Chińskie MG bezpieczniejsze niż Dacia. Nowe wyniki testów
EuroNCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych 11 samochodów, które debiutowały ostatnio czasie w europejskich salonach. Aż 9 z przetestowanych modeli otrzymało maksymalną notę 5 gwiazdek. Pozostałe trzy auta zapracowały na ogólny wynik 4 gwiazdek. W tej grupie znalazł się m.in. chiński rywal nowej, ocenionej na trzy gwiazdki, Dacii Duster - nowy MG ZS Hybrid.
Nowa seria testów zderzeniowych EuroNCAP obyła się bez spektakularnych wpadek. Wszystkie z przetestowanych 11 modeli samochodów mogą się pochwalić całkiem niezłym poziomem bezpieczeństwa, co z pewnością ucieszy potencjalnych nabywców.
Nowe testy EuroNCAP. Rozbili aż 12 aut
Tym razem EuroNCAP rozbiło aż 12 samochodów, w tym cztery pochodzące od chińskich producentów. Testom zderzeniowym poddano:
- Alpine A290 (4 gwiazdki),
- Audi A5 (5 gwiazdek),
- Deepala S07 (5 gwiazdek),
- Hyundaia Santa Fe (przeprowadzono próby dwóch wersji wyposażeniowych - odpowiednio 4 i 5 gwiazdek),
- Leapmotor C10 (5 gwiazdek),
- Lexusa LBX (5 gwiazdek),
- Maxusa eTerron 9 (5 gwiazdek),
- Mazdę CX-80 (5 gwiazdek),
- MG ZS Hybrid (4 gwiazdki),
- Mini Countryman (5 gwiazdek),
- Porsche Macan (5 gwiazdek),
- Renault 5 (4 gwiazdki),
- Subaru Forester (5 gwiazdek),
- Volvo EX30 (5 gwiazdek).
Chińskie samochody bezpieczne jak nigdy?
O gigantycznych zmianach, jakie zachodzą właśnie na europejskim rynku motoryzacyjnym, najlepiej świadczy potężna reprezentacja aut chińskich producentów. Aż trzy z nich - Deepal S07, Leapmotor C10, Maxus eTerron 9 otrzymały maksymalną notę ogólną 5 gwiazdek.
Najsłabiej w tym gronie wypadło popularne w Polsce MG ZS, które otrzymało 4 gwiazdki w testach Euro NCAP. Ale nawet w tym przypadku noty uzyskiwane w poszczególnych kategoriach uznać trzeba jednak za całkiem dobre.
Ochronę dorosłych w nowym MG HS Hybrid oceniono na 75 punktów procentowych, dzieci - 88 proc., niechronionych uczestników ruchu na 84 proc., a dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo - na 79 proc. Z punktu widzenia polskich klientów najistotniejsze jest to, że w każdej z testowanych kategorii auto otrzymało zauważalnie lepsze wyniki niż nowa - oceniona na trzy gwiazdki - Dacia Duster.
Testy EuroNCAP. Po cztery gwiazdki dla Alpine, Renault 5 i Hyundaia Santa Fe
Wśród aut ocenionych na cztery gwiazdki znalazły się jeszcze: Alpine A290, Hyundai Santa Fe w bazowych wersjach wyposażenia i Renault 5. Pewnym zaskoczeniem może być wprawdzie wynik tego ostatniego, ale czasy, gdy Renault zgarniało komplet punktów w testach zderzeniowych dawno już minęły. Na cztery gwiazdki oceniono też ostatnio np. nowe Renault Captur czy Renault Symbioz.
Z drugiej strony, 4 gwiazdki to wciąż bardzo dobry wynik, a samo Renault 5 pochwalić się może równymi notami w każdej z testowanych kategorii. Małe elektryczne Renault otrzymało po 80 proc. punktów za ochronę dorosłych i dzieci, 76 proc. punktów za ochronę pieszych i 68 proc. za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo.
Gorszy wynik jest więc głównie rezultatem poziomu wyposażenia czyli dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo. W tej kategorii Renault 5 otrzymało przeciętne 68 punktów procentowych.
Zależność widać doskonale w przypadku ocenionego na 4 i 5 gwiazdek nowego Hyundaia Santa Fe. Oba testowane egzemplarze otrzymały taki sam wynik w kategorii ochrony dorosłych (84 proc.) i dzieci (Auto w bazowej wersji 88 proc.), ale wyższy poziom wyposażenia poskutkował poprawą not w kategorii ochrony pieszych (70 proc. w wersji bazowej i 77 w odmianie "safety pack") i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (69 proc. odmiana bazowa i 79 proc. wersja "safety pack").