Wyprzedzanie na przejściu na pieszych ze światłami - co mówią przepisy?

Mimo zaostrzanych ciągle przepisów dotyczących zakazu wyprzedzania na przejściu dla pieszych, nadal wielu kierowców otrzymuje z tego tytułu mandaty. W Polsce grzywna to nawet 1500 złotych oraz ryzyko utraty punktów karnych. W regulacjach czytamy też o odpowiednim zachowaniu odległości i ostrożności, a także szeregu innych wytycznych. A czego dowiadujemy się o wyprzedzaniu na pasach, gdy mamy do czynienia z drogą, na której jest sygnalizacja świetlna?

Wyprzedzanie na pasach a sygnalizacja świetlna. Jakie są przepisy?
Wyprzedzanie na pasach a sygnalizacja świetlna. Jakie są przepisy?Adam BurakowskiEast News

Prawo drogowe narzuca kierowcom szereg obowiązków, gdy chodzi o poruszanie się autem w okolicy przejścia dla pieszych. Jak czytamy:

Art. 24. [Wyprzedzanie] 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy: 1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu; 2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania; 3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu. 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. (...)

Są jednak sytuacje, które pozostawiają pewne wątpliwości oraz pytania, np. czy można wyprzedzać na przejściu ze światłami? Wyjaśniamy, kiedy nie można wyprzedzać na pasach, a kiedy przepisy w tym względzie są mniej restrykcyjne.

Czy można wyprzedzać na przejściu dla pieszych ze światłami?

W sytuacjach, gdy przejście dla pieszych jest wyposażone w sygnalizację świetlną, przepisy dają kierowcom nieco większą swobodę. W takich miejscach wyprzedzanie jest dozwolone, o ile sygnalizacja świetlna jasno określa, kiedy ruch pojazdów i pieszych jest dozwolony. Oznacza to, że jeśli dla kierowcy pali się zielone światło, a piesi nie znajdują się na przejściu, manewr wyprzedzania jest zgodny z prawem. Trzeba jednak pamiętać, że sygnalizacja świetlna nie zwalnia z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa, gdy pieszy jest na przejściu lub zamierza na nie wejść.

Dlaczego wyprzedzanie na pasach bez świateł jest zabronione?

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej jest surowo zakazane i może skutkować wysokim mandatem oraz punktami karnymi. W takich miejscach piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy powinni zwolnić i upewnić się, że przejście jest bezpieczne. Prawo wymaga od kierowcy, by zbliżając się do przejścia, zmniejszył prędkość oraz zachował szczególną ostrożność, co naturalnie wyklucza możliwość wyprzedzania.

Wyprzedzanie na pasach w sytuacjach bez sygnalizacji świetlnej jest niebezpieczne, ponieważ kierowca skupia się na manewrze wyprzedzania, a nie na obserwowaniu otoczenia. Może to prowadzić do sytuacji, w której nie zauważy pieszego wchodzącego na przejście, co zwiększa ryzyko poważnego wypadku.

Kiedy nie można wyprzedzać na pasach?

Zgodnie z prawem, wyprzedzanie na przejściu dla pieszych oraz bezpośrednio przed nim jest zabronione, z wyjątkiem sytuacji, gdy ruch jest kierowany przez sygnalizację świetlną lub policjanta. Oznacza to, że kierowcy powinni unikać wyprzedzania nie tylko na pasach, ale także w ich bezpośredniej okolicy, co pozwala pieszym na bezpieczne przechodzenie przez jezdnię.

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych oznacza również zakaz wyprzedzania pojazdów wolniejszych, takich jak rowery czy hulajnogi. Kierowcy często popełniają to wykroczenie nieświadomie, zwłaszcza na drogach wielopasmowych, gdy poruszają się lewym pasem z większą prędkością. Jeśli oba pojazdy znajdą się równocześnie na przejściu dla pieszych, zostanie to uznane za wyprzedzanie na pasach. Ogólna zasada dotycząca wyprzedzania w tym wypadku brzmi:

W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.

Co grozi za wyprzedzanie na pasach?

Za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych kierowca może otrzymać mandat w wysokości 1500 złotych oraz aż 15 punktów karnych. Jeśli kierowca popełni to wykroczenie ponownie w ciągu dwóch lat, wysokość mandatu zostaje podwojona do 3000 złotych. W szczególnych przypadkach policja może nawet zatrzymać prawo jazdy kierowcy na miejscu, jeśli uzna, że jego zachowanie stworzyło zagrożenie dla pieszych.

Punkty karne przyznawane za wyprzedzanie na pasach to jedna z najwyższych kar w polskim taryfikatorze. Maksymalny limit punktów karnych dla kierowców to 24 punkty, więc tylko jedno takie wykroczenie może bardzo szybko przybliżyć do utraty prawa jazdy, zwłaszcza jeśli kierowca ma już na koncie inne punkty.

W przypadku wyprzedzania na przejściu ze światłami, sytuacja jest nieco inna. O ile wyprzedzanie odbywa się zgodnie z przepisami i przy palącym się dla kierowcy zielonym świetle, mandat za ten manewr nie grozi. Kierowcy powinni jednak pamiętać, że każdy manewr na przejściu, nawet przy świetle zielonym, wymaga zachowania ostrożności i uwagi. Trzeba też dostosować prędkość do obowiązujących przepisów, jak również panujących warunków atmosferycznych.

Czy można wyprzedzać na przejściach z dwoma pasami ruchu?

Drogi z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku stwarzają ryzyko nieświadomego wyprzedzania na przejściu dla pieszych. Na takich odcinkach kierowcy, którzy poruszają się z większą prędkością na lewym pasie, często nie zdają sobie sprawy, że mijają inne pojazdy na pasach, zwłaszcza w przypadku natężonego ruchu miejskiego.

Dlatego szczególnie ważne jest, by zachować ostrożność i kontrolować prędkość, aby nie doszło do nieświadomego wyprzedzania na przejściu. Pamiętajmy, że piesi, znajdując się na przejściu, mogą być niewidoczni dla kierowców z powodu innych pojazdów. Odpowiednia prędkość i ostrożność na pasach pozwala uniknąć niepotrzebnego ryzyka.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas