Reklama

Škoda

Nowe logo marki Skoda zaprezentowane w 2022 roku /materiały prasowe
  • Data powstania:

    1895

  • Kraj:

    Czechy

Škoda jest czeską marką samochodową, która od 1991 r. należy do grupy Volkswagen. Mimo tej zależności pozostaje narodową dumą Czechów i jednym z najpopularniejszych aut europejskich. 

Škody wyróżniają się na rynku atrakcyjnymi cenami, niezawodnością i minimalistycznym designem. Główną siedzibą marki od ponad stu lat pozostaje miasto Mladá Boleslav, gdzie oprócz zakładów produkcyjnych znajduje się również muzeum poświęcone ewolucji czeskich automobilów.

Historia Škody

Zanim powstało pierwsze auto Škoda, założyciele marki specjalizowali się w produkcji rowerów. Gdy w 1895 roku 26-letni księgarz Václav Klement nie był w stanie nabyć części do swojego jednośladu, postanowił założyć z Václavem Laurinem własny warsztat. 

Niedługo potem w fabryce Laurin & Klement powstał pierwszy motocykl, w 1905 roku wyprodukowano zaś auto osobowe Voiturette A, które spotkało się z uznaniem w całych Austro-Węgrzech. 

W 1925 roku zakład Laurin & Klement został kupiony przez koncern zbrojeniowy z Pilzna i dalsza produkcja aut odbywała się już pod nazwą Škoda. 

W logo marki uwzględniono oskrzydloną strzałę jako symbol szybkości i postępu. Pod koniec lat 20. na wzór amerykański przeprowadzono gruntowną modernizację procesu wytwórczego. W rezultacie Škoda wyszła zwycięsko z globalnego kryzysu gospodarczego.

W 1946 roku koncern stał się własnością narodową, co nie przeszkodziło w dalszym postępie technologicznym. W latach 60. Škoda produkowała nawet 100 tysięcy aut rocznie, w tym szlagierowy model 1000 MB, który utrzymał się na rynku do 1990 roku.

W ciągu ostatnich dwóch dekad oferta marki rozszerzyła się o modele SUV, a dzięki cyfrowej transformacji rozsiane po świecie startupy ŠKODA AUTO DigiLab zaczęły rozwijać aplikacje ułatwiające życie kierowcom. 

Od 2020 roku jest sprzedawany elektryczny model Škoda Enyaq iV oraz hybrydowy Superb – przedstawiciele marki zapowiadają dalsze inwestycje w elektryfikację aut, i to na poziomie 2 miliardów dolarów.

Škoda w Polsce

W 1994 roku w poznańskiej fabryce Volkswagena rozpoczęto montaż modeli Škody. Ten ruch miał na celu ograniczenie komplikacji celnych związanych z przewozem aut przez granicę. Pod koniec lat 90. z wielkopolskich zakładów wyjeżdżało nawet 30 tys. samochodów rocznie.

Obecnie w 18 punktach dealerskich na terenie całego kraju sprzedaje się osiem produkowanych współcześnie modeli. W pierwszym półroczu 2022 roku Škoda była drugą marką samochodową najchętniej wybieraną przez Polaków. 

Škoda – popularne modele 

W 2021 roku Škoda znalazła się wśród trzech marek najchętniej kupowanych przez polskie firmy. W rankingu najpopularniejszych pojazdów flotowych przoduje Škoda Octavia, której IV generacja odzwierciedla nową, bardziej dynamiczną estetykę marki. Model jest oferowany w wariancie liftback i kombi.

Osoby prywatne najczęściej wybierają Škodę Fabię – miejskie auto zaliczane do segmentu B. Ten przyjazny cenowo hatchback jest chwalony przede wszystkim za relatywnie dużą pojemność bagażnika.

Zamożniejszym klientom Škoda oferuje produkowany od 2001 roku model Superb, który jest odpowiednikiem Volkswagena Passata. Tę ogromną flagową limuzynę czeskiego producenta można wybrać w wariancie liftback oraz kombi. W ocenie krytyków pod względem komfortu dorównuje ona wielu luksusowym autom. 

Warto dodać, że w latach 2009 oraz 2016 Superb uplasował się na 6. miejscu w rankingu Europejskiego Auta Roku. 

W kategorii SUV Škoda oferuje skromniejszy model Karoq, a także Kodiaq, zaliczany do segmentu D. Ten ostatni doczekał się nawet sportowej odmiany RS z aktywnym zawieszeniem. 

Škoda – pozostała działalność marki 

Od 1901 roku Škoda aktywnie uczestniczy w wyścigach samochodowych rangi międzynarodowej. Największym sportowym sukcesem marki okazał się model Fabia Rally, który ma już na koncie tytuł mistrza świata. Łącznie Škoda Motorsport wyposażyła już 159 profesjonalnych teamów z wielu krajów.

W duchu tradycji czeska marka pozostaje również wierna swoim korzeniom, aktywnie wspierając rozwój cyklistyki. Od wielu lat jest partnerem zawodów Tour de France i Vuelta, a także szeregu mniejszych, amatorskich imprez dla pasjonatów. 

Temat Škoda znajdziesz również w serwisie:

Wiadomości

Wideo