Nowe drogi w Polsce. Kolejne kilometry oddane w 2024 roku
Oprac.: Andrzej Zasadni
Polska to obecnie ogromny, drogowy plac budowy. Do 2030 roku powstać ma nad Wisłą 1443,4 km dróg szybkiego ruchu i autostrad. Część odcinków została oddana do użytku w kończącym się 2024 roku. Kierowcy mają powody do radości, bo trasy otwierają możliwości szybkiego i bezproblemowego przemieszczania się. Nie można więc już z gorzką ironią pisać, że polskie drogi są tak dobre, że aż pękają z dumy. Oto nowe drogi w Polsce, które powstały w 2024 roku.
Spis treści:
Rozkopane województwa. Nowe drogi na Dolnym Śląsku, w Małopolsce i na Podkarpaciu
Na drogach Dolnego Śląska dzieje się naprawdę sporo. W tym roku zakończona została budowa drogi ekspresowej S3. W lipcu do użytku oddano 16-kilometrową nową trasę. To ostatni odcinek S3, który pozwolił połączyć Polskę z północy na południe. W realizacji pozostaje ponad 46-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, który jest jeszcze na etapie prac projektowych.
Nowe drogi w 2024 to gigantyczne inwestycje w Małopolsce. Od połowy roku udostępniono kierowcom trzy bardzo istotne odcinki w ciągu DK47, DK28 i S7. Do tego jeszcze węzeł w Gaju i kładka w Głogoczowie. Od poniedziałku 23 grudnia kierowcy mogą korzystać z Północnej Obwodnicy Krakowa (POK/S52) oraz drogi ekspresowej S7 z północy miasta do Widomej. Dzięki tym dwóm odcinkom sytuacja komunikacyjna w aglomeracji krakowskiej może ulec znacznej poprawie.
Podróż w Tatry od 2024 roku jest znacznie bardziej przyjemna. Wszystko dzięki otwarciu 16-km, dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 47, tzw. nowej Zakopiankiz Rdzawki do Nowego Targu w Małopolsce. W województwie na początku grudnia GDDKiA oddała także dwa kilometry nowiutkiej obwodnicy Oświęcimia. To część większej, 9-kilometrowej drogi, która połączy DK44 z ekspresową S1. W Małopolsce nowe drogi to także te mniejsze inwestycje, co nie znaczy, że mniej istotne. To chociażby otwarcie węzła na Zakopiance w Gaju z ponad 120-metrowym wiaduktem łączącym ul. Widokową i Zadziele czy oddanie do użytku 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami.
Nowe drogi na Podkarpaciu to przede wszystkim wielka rozbudowa kolejnych odcinków trasy Via Carpatia i nowych obwodnic miast. Kierowcy korzystają z 896 km dróg krajowych, a kolejne 96 km jest w realizacji. Najbardziej spektakularna to oczywiście budowa drogi ekspresowej S19 z projektem dwunawowego tunelu.
Nowe drogi na północy kraju
W województwie kujawsko-pomorskim w 2024 roku zrealizowano kilka ważnych inwestycji na drogach krajowych. Pod koniec kwietnia zakończyła się przebudowa drogi nr 91z okolic Świecia do Chełmna (z wyłączeniem mostu na Wiśle). Droga została wzmocniona i zyskała m.in. dodatkowy pas ruchu (2+1). Niemal w tym samym czasie zakończono remont ponad 3-kilometrowego odcinka DK80 w Górsku i Przysieku.
Na Pomorzu największa inwestycja to obecnie obwodnica Trójmiasta. Zanim jednak kierowcy będą cieszyć się z tego odcinka, GDDKiA zajęło się przebudową DK22. Kierowcy już bez problemów mogą korzystać z 22,5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 22 między Chojnicami i Czerskiem. W ramach prac rozebrano starą, betonową nawierzchnię i zastąpiono ją nową o mocniejszej konstrukcji, dostosowanej do nośności 11,5 t/oś. Przebudowany odcinek jest fragmentem drogi prowadzącej od przejścia granicznego z Niemcami w Kostrzynie do granicy z Obwodem Królewieckim w Grzechotkach.
W zachodniopomorskim trwa realizacja drogi ekspresowej S3. Na Pomorzu Zachodnim trwa budowa dwóch fragmentów tej trasy: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Tymczasem 17 grudnia otwarta została obwodnica Gryfina. To jednojezdniowa droga klasy GP o długości 5,6 km. Wcześniej DK31 prowadziła głównymi ulicami tego miasta. Teraz trasa obwodowa omija je od wschodu, wyprowadzając z centrum ruch tranzytowy. Dzięki niej kierowcy jadący od Szczecina w kierunku Chojny nie muszą już przejeżdżać przez ulice Gryfina.
W woj. warmińsko-mazurskim kierowcy od sierpnia mogą korzystać z 13-kilometrowej drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo. W ramach inwestycji, wartej ponad 625 mln zł, powstało 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej i ok. 3 km jednojezdniowej obwodnicy Mrągowa w ciągu DK16 i DK59.
Nowe drogi w centrum Polskie oddane w 2024 roku
Centralna część naszego kraju również jest wielkim drogowym, placem budowy. W tym roku udostępniono kierowcom dwa odcinki autostrady A2, Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe. W środę, 18 grudnia, do dyspozycji kierowców oddano ostatni, niespełna 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Siedlcami. Jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w 2025 roku trasa zostanie wydłużona do Białej Podlaskiej.
W województwie świętokrzyskim oddano do użytkowania odcinek obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Z kolei nowe drogi w lubuskimto zapowiedź nadchodzących zmian. Do użytku zostanie oddanych kilka obwodnic oraz nowy most na rzece Bóbr. Po drugiej stronie kraju, w województwie lubelskim, trwa prace nad budową obwodnicy Chełma w ciągu S12, a na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu S19 trwa dobudowa drugiej jezdni. Na wschodzie kraju powstaje też autostrada A2 - realizowane są trzy odcinki od Malinowca do Białej Podlaskiej.
Na Podlasiu niemal ukończona jest droga ekspresowa S61. Ta to część trasy Via Baltica w Polsce. Jej otwarcie planowano na koniec 2024 roku, całość jednak zostanie udostępniona w 2025. Droga ekspresowa S61 ma niespełna 220 km i przebiega przez trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie. W mijającym roku wydłużono ją o kolejne 49 km. W ramach budowy obwodnicy Łomży w czerwcu oddano do ruchu węzeł Łomża Zachód na istniejącej DK61. Druga jezdnia, a tym samym cała obwodnica, ma być gotowa w drugiej połowie 2025 roku.
Nowe drogi w województwie opolskim to również rozbudowa infrastruktury. Jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w województwie opolskim jest budowa drogi ekspresowej S11. Cała ekspresówka ma być gotowa do 2030 roku. Pokonanie samochodem trasy ze Śląska do Kołobrzegu zajmie wtedy nieco ponad 5 godzin.