Znaki B-33 i B-43 to pułapki na kierowców. Ograniczenia działa tam inaczej
Znaki B-33 umieszczone pod tablicami miejscowości oraz prostokątne znaki B-43 tworzące strefy ograniczonej prędkości to prawdziwe pułapki dla kierowców przyzwyczajonych do standardowych zasad odwoływania ograniczeń przez skrzyżowania. Nieznajomość tych przepisów może kosztować od 200 złotych za niewielkie przekroczenie po nawet 5 tys. złotych w przypadku recydywy, nie wspominając o utracie prawa jazdy przy większych wykroczeniach.

Spis treści:
Znak B-33 pod tablicą miejscowości. Co go odwołuje?
Standardowy okrągły znak B-33 z czerwoną obwódką i czarną cyfrą określającą maksymalną dozwoloną prędkość znają wszyscy kierowcy, jednak jego umieszczenie w określonym miejscu (a raczej - pod określoną tablicą) zmienia zasady jego obowiązywania.
Gdy znak ograniczenia prędkości pojawia się bezpośrednio pod znakiem D-42 "teren zabudowany" lub pod zieloną tablicą E-17a z nazwą miejscowości, nabiera specjalnej mocy - staje się ograniczeniem obowiązującym na terenie całego obszaru zabudowanego, które może zostać odwołane wyłącznie przez znak D-43 "koniec terenu zabudowanego lub inny znak z ograniczeniem prędkości.
W praktyce oznacza to, że jadąc przez miejscowość z ograniczeniem do 40 km/h umieszczonym pod tablicą z jej nazwą, kierowca musi utrzymywać tę prędkość przez całą miejscowość - czy to będzie 500 metrów czy 5 kilometrów, mijając po drodze skrzyżowania, które w normalnych warunkach odwołują ograniczenie.
Kiedy skrzyżowanie nie odwołuje ograniczenia prędkości?
Zasada mówiąca o tym, że ograniczenie prędkości obowiązuje do najbliższego skrzyżowania, jest prawdziwa tylko w określonych warunkach, a lista wyjątków jest na tyle długa, że warto je przeanalizować.
Skrzyżowanie nie odwołuje ograniczenia, gdy:
- przecinamy drogę gruntową,
- mijamy wjazd na posesję lub parking,
- przecinamy drogą wewnętrzną,
- na drodze dwujezdniowej skrzyżowanie znajduje się po przeciwnej stronie,
- jesteśmy w strefie zamieszkania (limit 20 km/h),
- jesteśmy w strefie ograniczonej prędkości (znak B-43),
- znak B-33 umieszczony jest pod tablicą miejscowości.
W trzech pierwszych przypadkach (patrząc od góry) skrzyżowanie nie odwołuje ograniczenia, bowiem w takich sytuacjach nie mamy do czynienia ze skrzyżowaniem w sensie prawnym.
Znak B-43 wprowadza specjalne zasady w strefie
Kształt znaku B-43, który jest prostokątny, już na pierwszy rzut oka powinien wzbudzić czujność kierowców. Jego działanie różni się od klasycznego okrągłego ograniczenia prędkości, wprowadzając strefę ograniczonej prędkości na całym wyznaczonym obszarze, na przykład osiedlu czy centrum miasta.
Wjeżdżając pod znak B-43 z wartością, najczęściej, 30 lub 40 km/h, kierowca musi przestrzegać tego limitu aż do momentu minięcia znaku B-44 "koniec strefy ograniczonej prędkości".
W strefach tych często stosuje się dodatkowe elementy infrastruktury wymuszające powolną jazdę: progi zwalniające, szykany, przewężenia jezdni czy wyniesione przejścia dla pieszych, które zgodnie z przepisami nie muszą być dodatkowo oznakowane znakami ostrzegawczymi.
Taryfikator 2025 i mandaty za przekroczenie prędkości
Mandaty za przekroczenie prędkości w strefach ograniczonej prędkości czy za znakami B-33 umieszczonymi pod innymi tablicami są identyczne jak w pozostałych miejscach, jednak łatwość wpadnięcia w pułapkę sprawia, że policjanci szczególnie chętnie kontrolują prędkość w takich lokalizacjach:
Podstawowe stawki mandatów wynoszą:
- do 10 km/h: 50 zł + 1 punkt (w praktyce rzadko kiedy stosowany),
- 11-15 km/h: 100 zł + 2 punkty karne,
- 16-20 km/h: 200 zł + 3 punkty karne,
- 21-25 km/h: 300 zł + 5 punktów karnych,
- 26-30 km/h: 400 zł + 7 punktów karnych,
- 31-40 km/h: 800 zł + 9 punktów karnych,
- 41-50 km/h: 1 tys. zł + 11 punktów karnych,
- 51-60 km/h: 1,5 tys. zł + 13 punktów karnych,
- 61-70 km/h: 2 tys. zł + 14 punktów karnych,
- Powyżej 71 km/h: 2,5 tys. zł + 15 punktów karnych.
Jeśli dojdzie do recydywy, czyli ponownego, poważnego przekroczenia prędkości w przeciągu dwóch lat od poprzedniego wykroczenia (momentu wykroczenia, a nie opłacenia mandatu), kierujący zostanie ukarany - mandatem w podwójnej wysokości. Liczba przyznanych punktów pozostanie jednak taka sama:
- 31-40 km/h: 1,6 tys. zł,
- 41-50 km/h: 2 tys. zł,
- 51-60 km/h: 3 tys. zł,
- 61-70 km/h: 4 tys. zł,
- powyżej 71 km/h: 5 tys. zł.
Warto pamiętać, że przekroczenie prędkości o co najmniej 51 km/h w terenie zabudowanym skutkuje obligatoryjnym zatrzymaniem prawa jazdy na 3 miesiące, co w strefie tempo 30 oznacza jazdę z prędkością 81 km/h.