Nowe drogi w Polsce. W Świętokrzyskim budują trasy za 5 miliardów złotych
Realizacja najważniejszych inwestycji drogowych w województwie świętokrzyskim nabiera tempa. Łączna wartość obecnych prac przekracza 5 miliardów złotych, a na horyzoncie widnieje wiele nowych odcinków, które znacznie usprawnią komunikację w regionie. Sprawdźmy, które z projektów są już zaawansowane, a które dopiero zaczynają się realizować.
Rok 2024 był owocny dla mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego, gdyż obwodnica miasta została oddana do użytku, przynosząc ulgę kierowcom. W tym rejonie trwa budowa drugiego odcinka obwodnicy Morawicy, która stanowi ważne połączenie z Kielcami i innymi miastami regionu. Projekt przewiduje wybudowanie trasy o długości 8,5 km, której zakończenie planowane jest na rok 2026. Kluczowym elementem tej inwestycji będą estakady nad rzeką Morawką oraz Czarną Nidą, które zapewnią także przejścia dla zwierząt.
Obwodnica Wąchocka, przebiegająca wzdłuż DK42, to kolejna inwestycja, której realizacja wkracza w decydującą fazę. Zaawansowanie prac wynosi już 65%, a kierowcy mogą korzystać z niektórych fragmentów trasy. Docelowo nowa, dwujezdniowa droga o długości 11,7 km ominie Wąchock, zapewniając lepszy przepływ ruchu. Dzięki tej inwestycji wzrośnie komfort podróży na trasie do województwa łódzkiego, a także bezpieczeństwo dla pieszych i zwierząt, dla których przewidziano liczne przepusty.
Budowa obwodnicy Opatowa to kolejny istotny projekt drogowy w Polsce, którego zakończenie planowane jest na 2025 rok. Prace nad 11,5-kilometrowym odcinkiem w ramach drogi krajowej DK9 i S74 są już zaawansowane w 70%. Z ponad 14 obiektów mostowych i wiaduktów, większość jest już gotowa, a kolejne warstwy asfaltu pokrywają trasę. Obwodnica Opatowa, razem z nowym łącznikiem północnym, który ma połączyć tę trasę z DK74, ma stać się strategicznym elementem infrastruktury drogowej regionu.
Droga ekspresowa S74 to ogromne przedsięwzięcie, które w całości zrewolucjonizuje transport między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Obecnie realizowane są sześć odcinków tej trasy, o łącznej długości 104 km. Trwają prace nad dokumentacją projektową oraz uzyskiwanie decyzji na rozpoczęcie robót budowlanych na nowych odcinkach, m.in. Mniów - Kielce oraz Łagów - Opatów. Najdłuższy, 30-kilometrowy odcinek z Cedzyny do Łagowa, również jest w fazie projektowania, a jego zakończenie przewidziano na 2028 rok.
Most przez Wisłę w Sandomierzu to jeden z najbardziej oczekiwanych projektów w regionie. Trwają prace nad rozbudową istniejącej przeprawy, która po zakończeniu inwestycji stanie się dwujezdniową drogą. W ramach projektu wzmocnione zostaną podpory, zmodernizowana będzie nawierzchnia, a nowy most włączy się w układ komunikacyjny miasta przez rondo oraz nowy wiadukt. Zakończenie robót przewidziano na 2025 rok, a dzięki rozbudowie przeprawa zapewni wygodne połączenie między województwami świętokrzyskim i podkarpackim.
Ofensywa drogowa w Święokrzyskim trwa. Kierowcy w niektórych miejscach muszą liczyć się z utrudnieniami, ale w wielu innych jeżdżą już szybciej i bezpieczniej niż kiedykolwiek.