Ile producent zarabia na sprzedaży auta? Kwoty szokują
Według najnowszych analiz ekspertów, część producentów samochodów zarabia na swoich produktach imponujące kwoty. Rekordziści są w stanie "wycisnąć" przeszło pół miliona złotych od sztuki.
Ostatnie lata dla branży motoryzacyjnej były bardzo trudne. Producenci zmagali się najpierw z załamaniem sprzedaży w czasach pandemii, a potem – problemami z utrzymaniem łańcucha dostaw od chwili wybuchu konfliktu zbrojnego za wschodnią granicą Polski. W efekcie trzeba było upraszczać konfiguracje pojazdów, a chętni czekali na swoje auta długie miesiące.
Z najnowszej analizy wyników finansowych producentów samochodów, którą przeprowadził serwis Car Industry Analysis, wynika jednak, że przez ostatni rok koncerny skutecznie niwelowały wcześniejsze straty.
Który producent zarabia najwięcej na sprzedaży jednego egzemplarza?
Bezkonkurencyjne w tym zestawieniu jest Ferrari. Z wyliczeń wspomnianego serwisu wynika, że na każdym sprzedanym w 2023 roku samochodzie włoska marka zarabiała średnio 117 927 euro. Przy obecnym kursie to około pół miliona złotych! Na drugim miejscu znalazło się Porsche. Różnica między liderem i wiceliderem zestawienia jest jednak ogromna. Kwota, którą niemiecki producent uzyskał za każdy sprzedany egzemplarz, to średnio 22 747 euro (około 100 tys. zł). Podium za poprzedni rok zamyka spółka Jaguar Land Rover – na każdym sprzedanym aucie producent zarobił 8 511 euro, czyli jakieś 37 tys. zł. A jak wyglądała pierwsza dziesiątka tego rankingu?
- Ferrari: 117 927 euro
- Porsche: 22 747 euro
- Jaguar Land Rover: 8 511 euro
- BMW: 7 236 euro
- Mercedes: 6 992 euro
- Tesla: 4 448 euro
- Stellantis: 3 624 euro
- Subaru: 2 860 euro
- Isuzu: 2 826 euro
- Toyota: 2 780
Warto tutaj zaznaczyć, że wyliczenia uwzględniają dane całych grup motoryzacyjnych. Stąd właśnie brak obecności w zestawieniu takich jak np. Lamborghini (należące do Volkswagena), których marże są zdecydowanie wyższe od producentów oferujących auta "dla ludu". Ferrari i Porsche znalazły się w rankingu, ponieważ zostały one wydzielone ze swoich "matczynych" koncernów – Fiat Chrysler Automobiles (stanowiącego teraz część firmy Stellantis) oraz Volkswagen.
Ferrari było liderem także w 2022 roku
Jak zmieniła się sytuacja w porównaniu z danymi za rok 2022? Różnica w kwotach uzyskiwanych za każde auto była całkiem spora - w 2022 roku włoska marka na jednym samochodzie zarabiała średnio o 25 tysięcy euro mniej. W 2022 roku wiceliderem zestawienia była Tesla zarabiająca średnio 9 684 euro na każdym sprzedanym egzemplarzu. Trzeci był Mercedes ze średnią kwotą 7 135 euro.