46 km nowych dróg. Co budują teraz na Dolnym Śląsku?

Rozwój infrastruktury drogowej na Dolnym Śląsku nabiera tempa, a przed mieszkańcami regionu otwierają się nowe perspektywy komunikacyjne. Obecnie realizowane inwestycje obejmują budowę 46 km nowoczesnych i bezpiecznych dróg, które mają połączyć kluczowe miasta. Przedstawiamy szczegóły tych projektów i wyjaśniamy, jakie korzyści przyniosą one dla regionu.

Nowy odcinek S8 Wrocław (Magnice) - Łagiewniki

Nowy odcinek drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem (Magnice) a Łagiewnikami jest jednym z najbardziej oczekiwanych projektów infrastrukturalnych w regionie. Trasa o długości 32,5 km ma na celu usprawnienie ruchu między stolicą Dolnego Śląska a południowymi częściami województwa, co znacząco skróci czas podróży dla tysięcy kierowców. Projekt zakłada budowę wielopasmowej drogi o wysokim standardzie bezpieczeństwa, wyposażonej w nowoczesne systemy zarządzania ruchem i monitoring.

Reklama

Za realizację tego fragmentu odpowiadają firmy Strabag Infrastruktura Południe, PORR oraz Budimex. Umowy zostały podpisane w grudniu 2023 roku, a w październiku 2024 roku przewiduje się wydanie decyzji zezwalającej na rozpoczęcie inwestycji. W ramach prac nad tym odcinkiem zakłada się budowę licznych węzłów komunikacyjnych, które ułatwią dostęp do drogi ekspresowej z okolicznych miejscowości. Projektanci uwzględnili również konieczność ochrony terenów zielonych, co przejawia się w planach budowy ekranów akustycznych i specjalnych przejść dla zwierząt.

Kosz realizacji tego etapu inwestycji to ponad 1 mld zł. Faktyczne rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok. Zakończenie całego projektu, obejmującego trasę Wrocław - Kłodzko, przewidziane jest w latach 2028-2033. Realizacja tego odcinka drogi ekspresowej S8 ma nie tylko usprawnić komunikację, ale także przyczynić się do rozwoju gospodarczego regionu poprzez stworzenie nowych miejsc pracy i przyciągnięcie inwestorów.

Przeczytaj też: Powstaje kolejny odcinek S7. Kierowców w stolicy czekają utrudnienia

S8 Ząbkowice Śląskie - Bardo: stan prac

Nowy odcinek S8, który połączy Ząbkowice Śląskie z Bardem, ma długość około 14 kilometrów i stanowi kluczowy element poprawy infrastruktury komunikacyjnej Dolnego Śląska. Umowa na realizację tego projektu została podpisana w czerwcu 2024 roku. Wykonawcą projektu będzie konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, które przeprowadzi prace za ponad 378 milionów złotych. Projekt przewiduje stworzenie nowoczesnej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach oraz pasie awaryjnym, co ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Warto podkreślić, że S8 na tym odcinku będzie niemal w całości poprowadzona nowym śladem, z minimalnym wykorzystaniem obecnego przebiegu DK8.

Aktualnie inwestycja jest na etapie uzgadniania projektu budowlanego, który stanowi warunek uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Konsorcjum prowadzi również intensywne prace w zakresie konsultacji z PKP PLK, ponieważ nowa trasa S8 będzie kolidować z infrastrukturą kolejową, co wymaga specjalnych rozwiązań inżynieryjnych. Projektanci i wykonawcy biorą również pod uwagę aspekty ekologiczne oraz potrzeby lokalnych społeczności, starając się zminimalizować wpływ budowy na otaczający krajobraz i ekosystem.

W ramach inwestycji zaplanowano również budowę infrastruktury towarzyszącej. Powstaną dwa węzły drogowe: Ząbkowice Śląskie Wschód, łączący S8 z drogą wojewódzką nr 385, oraz Bardo, stanowiący połączenie z istniejącą DK8. Trasa będzie wzbogacona o dziewięć mostów, z których siedem ma pełnić funkcję przejść dla zwierząt. Zakończenie prac przewidziano na drugi kwartał 2028 roku.

Przeczytaj też:

Droga S3 kończy się w polu. Czesi biorą się do roboty

Czy tworząc korytarz życia można przekroczyć linę ciągłą?

Kamery już działają. Nowy odcinkowy pomiar prędkości

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: drogi | budowa dróg | inwestycje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy