Chińskie auta przebojem. Polaków przyciąga przystępna cena i długa gwarancja

Wejście smoka. W ten sposób śmiało podsumować można pierwszy pełny rok obecności na polskim rynku takich chińskich marek, jak MG czy BAIC. Swoją pozycję na polskim rynku w szybki tempie poprawiają też sprzedażowe beniaminki – Jaecoo czy Omoda. Jednym słowem, Chińczycy w Polsce trzymają się mocno.

MG HS to nowy hit sprzedaży w Polsce
MG HS to nowy hit sprzedaży w Polscemateriały prasowe

Jeśli ktokolwiek zastanawia się jeszcze, czy polscy nabywcy zaakceptują samochody z plakietką ”made in China”, to czas już wyjść z piwnicy i rozejrzeć się dookoła. Z najnowszych, styczniowych, danych IBRM Samar wynika, że MG jest już 14. najchętniej wybieraną marką nowych aut w Polsce, a jej flagowy model – HS – ociera się właśnie o pierwszą dziesiątkę najczęściej rejestrowanych pojazdów. Coraz lepiej radzą sobie również w Polsce BAIC, Jaecoo i Omoda.

Polacy stanęli w kolejce po chińskie samochody. Kolejne rekordy sprzedaży

Z raportu IBRM Samar wynika, że w styczniu w Polsce zarejestrowano:

  • 985 nowych aut marki MG (14. miejsce w rankingu popularności marek),
  • 328 nowych aut marki Jaecoo (25. miejsce w rankingu popularności marek),
  • 281 nowych aut marki Omoda (26. miejsce w rankingu popularności marek),
  • 246 nowych aut marki BAIC (27. miejsce w rankingu popularności nowych marek),
  • 166 nowych aut marki BYD (32. miejsce w rankingu popularności nowych marek),
  • 68 nowych aut marki Forthing (38 miejsce w rankingu popularności nowych marek).

Wyniki chińskich producentów są tym bardziej imponujące, że brytyjsko-chiński MG oficjalnie zadebiutował na polskim rynku pod koniec listopada 2023 roku, a debiut marki BAICprzypadł na grudzień 2023 roku.

Tempo zdobywania polskiego rynku przez producentów zza Wielkiego Muru robi więc gigantyczne wrażenie. Dość powiedzieć, że nawet rynkowe beniaminki pokroju Jaecooczy Omodymogą się obecnie pochwalić wyższą liczbą rejestracji, niż marki o tak ugruntowanej w świadomości rodaków obecności, jak np:

  • Fiat (180 rejestracji w styczniu, 29. miejsce w rankingu popularności nowych marek),
  • Jeep (177 rejestracji w styczniu, 31. miejsce w rankingu popularności nowych marek),
  • Alfa Romeo (157 rejestracji w styczniu, 34 miejsce w rankingu popularności nowych marek),
  • Mitsubishi (118 rejestracji w styczniu, 35 miejsce w rankingu popularności nowych marek).

Polscy kierowcy nie boją się chińskich aut. Ale europejska marka bardzo pomaga

Największym wygranym ostatnich miesięcy jest bez wątpienia MG, które samo sprzedaje w Polsce niewiele mniej samochodów, niż wszystkie pozostałe chińskie marki razem wzięte. Istotnie, wzrost sprzedaży rok do roku (+584 proc.) jest imponujący, ale pamiętajmy, że w styczniu 2024 roku MG stawiało w Polsce pierwsze kroki.

Zdecydowanie więcej o tempie ekspansji MG w Polsce mówi ranking najchętniej kupowanych marek. MG (985 rejestracji) zakończyło styczeń 2025 roku na 14. miejscu wyprzedzając w zestawieniu tak uznanych graczy, jak m.in.:

  • Suzuki (719 rejestracji, 16. miejsce w zestawieniu),
  • Peugeot (707 rejestracji, 17. miejsce w zestawieniu),
  • Nissan (693 rejestracje, 18. miejsce w zestawieniu),
  • Seat (569 rejestracji, 19 miejsce w zestawieniu),
  • Citroen (516 rejestracji, 20. miejsce w zestawieniu),
  • Opel (478 rejestracji, 21. miejsce w zestawieniu).

Nowa ulubiona marka Polaków? MG deklasuje konkurencję

W spektakularnym sukcesie pomaga zapewne brytyjskie pochodzenie marki, ale trzeba też zdawać sobie sprawę z kilku innych czynników. Chociaż MG i BAIC dysponują np. podobnej wielkości siecią serwisową liczącą ponad 20 punktów w całym kraju i debiutowały w Polsce w podobnym czasie, nie był to zupełnie równy start. MG od początku dysponowało np. nieporównanie większym budżetem na promocję i reklamę.

Nie zmienia to jednak faktu, że marka na dobre zakorzeniła się w świadomości polskich nabywców, a wyniki sprzedaży robią wrażenie. Dość powiedzieć, że topowy suv MG – rodzinny model HS był w styczniu 7. najczęściej wybieranym samochodem przez klientów indywidualnych w Polsce. Wynik 367 rejestracji jest lepszy od takich bestsellerów polskiego rynku, jak np. Toyota RAV4 (366 zarejestrowanych, 8. miejsce zestawienia) czy Toyota Yaris (356 rejestracji, 9. miejsce zestawienia).

Oczywiście, obecnie największym atutem chińskich samochodów jest cena, np. MG kosztuje od 110 tys zł, ale Polaków przekonuje również wysoka jakość wykończenie wnętrza czy 7-letnia gwarancja. Uznane europejskie firmy motoryzacyjne czekają więc poważne wyzwania.

Nowy MG HS już w Polsce. Sprawdzamy, jak jeździ chińsko-brytyjska wołowina w pięciu smakach?INTERIA.PL