Jedyna taka autostrada w Polsce. Nie przejedzie po niej żadne auto

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o realizacji ważnej inwestycji na północy Polski. Mowa o swoistej „autostradzie dla pociągów”, która umożliwi sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Jak zaznaczają lokalne władze - więcej ładunków jadących po torach to mniej samochodów ciężarowych na drogach.

To jedyna taka autostrada w Polsce /  Fot. PKP PLK SA
To jedyna taka autostrada w Polsce / Fot. PKP PLK SA  

W Gdyni zakończono budowę nowoczesnej stacji kolejowej przystosowanej do obsługi najdłuższych (do 750 metrów) oraz najcięższych (o nacisku 22,5 tony na oś) pociągów towarowych. Inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto będzie pełnić funkcję swoistej "autostrady dla pociągów" i zapewni dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. To z kolei przyczyni się do zmniejszenia liczby pojazdów ciężarowych na drogach.

Autostrada dla pociągów ma znaczenie dla całej Polski

Jak zaznacza PKP PLK SA - inwestycja ma istotne znaczenie dla gospodarki całej Polski i tej części Europy. Wpisuje się bowiem w konsekwentne zwiększanie możliwości przewozu towarów pociągami do portów morskich także w Gdańsku.

Zapewniliśmy lepszą przepustowość na trasach do nabrzeży najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. W porównaniu z 2015 rokiem, biorąc pod uwagę pozostałe linie przyportowe, prognozowany na 2030 r. ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port jest 2-krotny.
podkreśla PKP PLK SA

Dwa wiadukty, 115 km nowych torów i 359 rozjazdów

Stacja Gdynia Port to obecnie 115 km nowych torów, 359 rozjazdów. Dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowano także most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji zapewnia właściwe odwodnienie terenu. W obrębie stacji powstała także publiczna ładownia, a sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie.

Na terenie stacji Gdynia Port powstała także największa głowica rozjazdowa w kraju, "spinająca" aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią - ich łączna długość wynosi 20 km. W momencie najbardziej zaawansowanych prac na placu budowy pracowało około 500 pracowników i nawet 200 maszyn. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu "Łącząc Europę".

Nowy MG HS już w Polsce. Sprawdzamy, jak jeździ chińsko-brytyjska wołowina w pięciu smakach?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas