Chiński gigant oficjalnie wchodzi do Polski. MG może się pakować?
Chińczycy oficjalnie potwierdzili właśnie to, o czym Interia informowała jeszcze w październiku. W najbliższych miesiącach nad Wisłą pojawi się nowa chińska marka - Chery. Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, który doczeka się oficjalnego importera Chery International. Oznacza to, że uwielbianemu przez polskich nabywców MG rośnie właśnie bardzo groźny konkurent.
![Jednym z pierwszych modeli marki Chery, które zadebiutują u nas, będzie miejskie Tiggo 4](https://i.iplsc.com/000K9NGOGSNXNJOT-C322-F4.webp)
Spis treści:
To już oficjalne. Chery International ogłosiło, że ”planuje wejście na rynek polski, koncentrując się na wprowadzeniu na rynek serii Tiggo”. Wraz z nią w Polsce pojawi się m.in. Chery TIGGO 7 – auto, które trzeci raz z rzędu zdobyło właśnie tytuł najlepiej sprzedającego się suva segmentu C w Chinach.
Chery wchodzi do Polski. W salonach pełna oferta Tiggo
Przypomnijmy – już w październiku informowaliśmy, że Chery International przymierza się do debiutu na polskim rynku. To prawdziwe trzęsienie ziemi, bo firma jest dziś największym chińskim eksporterem samochodów osobowych.
Już w grudniu najpopularniejszych chiński SUV segmentu C – Chery Tiggo 7 – uzyskał certyfikat WVTA, co oficjalnie otworzyło mu drogę do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Co najważniejsze – bramą do rynków Starego Kontynentu stanie się Polska.
Polska to dynamicznie rozwijający się rynek o ogromnym potencjale, który w ostatnich latach wyróżnia się stabilnym wzrostem gospodarczym. Samochody marki Chery, zarówno pod względem różnorodności modeli, jak i dostępnych rodzajów napędów, doskonale odpowiadają na potrzeby polskich kierowców, oferując nowe możliwości wyboru i wzbogacając ofertę na rynku
Chery International w Polsce. Chiński potentat chce podbić UE
Chery International to jeden z chińskich gigantów i największy chiński eksporter samochodów. Marka działa w przeszło stu krajach świata, posiada centra badań i rozwoju na pięciu kontynentach i zatrudnia przeszło 80 tysięcy pracowników. Tylko do końca października firma wyprodukowała ponad dwa miliony samochodów z czego blisko połowa trafiła na eksport. Na liście globalnych partnerów Chery znajdują się takie firmy, jak m.in. Bosch, Continental, Hella, Aptiv, Valeo, Borgwarner, Magna, Panasonic, Michelin czy ZF.
![](https://i.iplsc.com/000K9N8PH7MIR92J-C322-F4.webp)
Chiński potentat podkreśla swoje gigantyczne nakłady na badania i rozwój. W oficjalnym komunikacie czytamy, że – począwszy od 2022 roku – roczne wydatki na ten cel przekraczają 11,2 mld zł. Efektem są nie tylko nowe platformy czy elektryczne układy napędowe, ale też – opracowane samodzielnie – silniki spalinowe (np. rodzina Kunpeng 2.0TGDI), układy hybrydowe (z benzynowym – opracowanym własnymi siłami silnikiem 1.5 l TCI pracującym w cyklu Millera) czy automatyczne ośmiostopniowe skrzynie biegów.
TIGGO 7 zadebiutuje w Polsce. W kolejce inne modele
W oficjalnej informacji Chery International podkreśla, że seria Tiggo obejmuje obecnie aż cztery modele:
- Tiggo 4 (subkompakt) ,
- Tiggo 7 (suv segmentu C),
- Tiggo 8 (suv segmentu C),
- Tiggo 9 (suv segmentu D).
Najmniejszy z nich, mierzące 4,3 metra TIGGO 4 (rozstaw osi 2,6 m), śmiało stawać może w szranki z Dacią Duster, MG ZS czy Suzuki Vitarą. Dwa kolejne – Tiggo 7 i Tiggo 8 – to już ”dorosłe”, kompaktowe SUV-y segmentu C. Pierwszy mierzy 4,5 m długości, drugi – aż 4,7 m długości. Oba mają ogromny potencjał, by zawalczyć o klientów z – uwielbianymi przez polskich nabywców – Kią Sportage czy Hyundaiem Tucsonem.
Śmiało można też prognozować, że debiut Tiggo 7 – w dłuższej perspektywie – może zdetronizować najlepiej sprzedające się obecnie chińskie auto w Polsce - nowego MG HS. Auto ma ku temu wszelkie predyspozycje i – w przeciwieństwie do MG HS – oferowane jest również z napędem 4x4.
![](https://i.iplsc.com/000KBA3H20VEFV51-C322-F4.webp)
Topowy Tiggo 9, którego premiera odbyła się 19 grudnia 2024 roku w Dubaju, trafić ma na polski rynek przed końcem 2025 roku. Auto wyposażone jest m.in. w 15,6-calowy dotykowy ekran (2,5 K HD), system automatycznego parkowania, przednie siedzenia z 10-punktowym systemem masażu czy 14-głośnikowy system audio Sony z głośnikami w zagłówkach.
Tiggo 7 trafi do Polski. Ceny i wyposażenie
W pierwszej kolejności do Polski trafi jednak kompaktowy Tiggo 7. Samochód początkowo sprzedawany będzie z benzynowym silnikiem 1.6 l. Z czasem w cennikach pojawić się też mają odmiana hybrydowa i hybryda plug-in.
Chery Tiggo 7 mierzy 4553 mm długości i legitymuje się rozstawem osi 2770 mm. Jest więc o 10 cm krótszy niż nowy MG HS (4655 mm długości), ale może pochwalić się nieco większym rozstawem osi (2765 mm w MG). Producent obiecuje bagażnik o pojemności 500 litrów, z możliwością powiększenia do 1305 l po złożeniu oparć kanapy.
Z naszych informacji wynika, że na wstępnej liście wyposażenia podstawowego polskiej wersji znajdą się m.in.:
- 19-calowe obręcze z lekkich stopów,
- elektryczne sterowany fotel kierowcy z ogrzewaniem, wentylacją i pamięcią ustawień,
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka,
- 24,6-calowy panel dwóch zagiętych ekranów,
- bezprzewodowa ładowarka do smartfonów o mocy 50W,
- zestaw nagłośnienia SONY z 8 głośnikami,
- wyświetlacz przezierny HUD,
- sterowanie głosowe,
- dach panoramiczny o powierzchni 1,1 metra kwadratowego,
- 7 poduszek powietrznych,
- zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego ADAS.
Chery Tiggo 7 w Polsce. Chińskie auto z Europy
Co ciekawe, nie jest wcale pewne, że sprzedawane w Polsce Chery Tiggo pochodzić będą z chińskich fabryk. W ostatnich miesiącach ubiegłego roku firma Chery nawiązała bowiem współpracę z lokalnymi partnerami we Włoszech i Hiszpanii. 23 listopada 2024 roku w Hiszpanii uruchomiono produkcję lokalnej wariacji na temat Tiggo 7 – modelu EBRO S700. Dzięki temu Chery stał się pierwszym chińskim producentem samochodów, który utworzył pełną bazę produkcyjną pojazdów w Europie i rozpoczął produkcję masową. Nie można więc wykluczyć, że auta marki Chery tworzone z myślą o europejskich nabywcach pochodzić będą właśnie z Hiszpanii.
W momencie debiutu Ebro S700 z silnikiem benzynowym 1.6 l w wersji wyposażenia Luxury wyceniono na 32 990 euro, czyli niecałe 141 tys. zł. Do końca 2024 roku auto oferowano jednak w promocyjnej cenie 27 990 euro. Zakładając podobny scenariusz w Polsce, Chery Tiggo 7 w wersji Luxury mogłoby kosztować około 120 tys. zł. Warto jeszcze dodać, że – podobnie jak np. modele MG – Chery oferowane jest nabywcom z 7-letnią gwarancją.