Volkswagen podbija europejski rynek elektryków. Tesla spada w otchłań
Jeszcze kilka lat temu wielu ekspertów nie miało wątpliwości, że Tesla zdominuje rynek samochodów elektrycznych nie tylko w USA, ale także w Europie. Jednak po hucznych zapowiedziach pozostał jedynie niesmak, a kolejne raporty napływające z całego świata pokazują, że Tesla nie tylko straciła pozycję lidera, ale znajduje się dziś na końcu wielu rankingów.

W skrócie
- Po latach dominacji Tesli na rynku samochodów elektrycznych, firma Elona Muska notuje spadki sprzedaży i zyskuje silną konkurencję ze strony europejskich oraz chińskich producentów.
- Grupa Volkswagen zdominowała rynek aut elektrycznych w Europie. Tesla Model Y notuje duży spadek zainteresowania.
- Na popularności zyskują hybrydy plug-in i pełne hybrydy.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Elon Musk chciał zbudować elektryczne imperium, które całkowicie zdominuje rynek pojazdów elektrycznych. Choć początkowo wiele wskazywało na to, że firma kontrowersyjnego miliardera ma realne szanse na zdobycie przewagi dzięki innowacyjnemu podejściu i futurystycznym modelom, dziś z tamtego optymizmu niewiele pozostało. Sprzedaż gwałtownie spada, straty są rekordowe, a zaangażowanie polityczne Muska tylko dolewa oliwy do ognia.
Grupa Volkswagena dominuje na europejskim rynku samochodów elektrycznych
Najnowsze wyniki sprzedaży aut elektrycznych w kwietniu na Starym Kontynencie nie pozostawiają złudzeń. Niekwestionowanym zwycięzcą miesiąca został nowy elektryczny SUV Skody - Elroq. Tuż za nim uplasowały się trzy inne modele należące do Grupy Volkswagen: ID.3, ID.7 oraz ID.4.

Warto zaznaczyć, że Elroq został zbudowany na tej samej platformie MEB Grupy Volkswagen, co trzy pozostałe modele, i sprzedał się w liczbie 8070 egzemplarzy w kwietniu. Według danych firmy badawczej Dataforce, sprzedaż kolejnych modeli wyniosła odpowiednio:
- Volkswagen ID.3 - 6937,
- Volkswagen ID.7 - 6783,
- Volkswagen ID.4 - 6300.
Kolejne miejsca w kwietniowym zestawieniu zajmują Renault 5 E-Tech z wynikiem 5 715 sprzedanych sztuk oraz Kia EV3 - 5 614 egzemplarzy.

Uwielbiany samochód z ubiegłego roku dziś jest daleko w tyle. Tesla w opałach?
Tesla Model Y była najlepiej sprzedającym się pojazdem BEV w Europie w 2024 r. Dziś po spektakularnych sukcesach nie ma już śladu, a samochód amerykańskiego producenta uplasował się w kwietniu dopiero na 9. miejscu, odnotowując spadek sprzedaży o 51 proc.
Firma Elona Muska czuje już na plecach oddech chińskiego konkurenta, gdyż BYD zbliżył się do Tesli w sprzedaży samochodów elektrycznych. Spośród 12 558 sprzedanych przez BYD pojazdów w kwietniu, 7 254 to auta elektryczne, a 5 300 - hybrydy plug-in. Tesla, oferująca wyłącznie BEV-y, sprzedała w tym samym czasie 7 906 pojazdów.

Łączna sprzedaż pojazdów BEV wzrosła w pierwszych czterech miesiącach roku o 28 proc., co jest bezpośrednio związane z dążeniem producentów do spełnienia nowych norm emisji spalin w UE. Warto zaznaczyć, że pomimo gigantycznych spadków, Model Y nadal zajmuje pierwsze miejsce w ujęciu całorocznym.
Hybrydy nacierają. Drżyjcie diesle i benzyny
Co rusz zaostrzane przepisy unijne sprzyjają sprzedaży samochodów z hybrydą typu plug-in. Dodatkowo wielu producentów, w tym chińskie marki takie jak BYD, wprowadziło na rynek nowe modele PHEV, aby uniknąć europejskich ceł na elektryki produkowane w Chinach. W efekcie sprzedaż samochodów typu plug-in wzrosła w kwietniu o 32 proc., a sprzedaż modeli benzynowych i diesli spadła odpowiednio o 9,3 proc. oraz 18 proc. Oto najpopularniejsze modele:
- BYD Seal U - 5 300 sztuk,
- Volkswagen Tiguan - 5 195 sztuk,
- Volvo XC60 - 5 192 sztuki.
Pełne hybrydy odnotowały wzrost sprzedaży o 13 proc., a prym wiodą marki Toyota oraz Renault Group. Oto liderzy:
- Toyota Yaris Cross - 15 800 sztuk,
- Toyota Yaris - 15 011 sztuk,
- Renault Symbioz - 7 522 sztuki (4. miejsce),
- Dacia Duster - 5 155 sztuk (7. miejsce).