Marka Chery wchodzi do Europy. Pierwszy wybór – Polska
Prezes Chery Polska w rozmowie z Interią zdradził plany wprowadzenia na rynek nowej marki koncernu Chery International. Polska będzie pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym pojawi się rodzina modeli Chery Tiggo.
W drugiej połowie przyszłego roku na polskich drogach zadebiutuje rodzina modeli Chery Tiggo. Polski importer szykuje modele w wersjach niedostępnych dotąd nigdzie indziej na świecie.
Choć Chery International powstało dopiero w 1997 r., wyprodukowało już przeszło 15 milionów samochodów, które sprzedały się w 100 krajach świata. Od 21 lat koncern pozostaje największym chińskim eksporterem samochodów i wygląda na to, że firma wciąż się rozpędza. W samym listopadzie tego roku sprzedała rekordowe 280 tys. samochodów – o 32,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2023 r. Od stycznia do listopada na drogi całego świata wyjechało ponad 2,3 miliona samochodów tego koncernu, co oznacza aż 38-procentowy wzrost w porównaniu z 11 miesiącami poprzedniego roku.
Chery International w Polsce
Od kilku miesięcy w naszym kraju można kupować samochody dwóch marek należących do Chery International – Omoda i Jaecoo. W Polsce działa już 30 punktów dilerskich tych marek, a do końca przyszłego roku ma być ich nawet 45. Według danych PZPM jak dotąd na samochody Omoda 5 i Jaecoo 7 zdecydowało się prawie 1100 klientów, co sprawia, że Chery jest trzecim najpopularniejszym chińskim producentem w Polsce – ustępując tylko MG i Beijingowi. Oba modele to kompaktowe SUV-y sprzedawane w konkurencyjnej cenie i siedmioletnią gwarancją.
Samochody Chery International w Europie
Choć Omoda i Jaecoo prężnie rozwijają się w Europie, odpowiadają tylko za 20 proc. globalnej sprzedaży Chery International. Największy odsetek globalnie stanowią modele marki Chery. Jeszcze do niedawna koncern nie planował jednak wprowadzenia jej oficjalnie do UE. Próby zaistnienia na unijnym rynku ograniczył do wprowadzenia swoich modeli pod lokalnymi brandami – we Włoszech sprzedaje je pod marką Dr, a w Hiszpanii zadebiutowało Ebro. W obu przypadkach mówimy o lokalnym montażu – o samochodach, które przyjeżdżają w częściach do tutejszych fabryk i są montowane na miejscu. Chińczycy kupili w tym celu hiszpański zakład należący do 2021 r. do Nissana. Nie będą jednak ograniczać się do montażu – zapowiadają start pełnowartościowej lokalnej produkcji. Do 2027 r. w Hiszpanii mają produkować 50 tys. aut, a do 2029 r. chcą zwiększyć produkcję do 150 tys. samochodów rocznie. Wstępne plany zakładały lokalną produkcję samochodów marek Omoda i Ebro. Dziś samochody marki Chery poza UE można w Europie kupić w Turcji.
Chery – kolejna chińska marka w Polsce
Jak potwierdził w rozmowie z Interią Eric Zheng, prezes Chery Polska, w drugiej połowie przyszłego roku Chery International wprowadzi do krajów Unii Europejskiej markę Chery z rodziną modelową Tiggo. I to właśnie Polskę wybrano jako pierwszy kraj, w którym koncern rozpocznie sprzedaż samochodów pod tą właśnie marką.
Polska to dynamicznie rozwijający się rynek o ogromnym potencjale, który w ostatnich latach wyróżnia się stabilnym wzrostem gospodarczym. Samochody marki Chery, zarówno pod względem różnorodności modeli, jak i dostępnych rodzajów napędów, doskonale odpowiadają na potrzeby polskich kierowców, oferując nowe możliwości wyboru i wzbogacając ofertę na rynku.
Jakie modele marki Chery pojawią się w Polsce?
Według wstępnych zapowiedzi, rozwój marki w naszym kraju ma się opierać o rodzinę crossoverów i SUV-ów Tiggo. Jako pierwszy w Polsce zadebiutuje kompaktowy model Tiggo 7, wymiarami zbliżony do Toyoty Corolli Cross czy Kii Sportage.
Potem pojawi się miejski crossover Tiggo 4 (odpowiednik VW T-Crossa, czy Renault Captura), a listę zamknąć mają większe modele Tiggo 8 i Tiggo 9. Model 8 to odpowiednik Toyoty RAV4, czy Kii Sorento, a luksusowe 9 ma aspirację do konkurowania z Toyotą Highlander czy Skodą Kodiaq w topowych odmianach wyposażenia.
Co istotne, Chery International zapowiada wprowadzanie modeli we wszystkich możliwych wersjach napędowych. Pojawią się zarówno wersje po prostu spalinowe, jak i hybrydy oraz hybrydy plug-in. Szczególnie istotny jest debiut tych drugich – klienci coraz chętniej wybierają modele z tym oszczędnym rodzajem napędu.
Jak zapowiadają przedstawiciele marki, koncern planuje wprowadzenie do Europy linii modelowej Tiggo w wariantach odmiennych od tych sprzedawanych w innych częściach świata. Należy się spodziewać, że auta, które zadebiutują w Polsce i trafią na kolejne europejskie rynki, w porównaniu z tymi, które są już dostępne na innych kontynentach, będą przemodelowane stylistycznie. Póki co jako przykład udostępniono nam wizualizację modelu Tiggo 9. W porównaniu z rynkami, na których model ten już jest dostępny, ten przygotowany dla Europy ma wyraźnie inny przedni zderzak. Zapewne będzie różnił się też wyposażeniem dostosowanym do standardów i wymogów przepisów obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.
Kiedy ruszy sprzedaż modeli Chery Tiggo w Polsce?
Pierwsze pokazowe egzemplarze zostaną wysłane do Polski z Chin jeszcze w tym roku, co oznacza, że dotrą wiosną 2025. Sprzedaż ma jednak wystartować dopiero w drugiej połowie 2025 r. Po debiucie w Polsce marka Chery ma stopniowo trafiać do kolejnych krajów Europy. Co warto podkreślić, Chery International jest jednym z nielicznych producentów z Chin, którzy wchodzą na Stary Kontynent tworząc własne struktury, lokalne oddziały i budując od podstaw sieć sprzedaży, a nie są tylko dostawcami pojazdów dla lokalnych firm, które podjęły się sprzedaży samochodów z Chin.