Ograniczenia prędkości w Polsce. Jaka dopuszczalna, żeby nie było mandatu?
Prawo o ruchu drogowym w Polsce nakłada na kierowców obowiązek poruszania się z określoną prędkością. Ograniczenia obowiązują na każdym z rodzaju dróg, także na autostradach. Za przekroczenie limitów przewidziane mandaty od momentu zmiany taryfikatora są naprawdę ogromne. Warto więc co jakiś czas przypomnieć sobie ograniczenia prędkości w Polsce. Nie tylko na autostradach, ale także w terenie zabudowanym czy na drogach ekspresowych, gdzie na kierowców czekają różne pułapki.
Wszystkie ograniczenia prędkości na naszych drogach definiuje art. 20. i 21. Dziennika Ustaw - Prawo o ruchu drogowym. W tych znajdują się wszystkie możliwe warianty, które uwzględniają nie tylko rodzaj dróg, ale również pojazdów czy maszyn. Stąd ograniczenia prędkości w Polsce to długa lista wymagań, z którym muszą zaznajomić się kierowcy.
Ustawa o drogach publicznych opisuje zasady dotyczące poruszania się w określonym miejscu, dlatego inna będzie odpowiedź, ile można jechać na autostradzie, a jaka obowiązuje prędkość w terenie zabudowanym. Ograniczenia prędkości w Polsce według rodzaju trasy zostały podzielone na:
- autostrady;
- drogi ekspresowe dwujezdniowe,
- drogi ekspresowe jednojezdniowe;
- drogi dwujezdniowe o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu;
- teren zabudowany;
- wszystkie pozostałe drogi (np. nieutwardzone drogi gruntowe).
Ograniczenia prędkości mają zupełnie inne zadanie niż tylko bycie sposobem na łatanie dziury budżetowej mandatami za przekroczenie limitów. Przede wszystkim liczy się utrzymanie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu oraz ochrona środowiska.
Co mówią przepisy o prędkości na autostradzie? Ustawa o drogach publicznych definiuje ograniczenia na podstawie rodzaju pojazdów. Ile można jechać na autostradzie? Dla samochodów osobowych, motocykli oraz pojazdów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 ton ustawodawca wprowadził maksymalną prędkość 140 km/h.
Ograniczenia prędkości na autostradzie zupełnie inaczej prezentują się dla pojazdów powyżej 3,5 ton. Te mogą jechać na autostradzie z maksymalną prędkością 80 km/h. Z kolei autobusy spełniające dodatkowe warunki techniczne określone w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia mogą jechać autostradą z prędkością do 100 km/h.
Prędkość w terenie zabudowanym dotyczy tych miejsc, gdzie wokół drogi znajduje się zabudowa miejska, wiejska lub przemysłowa i jednocześnie panuje tam wzmożony ruch pojazdów i pieszych. Ile można jechać w terenie zabudowanym? Samochody osobowe, motocykle ciężarowe do 3 ton, autobusy i pozostałe pojazdy mogą jechać maksymalnie 50 km/h.
Ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym obejmuje również limity w strefach zamieszkania. Te najczęściej stanowią osiedla domów jednorodzinnych czy osiedla mieszkaniowe. Prędkość w terenie zabudowanym w tych strefach przez całą dobę to maksymalnie 20 km/h dla wszystkich rodzajów pojazdów.
Zupełnie inaczej wyglądają ograniczenia prędkości w Polsce, kiedy wyjeżdżamy poza teren zabudowany. Tu różnice w limitach determinują ponownie rodzaj pojazdu oraz kategoria drogi. Ile można jechać na drodze ekspresowej jednojezdniowej? W przypadku pojazdów jak samochody osobowe, motocykle i pojazdy ciężarowe o masie całkowitej do 3,5 t to maksymalnie 100 km/h.
Ile można jechać na drodze ekspresowej dwujezdniowej? Dla tej samej kategorii pojazdów ograniczenie prędkości to 120 km/h. Na pozostałych drogach ograniczenia prędkości poza terenem zabudowanym dla osobówek czy motocykli to 90 km/h.
Prędkość poza terenem zabudowanym to osobna kategoria dla autobusów o dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 t oraz wyposażone w ogranicznik prędkości do 100 km/h. Te na drogach ekspresowych jedno i dwujezdniowych mogą jechać maksymalnie 100 km/h.
Pozostały pojazdy i zespoły pojazdów poza terenem zabudowanym na drodze ekspresowej jedno i dwujezdniowej obowiązują ograniczenia prędkości do 80 km/h. Na zwykłych drogach poza zabudowanym terenem maksymalna prędkość to 70 km/h.
Aktualny taryfikator mandatów za zbyt "ciężką nogę" oraz lekceważenie ograniczenia prędkości to bolesna dla portfela kierowcy lekcja. Już za przekroczenie limitu do 10 km/h siedzącemu za kierownicą grozi 50 zł kary. W przypadku przekroczenia prędkości o 30 km/h wysokość mandatu to już 400 zł. Najwyższe mandaty za przekroczenie prędkości są za:
- przekroczenie prędkości o 31-40 km/h: 800 zł (lub 1600 zł w przypadku recydywy, czyli popełnienia tego samego wykroczenia w ciągu 2 lat);
- przekroczenie prędkości o 41-50 km/h: 1000 zł (lub 2000 zł w przypadku recydywy jw.);
- przekroczenie prędkości o 51-60 km/h: 1500 zł (3000 zł w przypadku recydywy);
- przekroczenie prędkości o 61-70 km/h: 2000 zł (4000 zł w przypadku recydywy).
Najwyższy mandat za przekroczenie prędkości dotyczy sytuacji, kiedy kierowca lekceważy ograniczenia prędkości o ponad 70 km/h. Tu mandat to 2500 zł. Oczywiście w przypadku recydywy i popełnienia tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat mandat to 5000 zł.
CZYTAJ TAKŻE:
Cztery najważniejsze znaki drogowe. Każdy kierowca musi je znać
Zmiany w punktach karnych. Nie wszystkim kierowcom skasują się po roku
Nowa "broń" drogówki. Możesz przechytrzyć policjantów i też ją mieć