Ile producent zarabia na jednym samochodzie? Warto się targować w salonie
Wiele osób zadaje sobie pytanie, ile producent zarabia na samochodzie wyjeżdżającym z salonu. Taka wiedza pozwala na efektywne prowadzenie negocjacji, nic więc dziwnego, że producenci strzegą tej tajemnicy. Coś jednak można ustalić.

W skrócie
- Producenci samochodów niechętnie ujawniają, ile zarabiają na każdym sprzedanym aucie, lecz analiza danych finansowych pozwoliła ustalić średnie marże z 2023 roku.
- Ferrari osiąga zdecydowanie największy zysk na jednym samochodzie, inkasując średnio 117 927 euro, daleko przed Porsche oraz Jaguar Land Rover.
- W zestawieniu nie ujęto marek należących do większych koncernów, jak Lamborghini, a analiza pokazuje, że względem 2022 roku marże Ferrari znacznie wzrosły.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Ostatnie lata dla branży motoryzacyjnej były bardzo trudne. Producenci zmagali się najpierw z załamaniem sprzedaży w czasach pandemii, a potem - problemami z utrzymaniem łańcucha dostaw od chwili wybuchu konfliktu zbrojnego za wschodnią granicą Polski. Teraz kolei największe zagrożenie niosą samochody z Chin, które zaskakują połączeniem przystępnej ceny z bogatym wyposażeniem.
Z analizy wyników finansowych producentów samochodów, którą przeprowadził serwis Car Industry Analysis, wynika jednak, są producenci, którzy potrafią świetnie zarobić na sprzedawanych samochodach.
Która marka zarabia najwięcej na jednym samochodzie?
Bezkonkurencyjne w tym zestawieniu jest Ferrari. Z wyliczeń wspomnianego serwisu wynika, że na każdym sprzedanym w 2023 roku samochodzie włoska marka zarabiała średnio 117 927 euro. Przy obecnym kursie to około pół miliona złotych!
Na drugim miejscu znalazło się Porsche. Różnica między liderem i wiceliderem zestawienia jest jednak ogromna. Kwota, którą niemiecki producent uzyskał za każdy sprzedany egzemplarz, to średnio 22 747 euro (około 100 tys. zł). Podium zamyka spółka Jaguar Land Rover - na każdym sprzedanym aucie producent zarobił 8 511 euro, czyli jakieś 37 tys. zł. A jak wyglądała pierwsza dziesiątka tego rankingu?
- Ferrari: 117 927 euro
- Porsche: 22 747 euro
- Jaguar Land Rover: 8 511 euro
- BMW: 7 236 euro
- Mercedes: 6 992 euro
- Tesla: 4 448 euro
- Stellantis: 3 624 euro
- Subaru: 2 860 euro
- Isuzu: 2 826 euro
- Toyota: 2 780
Warto tutaj zaznaczyć, że wyliczenia uwzględniają dane całych grup motoryzacyjnych. Stąd właśnie brak obecności w zestawieniu takich jak np. Lamborghini (należące do Volkswagena), których marże są zdecydowanie wyższe od producentów oferujących auta "dla ludu". Ferrari i Porsche znalazły się w rankingu, ponieważ zostały one wydzielone ze swoich "matczynych" koncernów - Fiat Chrysler Automobiles (stanowiącego teraz część firmy Stellantis) oraz Volkswagen.
Ferrari nie ma sobie równych
Jak zmieniła się sytuacja w porównaniu z danymi za rok 2022? Różnica w kwotach uzyskiwanych za każde auto była całkiem spora - w 2022 roku włoska marka na jednym samochodzie zarabiała średnio o 25 tysięcy euro mniej. W 2022 roku wiceliderem zestawienia była Tesla zarabiająca średnio 9 684 euro na każdym sprzedanym egzemplarzu. Trzeci był Mercedes ze średnią kwotą 7 135 euro.