Car of the Year 2022. Znamy finalistów
Oprac.: Jacek Jurecki
Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Peugeot 308, Renault Megane e-Tech i Skoda Enyaq iV - tak prezentuje się siódemka finalistów najstarszego i najbardziej prestiżowego konkursu na najlepszy samochód w Europie - Car of the Year. Zwycięzcę poznamy 28 lutego 2022 roku.
Zaledwie 11 edycji konkursu Car of the Year minęło od czasu, gdy w jego finałowej siódemce po raz pierwszy pojawił się samochód elektryczny - Nissan Leaf. Koniec końców - Car of the Year 2011. O tym, jak skrajne wzbudzał emocje wśród jurorów najlepiej świadczy fakt, że od trzech uzyskał najwyższą ocenę 10 punktów, a od 9 - 0 punktów. Tytułu Samochodu Roku 2011 nie zdobył przez nokaut, jak dwa lata później Volkswagen Golf, który drugą parę bliźniaków Toyotę GT86/Subaru BRZ pokonał różnicą 212 punktów. Nissan Leaf wyprzedził Alfę Romeo Giuliettę zaledwie 9 punktami.
W gronie finalistów Car of the Year 2022 jest aż 6 samochodów elektrycznych - kompaktowe Cupra Born i Renault Megane e-Tech oraz SUV-y - Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E oraz Skoda Enyaq iV. Samotnym okrętem, który płynie pod prąd fali elektryczności jest tylko Peugeot 308. Niedługo również on doczeka się wersji z elektrycznym układem napędowym. Nadreprezentacja SUV-ów też nie pozostawia złudzenia, w którym kierunku wciąż zmierza motoryzacyjny świat. Jak ktoś myślał, że popularność crossoverów dobiegła końca, był w błędzie. Także dlatego, że nie ma lepszej konstrukcji niż crossover czy SUV, żeby w ich nadwoziu upchnąć elementy elektrycznego układu napędowego.
Nawet jeśli Ford, Hyundai, Kia, Peugeot, Renault i Skoda to wciąż marki, którym należy się miano popularnych (czytaj - przystępnych cenowo), Mustang Mach-E, Ioniq 5, EV6, 308, Megane e-Tech czy Enyaq iV do tanich nie należą i - z pewnością - nieprędko zawojują polskie i europejskie drogi tak, jak na przykład zdobywca tytułu Car of the Year 2004 - Fiat Panda.
Cena najtańszego z finalistów - Peugeota 308 - zaczyna się od niemal 90 tys. złotych. Pozostałe modele są o blisko lub nawet o ponad 100 tys. zł droższe. Niestety, to również obrazuje kierunek, w którym zmierza motoryzacja. Tanio już było.
Jury Car of the Year liczy 61 członków, wśród nich jest 6 kobiet. Dziennikarze reprezentują 23 kraje. W drugim etapie głosowania każdy z jurorów ma do podziału 25 punktów. Najlepszemu autu może dać maksymalnie 10 punktów, dwa pierwsze samochody nie mogą otrzymać ich tyle samo i minimum 5 autom jurorzy muszą przydzielić punkty.
- 1. Aiways U5
- 2. Audi Q4 E-tron/Q4 E-tron Sportback
- 3. Audi E-tron GT/RS E-tron GT
- 4. BMW 2 Series Coupé
- 5. BMW 2 Series Active Tourer
- 6. BMW i4
- 7. BMW iX
- 8. Cupra Born
- 9. Dacia Spring
- 10. DS 4
- 11. DS 9
- 12. Ford Mustang Mach-E (awans)
- 13. Honda HR-V
- 14. Hyundai Bayon
- 15. Hyundai Ioniq 5 (awans)
- 16. Kia EV6 (awans)
- 17. Lexus NX
- 18. Lynk&Co 01
- 19. Maserati MC20
- 20. McLaren Artura
- 21. Mercedes-Benz C Class
- 22. Mercedes-Benz EQS
- 23. Mercedes-Benz T Class / Renault Kangoo
- 24. MG EHS
- 25. MG Marvel R
- 26. Nissan Qashqai
- 27. Opel Mokka
- 28. Peugeot 308
- 29. Renault Arkana
- 30. Renault Mégane E-Tech (awans)
- 31. Škoda Fabia
- 32. Škoda Enyaq iV (awans)
- 33. Subaru Outback
- 34. Tesla Model Y
- 35. Toyota Yaris Cross
- 36. Toyota Highlander
- 37. Volkswagen ID.4
- 38. Volkswagen Caddy
- 39. Volkswagen T7 Multivan