Chiński gigant oficjalnie wchodzi do Polski. MG może się pakować?
Chińczycy oficjalnie potwierdzili właśnie to, o czym Interia informowała jeszcze w październiku. W najbliższych miesiącach nad Wisłą pojawi się nowa chińska marka - Chery. Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, który doczeka się oficjalnego importera Chery International. Oznacza to, że uwielbianemu przez polskich nabywców MG rośnie właśnie bardzo groźny konkurent.
Spis treści:
To już oficjalne. Chery International ogłosiło, że ”planuje wejście na rynek polski, koncentrując się na wprowadzeniu na rynek serii Tiggo”. Wraz z nią w Polsce pojawi się m.in. Chery TIGGO 7 – auto, które trzeci raz z rzędu zdobyło właśnie tytuł najlepiej sprzedającego się suva segmentu C w Chinach.
Chery wchodzi do Polski. W salonach pełna oferta Tiggo
Przypomnijmy – już w październiku informowaliśmy, że Chery International przymierza się do debiutu na polskim rynku. To prawdziwe trzęsienie ziemi, bo firma jest dziś największym chińskim eksporterem samochodów osobowych.
Już w grudniu najpopularniejszych chiński SUV segmentu C – Chery Tiggo 7 – uzyskał certyfikat WVTA, co oficjalnie otworzyło mu drogę do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Co najważniejsze – bramą do rynków Starego Kontynentu stanie się Polska.
Polska to dynamicznie rozwijający się rynek o ogromnym potencjale, który w ostatnich latach wyróżnia się stabilnym wzrostem gospodarczym. Samochody marki Chery, zarówno pod względem różnorodności modeli, jak i dostępnych rodzajów napędów, doskonale odpowiadają na potrzeby polskich kierowców, oferując nowe możliwości wyboru i wzbogacając ofertę na rynku
Chery International w Polsce. Chiński potentat chce podbić UE
Chery International to jeden z chińskich gigantów i największy chiński eksporter samochodów. Marka działa w przeszło stu krajach świata, posiada centra badań i rozwoju na pięciu kontynentach i zatrudnia przeszło 80 tysięcy pracowników. Tylko do końca października firma wyprodukowała ponad dwa miliony samochodów z czego blisko połowa trafiła na eksport. Na liście globalnych partnerów Chery znajdują się takie firmy, jak m.in. Bosch, Continental, Hella, Aptiv, Valeo, Borgwarner, Magna, Panasonic, Michelin czy ZF.
Chiński potentat podkreśla swoje gigantyczne nakłady na badania i rozwój. W oficjalnym komunikacie czytamy, że – począwszy od 2022 roku – roczne wydatki na ten cel przekraczają 11,2 mld zł. Efektem są nie tylko nowe platformy czy elektryczne układy napędowe, ale też – opracowane samodzielnie – silniki spalinowe (np. rodzina Kunpeng 2.0TGDI), układy hybrydowe (z benzynowym – opracowanym własnymi siłami silnikiem 1.5 l TCI pracującym w cyklu Millera) czy automatyczne ośmiostopniowe skrzynie biegów.
TIGGO 7 zadebiutuje w Polsce. W kolejce inne modele
W oficjalnej informacji Chery International podkreśla, że seria Tiggo obejmuje obecnie aż cztery modele:
- Tiggo 4 (subkompakt) ,
- Tiggo 7 (suv segmentu C),
- Tiggo 8 (suv segmentu C),
- Tiggo 9 (suv segmentu D).
Najmniejszy z nich, mierzące 4,3 metra TIGGO 4 (rozstaw osi 2,6 m), śmiało stawać może w szranki z Dacią Duster, MG ZS czy Suzuki Vitarą. Dwa kolejne – Tiggo 7 i Tiggo 8 – to już ”dorosłe”, kompaktowe SUV-y segmentu C. Pierwszy mierzy 4,5 m długości, drugi – aż 4,7 m długości. Oba mają ogromny potencjał, by zawalczyć o klientów z – uwielbianymi przez polskich nabywców – Kią Sportage czy Hyundaiem Tucsonem.
Śmiało można też prognozować, że debiut Tiggo 7 – w dłuższej perspektywie – może zdetronizować najlepiej sprzedające się obecnie chińskie auto w Polsce - nowego MG HS. Auto ma ku temu wszelkie predyspozycje i – w przeciwieństwie do MG HS – oferowane jest również z napędem 4x4.
Topowy Tiggo 9, którego premiera odbyła się 19 grudnia 2024 roku w Dubaju, trafić ma na polski rynek przed końcem 2025 roku. Auto wyposażone jest m.in. w 15,6-calowy dotykowy ekran (2,5 K HD), system automatycznego parkowania, przednie siedzenia z 10-punktowym systemem masażu czy 14-głośnikowy system audio Sony z głośnikami w zagłówkach.
Tiggo 7 trafi do Polski. Ceny i wyposażenie
W pierwszej kolejności do Polski trafi jednak kompaktowy Tiggo 7. Samochód początkowo sprzedawany będzie z benzynowym silnikiem 1.6 l. Z czasem w cennikach pojawić się też mają odmiana hybrydowa i hybryda plug-in.
Chery Tiggo 7 mierzy 4553 mm długości i legitymuje się rozstawem osi 2770 mm. Jest więc o 10 cm krótszy niż nowy MG HS (4655 mm długości), ale może pochwalić się nieco większym rozstawem osi (2765 mm w MG). Producent obiecuje bagażnik o pojemności 500 litrów, z możliwością powiększenia do 1305 l po złożeniu oparć kanapy.
Z naszych informacji wynika, że na wstępnej liście wyposażenia podstawowego polskiej wersji znajdą się m.in.:
- 19-calowe obręcze z lekkich stopów,
- elektryczne sterowany fotel kierowcy z ogrzewaniem, wentylacją i pamięcią ustawień,
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka,
- 24,6-calowy panel dwóch zagiętych ekranów,
- bezprzewodowa ładowarka do smartfonów o mocy 50W,
- zestaw nagłośnienia SONY z 8 głośnikami,
- wyświetlacz przezierny HUD,
- sterowanie głosowe,
- dach panoramiczny o powierzchni 1,1 metra kwadratowego,
- 7 poduszek powietrznych,
- zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego ADAS.
Chery Tiggo 7 w Polsce. Chińskie auto z Europy
Co ciekawe, nie jest wcale pewne, że sprzedawane w Polsce Chery Tiggo pochodzić będą z chińskich fabryk. W ostatnich miesiącach ubiegłego roku firma Chery nawiązała bowiem współpracę z lokalnymi partnerami we Włoszech i Hiszpanii. 23 listopada 2024 roku w Hiszpanii uruchomiono produkcję lokalnej wariacji na temat Tiggo 7 – modelu EBRO S700. Dzięki temu Chery stał się pierwszym chińskim producentem samochodów, który utworzył pełną bazę produkcyjną pojazdów w Europie i rozpoczął produkcję masową. Nie można więc wykluczyć, że auta marki Chery tworzone z myślą o europejskich nabywcach pochodzić będą właśnie z Hiszpanii.
W momencie debiutu Ebro S700 z silnikiem benzynowym 1.6 l w wersji wyposażenia Luxury wyceniono na 32 990 euro, czyli niecałe 141 tys. zł. Do końca 2024 roku auto oferowano jednak w promocyjnej cenie 27 990 euro. Zakładając podobny scenariusz w Polsce, Chery Tiggo 7 w wersji Luxury mogłoby kosztować około 120 tys. zł. Warto jeszcze dodać, że – podobnie jak np. modele MG – Chery oferowane jest nabywcom z 7-letnią gwarancją.