapłacić mandat przelewem? Kolejne kroki

Prostym i popularnym sposobem na opłacenie mandatu, jest dokonanie przelewu. Trzeba to jednak zrobić w odpowiedni sposób. Po zalogowaniu do bankowości internetowej musimy wybrać opcję "Przelew do Urzędu Skarbowego", a w polu formularza wybrać "Mandaty". Miejscowość Urzędu Skarbowego to "Opole", a nazwa "Pierwszy Urząd Skarbowy". Dlaczego właśnie takie dane są poprawne? Od dnia 1 stycznia 2016 roku zadania związane z poborem należności, wynikających z grzywien, które zostały nałożone w drodze mandatu karnego, przejął Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Kolejny krok to wpisanie kwoty mandatu i podanie numeru PESEL jako identyfikatora. Pole "Okres rozliczenia" powinno pozostać puste. Jako identyfikację zobowiązania należy wpisać serię i numer mandatu. Gdy już uzupełnimy wszystkie pola, zatwierdzamy przelew.

Jak zapłacić mandat? Istnieje kilka sposobów uregulowania należności.123RF/PICSEL

Jak rozłożyć mandat na raty i czy to w ogóle możliwe?

Zdarza się, że wysokość mandatu przekracza aktualne możliwości finansowe osoby ukaranej. Prawo przewiduje wówczas możliwość odroczenia płatności lub nawet rozłożenia zobowiązania na raty. W tym celu jednak należy w określonym czasie złożyć odpowiedni wniosek.

Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, muszą najpierw wnieść opłatę skarbową w wysokości 10 zł na rachunek Urzędu Skarbowego w Opolu. W opisie przelewu należy wpisać swoje imię, nazwisko i numer PESEL, a także wskazać, że to opłata od decyzji o rozłożeniu mandatu na raty. Takiej opłaty nie muszą wnosić osoby, które dołączą do wniosku aktualne zaświadczenie o korzystaniu z pomocy społecznej z tytułu ubóstwa.

Wniosek o odroczenie terminu zapłaty wraz z wymaganymi dokumentami można złożyć osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika, ale też przesłać je pocztą lub w sposób elektroniczny. Online można to zrobić za pośrednictwem ePUAP lub na portalu eUrząd Skarbowy. Warto przy tym wiedzieć, że to Centrum Mandatowe w Nysie (woj. opolskie), z siedzibą przy ul. Moniuszki 9-10, obsługuje mandaty z całego kraju. Co należy dołączyć do wniosku? To oświadczenie o stanie majątkowym, dowód zapłaty opłaty skarbowej w kwocie 10 zł, kopię odcinka C otrzymanego mandatu i kopie dokumentów, które potwierdzają na przykład sytuację zdrowotną czy zawodową danej osoby.

Każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie, więc samo złożenie wniosku nie gwarantuje, że mandat rzeczywiście będzie można rozłożyć na raty. Wniosek musi mieć bowiem dobre uzasadnienie. Powinien się w nim także znaleźć proponowany plan spłaty mandatu.

Czytaj też: 

Zobacz też: 

Kierowca lamborghini ukarany mandatem i 15 punktami karnymi. Jechał ponad 220 km/hPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas