Jak oznakować holowany samochód osobowy? Częste błędy

Jesteś świadkiem awarii samochodu na drodze? A może znajomy dzwoni z prośbą o pomoc w usunięciu auta z ulicy? W każdej sytuacji, w której podejmujesz się holowania, albo to ciebie holują do warsztatu, musisz znać i stosować obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Aby holować bezpiecznie i zgodnie z prawem (i tym samym nie narazić się na mandat), przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się z niego najważniejszych rzeczy o holowaniu i unikniesz popularnych błędów popełnianych przez kierowców.

Holowanie auta trzeba przeprowadzić zgodnie z przepisami.
Holowanie auta trzeba przeprowadzić zgodnie z przepisami.123RF/PICSEL

O czym pamiętać przy holowaniu samochodu?

Prędkość jazdy

Podczas holowania obowiązują ograniczenia prędkości:

  • W obszarze zabudowanym - maksymalnie 30 km/h,
  • Poza obszarem zabudowanym - maksymalnie 60 km/h.

Przekroczenie tych limitów zwiększa ryzyko zerwania połączenia między pojazdami i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Światła pojazdu holującego

Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania przez całą trasę, niezależnie od pory dnia i warunków pogodowych. Jest to wymagane nawet przy dostatecznej widoczności.

Obecność kierowcy w holowanym aucie

Uprawnionym do siedzenia za kierownicą w aucie holowanym jest wyłącznie kierowca, który ma aktualne prawo jazdy. Wynika to z faktu, że musi on świadomie kontrolować tor jazdy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której taka kontrola nie jest wymagana, a holowane auto mieści się np. na lawecie.

Połączenie między pojazdami

Pojazdy muszą być połączone w sposób eliminujący ryzyko odczepienia w trakcie jazdy:

  • Połączenie sztywne - odległość między pojazdami nie może przekraczać 3 m,
  • Połączenie giętkie - odległość powinna wynosić od 4 m do 6 m.

Połączenie należy oznaczyć pasami biało-czerwonymi lub chorągiewką w kolorze żółtym lub czerwonym.

Jak oznakować samochód holowany?

Trójkąt ostrzegawczy

Pojazd holowany musi być oznakowany z tyłu po lewej stronie za pomocą trójkąta ostrzegawczego. Dzięki temu inni uczestnicy ruchu widzą, że porusza się on w trybie awaryjnym.

Światła pozycyjne

Jeśli holowanie odbywa się w warunkach niedostatecznej widoczności (np. po zmroku, w gęstej mgle), w pojeździe holowanym muszą być włączone światła pozycyjne.

Sygnały błyskowe

Zamiast trójkąta ostrzegawczego pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe, o ile są one dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu.

Najczęstsze błędy kierowców w związku z holowaniem auta

Włączanie świateł awaryjnych

Czy holowane auto musi mieć włączone światła awaryjne? Nie jest obowiązkowe włączanie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Wręcz przeciwnie - nie wolno tego robić, bo jest to być mylące dla innych kierowców (ponieważ zgodnie z przepisami światła awaryjne sygnalizują postój lub nagłą przeszkodę, a nie ruch). Zamiast tego należy stosować trójkąt ostrzegawczy i światła pozycyjne w razie potrzeby.

Holowanie na autostradzie

Na autostradzie holowanie jest generalnie zabronione. Wyjątkiem są sytuacje, gdy pojazd holuje specjalistyczny sprzęt (np. pomoc drogowa), który odwozi uszkodzony pojazd do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

Holowanie pojazdu z niesprawnymi hamulcami lub układem kierowniczym

Pojazd o niesprawnych hamulcach lub układzie kierowniczym może być holowany tylko w sposób, który wyklucza potrzebę korzystania z tych systemów (np. laweta). W przeciwnym razie holowanie jest niedozwolone.

Holowanie za pomocą połączenia giętkiego przy niesprawnym silniku

Jeśli w pojeździe holowanym układ hamulcowy zależy od pracy silnika, a silnik jest niesprawny, nie można stosować połączenia giętkiego. W takiej sytuacji konieczne jest użycie połączenia sztywnego lub innej metody transportu, np. lawety.

Holowanie więcej niż jednego pojazdu

Holowanie więcej niż jednego pojazdu jest zabronione, z wyjątkiem pojazdu członowego. Nieprzestrzeganie tego przepisu prowadzi do zagrożenia na drodze i może skutkować mandatem.

Holowanie pojazdem z przyczepą

Nie można holować pojazdu, jeśli holujący ma przyczepę lub naczepę. Taka konfiguracja jest zbyt trudna do opanowania i niezgodna z przepisami.

Częste błędy, takie jak włączanie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym, holowanie na autostradzie lub ignorowanie wymagań dotyczących połączenia, zagrażają osobom uczestniczącym w holowaniu, jak i innym kierowcom, pieszym, rowerzystom. Znajomość i przestrzeganie przepisów zapewni nie tylko bezpieczeństwo, ale także ochronę przed konsekwencjami prawnymi. W razie problemów czy niewiedzy, lepiej wezwać pomoc drogową, która przewiezie auto we wskazane miejsce na lawecie.

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas