Polacy pokochali auta z Chin. Na naszych drogach są ich już tysiące
Jeszcze w 2022 roku w Polsce obecne były tylko trzy marki chińskich samochodów. Aktualna lista obejmuje już osiemnaście marek, a każdego dnia na nasze drogi wyjeżdża 26 nowych aut "made in China". Tempo ekspansji chińskich producentów w Polsce wciska w fotel.
Spis treści:
Teoretycznie chińska ekspansja zdaje się postępować stosunkowo powoli. Z najnowszych danych polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że od początku stycznia do końca listopada tego roku na polskie drogi wyjechało dokładnie 8 831 samochodów chińskich marek. Wynik nie robi wielkiego wrażenia, jeśli wziąć pod uwagę, że ogół sprzedaży nowych aut w Polsce wyniósł w tym czasie 495 877 sztuk. Auta chińskich producentów uszczknęły więc dla siebie skromne 1,78 proc. ogółu rejestracji.
Chińczycy pobijają polski rynek. Wysyp nowych aut z Chin
W liczbach bezwzględnych chińska ekspansja nie wygląda imponująco, ale jest też druga strona medalu - tempo, z jakim pojawiają się producenci z Chin i przekonują do swojej oferty polskich nabywców.
Tylko w tym roku na polskim rynku zadebiutowało 16 marek z chińskimi korzeniami. W efekcie liczba producentów oferujących w Polsce nowe auta w praktyce się podwoiła. Jeszcze większe wrażenie robi porównanie wyników rejestracji.
Wynik 8 831 rejestracji do końca listopada daje średnią na poziomie blisko 803 samochodów miesięcznie. To ponad 26 aut na dobę, wliczając w to niedziele i święta. Dla porównania, w ubiegłym roku w okresie od początku stycznia do końca listopada, całkowity wynik rejestracji nowych chińskich samochodów w Polsce wynosił... 124.
W zaledwie dwanaście miesięcy sprzedaż nowych chińskich aut w Polsce zwiększyła się więc blisko 6,5 razy. Które chińskie marki mają obecnie najmocniejszą pozycję w naszym kraju?
MG zgarnia polski rynek. Już jest w pierwszej lidze
Absolutnym numerem jeden, który zgarnął dla siebie aż 66 proc. ogółu tegorocznych rejestracji chińskich aut w Polsce, jest MG. Brytyjska marka należy obecnie do chińskiego koncernu SAIC, a wszystkie jej pojazdy trafiają na europejskie rynki wprost z chińskich fabryk.
Z najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu motoryzacyjnego wynika, że do końca listopada w Polsce zarejestrowano już 5 847 nowych MG, z czego większość to rodzinny SUV - model MG HS. Tempo rozwoju jest imponujące, zwłaszcza że oficjalny debiut MG w Polsce odbył się w listopadzie 2023, a do końca ubiegłego roku marka zarejestrowała w Polsce skromne 27 samochodów. Obecnie MG ma już w Polsce 24 salony i 23 autoryzowane stacje obsługi.
Do końca przyszłego roku w Polsce funkcjonować ma 40 punktów sprzedaży MG
W październiku MG sklasyfikowano na 17. pozycji najchętniej wybieranych przez Polaków marek, a sam producent pokonał w nim m.in. Suzuki, Nissana, Mazdę czy Hondę. Przedstawiciele marki nie kryją, że ich celem jest pierwsza dziesiątka zestawienia.
Polacy pokochali chińskie samochody. Znają już BAIC-a, Omodę, Jaecoo i BYD
Drugą najlepiej sprzedającą się w Polsce chińską marką jest obecnie BAIC. Tegoroczny wynik 1 493 rejestracji jest dużo niższy niż w przypadku MG, ale tempo rozwoju robi wrażenie. Podobnie jak MG marka na poważnie zaistniała na polskim rynku dopiero w tym roku. Dość przypomnieć, że ubiegłoroczny wynik rejestracji BAIC-a w Polsce to 6 zarejestrowanych samochodów.
Trzecią najczęściej wybieraną w Polsce chińską marką motoryzacyjną jest aktualnie Omoda z tegorocznym wynikiem 797 rejestracji (na koniec listopada). Marka wyprzedza siostrzane Jaecoo (obie należą do chińskiego giganta Chery), które na koniec listopada pochwalić się może wynikiem 307 sprzedanych samochodów. Nie są to może jeszcze imponujące rezultaty, ale ani Omoda, ani Jaecoo nie istniały na polskim rynku w 2023 roku.
Pierwszą piątkę najczęściej wybieranych chińskich marek samochodowych w Polsce zamyka obecnie BYD. Od początku stycznia do końca listopada bieżącego roku na nasze drogi wyjechało już 229 samochodów największego na świecie producenta zelektryfikowanych pojazdów.
Nowy gracz na polskim rynku. MG zyska groźnego konkurenta
Rok 2025 przynieść może kolejne duże zmiany na polskim rynku. Jak już informowaliśmy, w połowie roku nad Wisłą zadebiutuje właściciel oferowanych już w Polsce marek Omoda i Jaecoo – Chery. Można się spodziewać mocnego uderzenia, bo – jak informował Interię prezes Chery – Eric Zheng – Polska jest pierwszym krajem ekspansji marki na Starym Kontynencie i stanowić ma bramę, przez którą Chery zamierza wejść na rynki UE.