Renault Symbioz z regulacją wielkości bagażnika. Rozciąga się do 624 litrów
Naszą testową flotę zasiliło Renault Symbioz. To zupełnie nowy SUV w gamie Renault, któremu niby najbliżej do Captura, ale tak naprawdę, puszcza oko do tych, którym nie w smak, że Francuzi nie produkują już spalinowego Megane w nadwoziu hatchback.
Francuzi wymyślili to znacznie lepiej niż Niemcy. Wprowadzając do gamy elektrycznego hatchbacka segmentu C nie wymyślili mu nowej nazwy (jak VW z ID.3), ale wykorzystali dobrze znaną, ugruntowaną na rynku i w świadomości użytkowników nazwę Megane. Zrezygnowali z produkcji "swojego Golfa" w wersji spalinowej i wprowadzili go jako elektryka. Firmy flotowe, które dotąd jeździły Meganami, a w związku ze zmianą przepisów potrzebują zelektryfikowanej gamy, dalej będą jeździły Meganami. A klienci indywidualni, którzy preferują przesiadkę z hatchbacków do crossoverów i SUV-ów, dostali Megane właśnie w takiej wersji, ale nazwane Symbioz.
Tak to widzę i swoją tezę planuję udowodnić w teście Symbioza, który właśnie przyjechał do redakcji. Co konkretnie mamy na tapecie?
Uniwersalny SUV dla rodziny. Renault Symbioz – wymiary
Symbioz ma 4,4 metra długości, co plasuje go w popularnym i uniwersalnym segmencie C (Megane). Ma do tego prawie 1,8 metra szerokości i dokładnie 157 cm wysokości. Rozstaw osi wynoszący 2,64 metra obiecuje przestronne wnętrze. Z prześwitem wynoszącym 169 mm możemy być spokojni o to, że Symbiozowi nie będą straszne wyższe krawężniki i w żadnych warunkach nie będzie szurał brzuchem po progach zwalniających.
Długość | 4 413 cm |
Szerokość | 1 797 cm |
Wysokość | 1 575 cm |
Rozstaw osi | 2 638 cm |
Przedni zwis | 892 mm |
Tylny zwis | 890 mm |
Prześwit | 169 mm |
Bagażnik Renault Symbioz
Będąc przy liczbach zwrócę jeszcze uwagę na przestrzeń bagażową. Podstawowa pojemność bagażnika to 492 litry. Podstawowa, to znaczy z kanapą przesuniętą maksymalnie do tyłu. Tak, ktoś w Renault stwierdził, że dla zwiększenia funkcjonalności wnętrza warto zamontować kabinę, którą będzie można przesunąć. Można ją przemieścić o 16 centymetrów, płynnie zwiększając w ten sposób pojemność bagażnika nawet do 624 litrów. Dzieje się to oczywiście kosztem ilości miejsca na nogi pasażerów, przy maksymalnym przesunięciu kanapy do przodu zostaje go tyle co nic, ale z powodzeniem będzie tam mógł podróżować np. pies. A jeśli siedzący z przodu nie są szczególnie wysocy i podsuną swoje fotele bliżej kokpitu, to na kanapie wciąż będzie można usiąść.
Po złożeniu oparć kanapy (dzielone 1/3 do 2/3)przestrzeń ładunkowa rośnie do niemal 1600 litrów. Renault wylicza jeszcze precyzyjnie, że schowki w kabinie mają w sumie pojemność 24,7 litra.
Minimalna | 492 l |
Po przesunięciu kanapy | 628 l |
Po złożeniu oparć | 1582 l |
Pojemność schowków | 24,7 l |
Silniki dostępne w Renault Symbioz
Francuski producent zdecydował, że Symbioz oferowany będzie wyłącznie w jednej wersji napędowej – jako hybryda. Napęd nazywa się E-Tech full hybrid i jego głównym elementem jest czterocylindrowy, wolnossący silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM. Za wsparcie służą mu dwa silniki elektryczne (silnik elektryczny o mocy 36 kW i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator typu HSG – High-Voltage Starter Generator o mocy 18 kW), czerpiące energię z akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,2 kWh. Całość spina bezsprzęgłowa, wielotrybowa skrzynia biegów z 14 kombinacjami przełożeń czterech biegów do obsługi jednostki benzynowej i dwóch do elektrycznej. Brzmi to dość skomplikowanie, więc sprawdzimy, jak działa w praktyce.
Auto rusza w trybie elektrycznym, dzięki czemu Symbioz może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80 proc. czasu jazdy, a zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym w cyklu miejskim. Na autostradzie konstrukcja zespołu napędowego zapewnia przeniesienie całego momentu z silnika spalinowego na koła, bez strat związanych z niepotrzebnym uruchamianiem silnika elektrycznego.
W sumie układ napędowy Symbioza ma 145 KM mocy, a według danych technicznych, średnie zużycie paliwa wynosi 4,7 l/100 km. Pierwsze testy wskazują zużycie ok. 6,5 litra na 100 km na trasach szybkiego ruchu i 4,8 do 5,1 w mieście.
Dostępne wersje wyposażenia Renault Symbioz
W polskich salonach Symbioz oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia:
- evolution
- techno
- esprit Alpine
- iconic
Poza wyposażeniem każda różni się też kolorystyką wykończenia wnętrza. Każda z wersji ma inną tapicerkę, utrzymaną w odmiennym stylu zgodnie z profilem klientów docelowych. Fotele w wersji techno są pokryte grubą tkaniną zdobioną dyskretnym haftowanym logo, z żółtymi przeszyciami oraz żółtymi i szarymi lamówkami. W wersji esprit Alpine pojawiają się charakterystyczne dla niej niebieskie przeszycia i boczne elementy foteli pokryte tkaniną powlekaną tworzywem, a na oparciach i siedzeniach zobaczymy tę samą sportową tkaninę techniczną co na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych.
Siedzenia w wersji iconic są pokryte dzianiną techniczną o grubym splocie, która przywodzi na myśl wysokiej klasy sportowe wyposażenie. Na oparciu pojawia się fragment gigantycznego logo oraz przeszycia i lamówki w złotym odcieniu.
Wprowadzając ten model do sprzedaży producent podkreślał bogactwo systemów wspierających kierowcę w podróży. Wylicza ich 29, a na kompletny zestaw składają się m.in. rozwiązania wspomagające prowadzenie auta takie jak Active Driver Assist, które pomaga w uniknięciu mandatu za zbyt szybką jazdę.
To system jazdy autonomicznej poziomu 2 – przydatny szczególnie na autostradzie i w korkach. Rozwiązanie to, znane z innych modeli marki, w nowej odsłonie zostało wzbogacone o kontekstowe przetwarzanie danych, aby rozszerzyć zakres jego wykorzystania poza same drogi szybkiego ruchu. Łączy ono aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, asystenta utrzymania samochodu na pasie ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu danych geolokalizacji i specjalnych map, samochód może jechać w sposób autonomiczny – zgodnie z przepisami kierowca musi jedynie od czasu do czasu kłaść dłonie na kierownicy. Znakomicie sprawdza się chociażby podczas jazdy w korku.
Ponadto na pokładzie Renault Symbioz znajdziemy jeszcze:
- System wspomagania nagłego hamowania na skrzyżowaniach (Automatic Emergency Braking System Junction Function)
- System monitorowania martwego pola (Blind Sport Warning – BSW)
- Asystent utrzymania samochodu na pasie ruchu (Lane Keeping Assist – LKA)
- System kontroli pasa ruchu (Lane Departure Warning – LDW)
- System kontroli zmęczenia kierowcy (Driver Attention Alert – DAA)
- Regulator i ogranicznik prędkości
- Inteligentny, aktywny regulator prędkości (Intelligent Adaptative Cruise Control – i-ACC)
- System kontroli bezpiecznej odległości (Distance Warning – DW)
- System wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist – HSA)
- Zestaw kamer 360°
- Przednie, tylne i boczne czujniki wspomagania parkowania (Rear, Front and Side Park Assist)
- System wspomagania wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego (Rear Cross Traffic Alert – RCTA)
- Funkcję bezpiecznego wysiadania (Occupant Safe Exit Alert – OSE)
Ile kosztuje Renault Symbioz?
Obecnie cennik modelu startuje z poziomu 128 900 zł za wersję evolution. Testowany egzemplarz to auto w specyfikacji wyposażenia iconic, wycenionej na 151 900 zł. Pośrednie wersje kosztują odpowiednio 135 900 zł (techno) i 144 900 zł (esprit Alpine).