Jedziesz S6 lub S7? Szykują się poważne zmiany. Potrwają rok
Już wkrótce zmieni się organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe. Ma to związek z kolejnym etapem prac związanych z budową Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Co to oznacza dla kierowców?
Podróżujący drogami ekspresowymi S6 i S7 w rejonie Gdańska powinni być przygotowani na zmiany, które w najbliższym czasie pojawią się na węźle Gdańsk Południe. W związku z budową Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej pod koniec września główne jezdnie nie będą dostępne. Ruch we wszystkich kierunkach zostanie natomiast poprowadzony po zewnętrznych łącznicach docelowego układu.
W ramach nowej organizacji kierowcy przejeżdżający w rejonie węzła w dalszym ciągu będą mogli korzystać ze wszystkich relacji. Pojadą S6 w kierunku Gdyni i Szczecina, S7 w stronę Elbląga, Gdańska lub Warszawy, a także S6/A1 do Łodzi. Na łącznicach dostępne będą po dwa pasy ruchu w jednym kierunku. "Łącznice widziane z góry utworzą olbrzymie drogowe karo wokół docelowego węzła" - poinformował gdański oddział GDDKiA. Na południowym, wschodnim i zachodnim wierzchołku całej konstrukcji możliwy będzie skręt w lewo, by możliwe było połączenie S6 w S7 i odwrotnie, a także przejazd S6 z południa na północ.
Wykonawcą Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej od Żukowa do węzła Gdańsk Południe, jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. W ramach inwestycji stworzona zostanie licząca ponad 16 km trasa ekspresowa S6 oraz obwodnica Żukowa o długości blisko 7 km. Obecnie firmy kontynuują prace w rejonie wspomnianego węzła, na styku istniejącej Obwodnicy Trójmiasta w ciągu S6 oraz Południowej Obwodnicy Gdańska w ciągu S7, gdzie rozbudowywany jest węzeł drogowy. Prace prowadzone są przy trwającym ruchu - decyzja o zmianie jego organizacji pozwoli wykonawcy na realizowanie kolejnych zaplanowanych robót. Wiadukt w ciągu trasy S7 zostanie przebudowany. Drogowcy wymienią również nawierzchnię na drodze S6 oraz dokończą docelowe łącznice węzła.
Jak zapowiedział gdański oddział GDDKiA, ostatnim etapem prac w rejonie węzła będzie uruchomienie wszystkich relacji w docelowym układzie. Planowane jest to na trzeci kwartał 2025 roku, czyli za rok. Drogowcy zaznaczyli jednak, że tymczasowa organizacja ruchu może jeszcze ulec zmianie, w zależności od poziomu zaawansowania prac budowlanych.
Wykonawcy prowadzą prace nie tylko w rejonie węzła, ale także w obrębie Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino oraz przy obwodnicy Żukowa. Od sierpnia na drodze krajowej nr 20 w Glinczu na liczącym ok. 350 m fragmencie prowadzony jest ruch wahadłowy. Jest to podyktowane koniecznością wymiany nawierzchni i budowy ronda w ramach podłączenia obwodnicy Żukowa do DK20. Taka organizacja ruchu funkcjonować będzie do końca 2024 roku. Zaawansowanie prac wynosi już 57 proc.
W ramach budowy drogi ekspresowej S6 realizacja Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo i wspomniane już Żukowo - Gdańsk Południe. Po zakończeniu inwestycji stworzona zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 32 km oraz ponad sześciokilometrowa obwodnica Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20. Kierowcy mają skorzystać z tych tras już w 2025 roku.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Gdańska oraz Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzny okrąg w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta w ciągu drogi S6. Gotowa obwodnica Żukowa z kolei wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, na węźle Żukowo przetnie S7 i włączy się przez rondo w Lniskach do obecnej drogi krajowej nr 7.